Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

6 Şubat Kahramanmaraş Depremi Sonrası Zorluklarla Baş Etmede Destekleyici Sınıf Oluşturma Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Deneyimleri

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 2, 22 - 48

Öz

Bu araştırmanın amacı 6 Şubat Kahramanmaraş merkezli deprem sonrası zorluklarla baş etmede destekleyici sınıf ortamı oluşturma adına sınıf öğretmenlerinin deneyimlerini öğrenmek ve öğretmenlerin uygulamalarını incelemektir. Araştırma nitel bir çalışma olup fenomenolojik desende yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcılarını Isparta ilinin Eğirdir ilçesinde kadrolu olarak çalışmakta olan 10 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın katılımcıları amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolaylıkla bulunabilen örnekleme yöntemine göre belirlenmiştir, ayrıca ölçüt örnekleme yöntemine göre sınıfında depremzede öğrencisi bulunan sınıf öğretmenleri seçilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır, verilerin analizinde ise içerik analizi tercih edilmiştir. Araştırmanın sonucunda deprem doğal afeti sonrası sınıf ortamının depremzede öğrencinin uyumu için oldukça önemli olduğu anlaşılmıştır, bu konuda sınıf öğretmenlerinin daha profesyonel bir eğitime ihtiyaçlarının olduğu tespit edilmiştir. Depremzede öğrencilerin sınıfta geçirdikleri süre boyunca maddi-manevi ihtiyaçlarının karşılanmaya çalışıldığı görülmüştür. Depremzede öğrencileri sınıfa adapte ederken sınıf öğretmenlerinin her zaman kullandıkları yöntemlerin dışında çok farklı çalışmalar yapmadıkları, öğrencilere normal şekilde davranarak rutin eğitimlerine devam ettikleri ortaya çıkmıştır.

Destekleyen Kurum

Eğirdir İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü

Kaynakça

  • Akcanbaş M., (2009). Çocuklarda ve Gençlerde Afet Psikososyolojisi El Kitabı (I), http://mertakcanbas.blogcu.com/cocuklar-ve-genclerde-afet-psikososyolojisi-el-kitabi-i/6232106
  • Aktaş Salman, U., Arık, B. M., Gencer, E. G., Tunca E., Kesbiç, K., Korlu, Ö. ve Akay, S. S. (2023, 14 Mart). 6 şubat 2023 tarihli Kahramanmaraş merkezli depremlerin eğitime etkileri bilgi notu - 1. Eğitim Reformu Girişimi.
  • AFAD. (2014). Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü, T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı.
  • Aydoğdu, F. & Fofana, A. (2023). Depremin Küçük Çocuklar Üzerindeki Etkileri ve Müdahele Programları. 1st International Conference on Trends in Advanced Research.
  • Bakioğlu, A., & Savaş, C. (2001). Okulda depremin neden olduğu krizin yönetimi. Öneri Dergisi, 4(15), 25-30.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 9(1), 23-28.
  • Bayyurt, Y., & Seggie, F. N. (2015). Nitel araştırma yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları. Anı Yayıncılık.
  • Caplan, G. (1964). Principles of preventive psychiatry. Basic books.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Sage Publications
  • Çifçili, V. (2010). Sınıf içi disiplinde otorite. HAYEF Journal of Education , 6 (1) , 91-103 . https://dergipark.org.tr/en/pub/iuhayefd/issue/8780/109725
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M.B. & Taşğın, S. (2014). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, F. & Koyuncu, N.E. (2023, Mart). Çocuklar ve Deprem. 2nd International Conference on Scientific and Academic Research, Konya, Türkiye.
  • Karabulut, D., & Bekler, T. (2019). Doğal afetlerin çocuklar ve ergenler üzerindeki etkileri. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 5 (2), 368-376.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Kaştan, Y. (2015). Türkiye’de göç yaşamış çocukların eğitim sürecinde karşılaşılan problemler. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 216-229.
  • Kurt, E., & Gülbahçe, A. (2019). Van depremini yaşayan öğrencilerin travma sonrası stres bozukluğu düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(3), 957-972.
  • MEB,2023. Bakan Özer Osmaniye’de Afet Koordinasyon Toplantısına Katıldı. https://www.meb.gov.tr/bakan-ozer-osmaniyede-afet-koordinasyon-toplantisina katildi/haber/29566/tr haber 29.04.2023 tarihinde elde edilmiştir.
  • Saban, A. & Ersoy, A. (2019). Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri. Anı Yayıncılık.
  • Sapriyanti, T. (2020). Development of earthquake disaster mitigation learning program for early childhood. KOLOKIUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 8(1), 37-45.
  • Sart, G. (2015). Fenomenoloji ve yorumlayıcı fenomenolojik analiz. F.N. Seggie ve F.
  • Telli Yamamoto, G. & Altun, D. (2023). Türkiye’de deprem sonrası çevrimiçi öğrenmenin vazgeçilmezliği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 125-136.
  • Tunca, E. (2023). Afet Döneminde Eğitim 7-8-9 Bilgi Notu. Eğitim Reformu Girişimi. OECD (1994) Guidelines on Disaster Mitigation, [Çevrimiçi], http://www.oecd.org/dac/environmentdevelopment/1887740.pdf.
  • Öğretmenleriçin.com. Bakan Mahmut Özer Geri Dönen Öğrenci Sayısını Açıkladı. https://www.ogretmenlericin.com/meb-haber/mahmut-ozer-deprem-bolgesine-geri-donen-ogrenci-sayisini-acikladi-51552h adresinden 29.04.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Öztürk, M. & Kırca M., (2023). Kahramanmaraş merkezli depremler sonrası için akademik öneriler. Özgür Publications.
  • Yavuz A. & Dikmen S., (2015). Doğal afetlerin zararlarının finansmanında kullanılan afet öncesi finansal araçlar. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 3(2), 303-322.
  • 6 Şubat Depremi Sonrası Eğitim-Öğretim İle İlgili Alınan Kararlar (6 Şubat-27 Mart). Milli Eğitim Bakanlığından 29.04.2023 tarihinde elde edilmiştir.https://www.aa.com.tr/tr/analiz/gorus-depremin-ardindan-ogretmenler-nelere- dikkat-etmeli/2826440# 30.04.2023 tarihinde elde edilmiştir.
  • Yaşar Yılmaz, K. ve Eldeleklioğlu, J. (2019), Okul Ortamında Krize Müdahale ile ilgili Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 2(1), 29-45.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10.baskı). Seçkin Yayıncılık. https://www.oba.gov.tr/egitim/oynatma/afet-sonrasi-ilkokul-ogretmenlerinin-psikososyal-destek-becerilerinin-gelistirilmesi-semineri-750/11591

Classroom Teachers' Experiences on Creating a Supportive Classroom in Coping with Difficulties After the February 6 Kahramanmaraş Earthquake

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 2, 22 - 48

Öz

The aim of this research is to learn the experiences of the classroom teachers and to examine the practices of the teachers in order to create a supportive classroom environment in coping with the difficulties after the 6 February Kahramanmaraş-centered earthquake. The research is a qualitative study and was carried out in a phenomenological pattern. The participants of the research are 10 primary school teachers working as permanent staff in Eğirdir district of Isparta province. The participants of the study were determined according to the sampling method, which can be easily found among the purposive sampling methods, and also, according to the criterion sampling method, classroom teachers who had earthquake victim students in their class were selected. Semi-structured interview forms were used as data collection tool in the research, and content analysis was preferred in the analysis of the data. As a result of the research, it has been understood that the classroom environment after a natural disaster such as an earthquake is very important for the adaptation of the earthquake victim students, and it has been determined that the classroom teachers need more professional training in this regard. It has been observed that the material and moral needs of the earthquake survivors were tried to be met during the time they spent in the classroom. It has been revealed that while adapting the earthquake survivors to the classroom, the classroom teachers do not do much different work than the methods they always use, and they continue their education by treating the students in their normal routines.

Kaynakça

  • Akcanbaş M., (2009). Çocuklarda ve Gençlerde Afet Psikososyolojisi El Kitabı (I), http://mertakcanbas.blogcu.com/cocuklar-ve-genclerde-afet-psikososyolojisi-el-kitabi-i/6232106
  • Aktaş Salman, U., Arık, B. M., Gencer, E. G., Tunca E., Kesbiç, K., Korlu, Ö. ve Akay, S. S. (2023, 14 Mart). 6 şubat 2023 tarihli Kahramanmaraş merkezli depremlerin eğitime etkileri bilgi notu - 1. Eğitim Reformu Girişimi.
  • AFAD. (2014). Açıklamalı Afet Yönetimi Terimleri Sözlüğü, T.C. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı.
  • Aydoğdu, F. & Fofana, A. (2023). Depremin Küçük Çocuklar Üzerindeki Etkileri ve Müdahele Programları. 1st International Conference on Trends in Advanced Research.
  • Bakioğlu, A., & Savaş, C. (2001). Okulda depremin neden olduğu krizin yönetimi. Öneri Dergisi, 4(15), 25-30.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 9(1), 23-28.
  • Bayyurt, Y., & Seggie, F. N. (2015). Nitel araştırma yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları. Anı Yayıncılık.
  • Caplan, G. (1964). Principles of preventive psychiatry. Basic books.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Sage Publications
  • Çifçili, V. (2010). Sınıf içi disiplinde otorite. HAYEF Journal of Education , 6 (1) , 91-103 . https://dergipark.org.tr/en/pub/iuhayefd/issue/8780/109725
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M.B. & Taşğın, S. (2014). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, F. & Koyuncu, N.E. (2023, Mart). Çocuklar ve Deprem. 2nd International Conference on Scientific and Academic Research, Konya, Türkiye.
  • Karabulut, D., & Bekler, T. (2019). Doğal afetlerin çocuklar ve ergenler üzerindeki etkileri. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 5 (2), 368-376.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Kaştan, Y. (2015). Türkiye’de göç yaşamış çocukların eğitim sürecinde karşılaşılan problemler. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 216-229.
  • Kurt, E., & Gülbahçe, A. (2019). Van depremini yaşayan öğrencilerin travma sonrası stres bozukluğu düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(3), 957-972.
  • MEB,2023. Bakan Özer Osmaniye’de Afet Koordinasyon Toplantısına Katıldı. https://www.meb.gov.tr/bakan-ozer-osmaniyede-afet-koordinasyon-toplantisina katildi/haber/29566/tr haber 29.04.2023 tarihinde elde edilmiştir.
  • Saban, A. & Ersoy, A. (2019). Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri. Anı Yayıncılık.
  • Sapriyanti, T. (2020). Development of earthquake disaster mitigation learning program for early childhood. KOLOKIUM Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 8(1), 37-45.
  • Sart, G. (2015). Fenomenoloji ve yorumlayıcı fenomenolojik analiz. F.N. Seggie ve F.
  • Telli Yamamoto, G. & Altun, D. (2023). Türkiye’de deprem sonrası çevrimiçi öğrenmenin vazgeçilmezliği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 125-136.
  • Tunca, E. (2023). Afet Döneminde Eğitim 7-8-9 Bilgi Notu. Eğitim Reformu Girişimi. OECD (1994) Guidelines on Disaster Mitigation, [Çevrimiçi], http://www.oecd.org/dac/environmentdevelopment/1887740.pdf.
  • Öğretmenleriçin.com. Bakan Mahmut Özer Geri Dönen Öğrenci Sayısını Açıkladı. https://www.ogretmenlericin.com/meb-haber/mahmut-ozer-deprem-bolgesine-geri-donen-ogrenci-sayisini-acikladi-51552h adresinden 29.04.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Öztürk, M. & Kırca M., (2023). Kahramanmaraş merkezli depremler sonrası için akademik öneriler. Özgür Publications.
  • Yavuz A. & Dikmen S., (2015). Doğal afetlerin zararlarının finansmanında kullanılan afet öncesi finansal araçlar. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, 3(2), 303-322.
  • 6 Şubat Depremi Sonrası Eğitim-Öğretim İle İlgili Alınan Kararlar (6 Şubat-27 Mart). Milli Eğitim Bakanlığından 29.04.2023 tarihinde elde edilmiştir.https://www.aa.com.tr/tr/analiz/gorus-depremin-ardindan-ogretmenler-nelere- dikkat-etmeli/2826440# 30.04.2023 tarihinde elde edilmiştir.
  • Yaşar Yılmaz, K. ve Eldeleklioğlu, J. (2019), Okul Ortamında Krize Müdahale ile ilgili Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 2(1), 29-45.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10.baskı). Seçkin Yayıncılık. https://www.oba.gov.tr/egitim/oynatma/afet-sonrasi-ilkokul-ogretmenlerinin-psikososyal-destek-becerilerinin-gelistirilmesi-semineri-750/11591
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İlköğretim, Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İlknur Gültekin 0000-0003-1554-4169

Selçuk Uygun 0000-0002-6808-2829

Erken Görünüm Tarihi 15 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 8 Haziran 2024
Kabul Tarihi 15 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gültekin, İ., & Uygun, S. (2024). 6 Şubat Kahramanmaraş Depremi Sonrası Zorluklarla Baş Etmede Destekleyici Sınıf Oluşturma Konusunda Sınıf Öğretmenlerinin Deneyimleri. EDUCATIONE, 3(2), 22-48.