Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers’ Opinions on Instructional Strategies, Methods and Techniques

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 24, 31.03.2020

Öz

The increase in the number of qualified people is directly proportional to the importance that the country attaches to education programs and education system. One of the important steps to be taken in order to achieve the objectives of the training program is to act in accordance with the teaching strategies, methods and techniques prepared for that training program. In this study, the opinions of secondary school teachers about teaching strategies, methods and techniques were examined. This research is a mixed method study in which both quantitative and qualitative research is conducted together. The sample of the study was determined from 12 schools out of 32 schools in three educational districts in Aydın. Turkish teachers (107), Math teachers (100), Science and Technology teachers (84) and English teachers (89) working in these schools formed the sample of the study (n=380). Research-related questionnaire was used to collect data, which consists of four sections. In addition, 4 Open-ended questions developed by the researcher and semi-structured interview form was used. In the research of statistical techniques in the analysis of quantitative data percentage, frequency, Mann-Whitney u test and kruskal-Wallis test was used. Descriptive analysis method with qualitative data of the study were obtained. In conclusion, it is found that most teachers use lecture, question and answer, brainstorming, problem solving, case studies and discussions. Depending on the findings, various suggestions are presented.

Kaynakça

  • Akçay N. O., Akçay A. ve Kurt M. (2016). Ortaokul Öğretmenlerinin Öğretim Yöntem ve Tekniklerine Yönelik Görüş ve Yeterliklerinin Incelenmesi. Journal of Research in Education and Teaching. Şubat 2016.
  • Akgün, Ö. E., Hamutoğlu, N. B., ve Yıldız, E. P. (2015). İlköğretim ve Ortaöğretim Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntem, Teknik ve Stratejilerine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. VII. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, 89.
  • Aydemir, H. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Öğretim Yöntem, Teknik Ve Stratejileri Kullanma Yeterlikleri. Hikmet Yurdu, 5 (9), 81-100.
  • Aykaç, N. (2014). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Aypay, A. (2011). Öğretme ve Öğrenme Anlayışları Ölçeği’nin Türkiye Uyarlaması ve Epistemolojik İnançlar ile Öğretme ve Öğrenme Anlayışları Arasındaki İlişkiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (1), 7-29.
  • Babadoğan, C. (1996). Modern öğretim stratejilerinin öğretim–öğrenim süreçlerine yansıması. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirezen, S. (2001). Sınıf Öğretmenlerinin Öğretim Stratejileri İle Öğretim Yöntem ve Tekniklerine İlişkin Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Doğan, C. (2004). Sınıf Öğretmenlerinin Derslere İlişkin Görüşleri ve Tercih Ettikleri Öğretim Yöntemleri: İstanbul Örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 12 (2), 193-203.
  • Erdoğdu, E.(2010) Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Kullandıkları Yöntem/Teknikler ve Karşılaştıkları Kullanım Güçlükleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi
  • MEB, Mevzuat (2016). http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0 (E.T.= 10/07/2016)
  • Oral, B., ve Aşılıoğlu, B. (2000). Lise Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretmenlerinin Türk Dili ve Edebiyatı Programı Hakkındaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 25 (116).
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve Öğretme. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özenç, M., ve Doğan, C. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Yaklaşım Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (1), 67-83.
  • Sağlam, U. G. (2011). 6-7-8. Sınıf Matematik Öğretmenlerinin Öğretim Yöntem/ Teknik ve Materyallerine İlişkin Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi
  • Saracaloğlu, A. S., ve Karasakaloğlu, N. (2011). Türkçe Öğretmenlerinin Öğretimde Kullandıkları Yöntem Ve Tekniklere İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online,10 (3), 951-960.
  • Saracaloğlu, A. S., Yenice, N., ve Evin Gencel, İ. (2011). Fen Ve Teknoloji Öğretmenlerinin Öğretimde Kullandıkları Yöntem ve Tekniklere İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 6, 1-13.
  • Saracaloğlu, A. S., Yenice, N., Karasakaloğlu, N. ve Gencel, İ. E. (2008). Türkçe ve Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Öğrenme Stilleri, Öğrenme Stratejileri ve Duyuşsal Özellikleri ile Tercih Edilen Öğrenme Strateji, Yöntem ve Teknikleri Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Proje Raporu. Aydın: ADÜ BAP Projesi No: EĞF- 04001.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gönül Yayıncılık.
  • Şahin, Ç. (2004). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Kullandıkları Öğretim Stratejileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(8), 77-93.
  • Şimşek, H., Hırça, N., ve Coşkun, S. (2012). İlköğretim Fen Ve Teknoloji Öğretmenlerinin Öğretim Yöntem ve Tekniklerini Tercih ve Uygulama Düzeyleri: Şanlıurfa İli Örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (18), 249-268.
  • Taşkaya, S. M., ve Muşta, M. C. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Öğretim Yöntemlerine İlişkin Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 25 (25).
  • Tatlı, E. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Fen Ve Teknoloji Dersinde Yapılandırmacı Öğretmen Rollerini Yerine Getirme Düzeyleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Ünv. Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Temizöz, Y., ve Özgün Koca, S. A. (2009). Sunuş Yoluyla Öğretme Yaklaşımının Matematik Öğretiminde Uygulanması Konusunda Matematik Öğretmenlerinin Görüşleri. İlköğretim Online, 8 (1).
  • Uysal, A. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin 2009 Hayat Bilgisi Öğretim Programında Belirtilen Strateji, Yöntem ve Teknikleri Uygulamadaki Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yenice, N., Gencel, İ.Evin. ve Saraçaloğlu, A.S. (2011). Fen bilgisi öğretmenlerinin tercih ettikleri öğretme stratejilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 63-76.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördüğü Ortamların Yapılandırmacı Öğrenme Açısından Değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33 (1), 1-29.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, B. (2006). Beşinci Sınıf Öğretmenlerinin Fen Ve Teknoloji Dersinde Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Düzenleme Becerileri.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Ünv. Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Öğretim Strateji, Yöntem ve Tekniklerine İlişkin Öğretmen Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 24, 31.03.2020

Öz

Bir ülkede nitelikli insan sayısındaki artış, ülkenin eğitim programlarına ve eğitim sistemine verdiği önemle doğru orantılıdır. Eğitim programının amaçlarına ulaşmak için atılması gereken önemli adımlardan biri, bu eğitim programı için hazırlanan öğretim stratejileri, yöntemleri ve teknikleri doğrultusunda hareket etmektir. Bu araştırmada, ortaokul öğretmenlerinin öğretim stratejileri, yöntem ve tekniklerine ilişkin görüşleri incelenmiştir. Araştırma, betimsel tarama modelinde bir çalışma olup veri toplamada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Aydın merkezde bulunan üç eğitim bölgesindeki 32 okuldan 12 okul belirlenmiş ve bu okullarda çalışan Türkçe öğretmenleri (107), Matematik öğretmenleri (100), Fen ve Teknoloji öğretmenleri (84), İngilizce öğretmenleri (89) araştırmanın örneklemini oluşturmuştur (n=380). Araştırma ile ilgili verileri toplamak için dört bölümden oluşan bir anket kullanılmıştır. Bunun yanı sıra, araştırmacının geliştirdiği ve 4 tane açık uçlu soru içeren yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada, nicel verilerin çözümlenmesinde istatistiksel tekniklerden yüzde, frekans, Mann-Whitney U Testi ve Kruskal-Wallis Testi'nden yararlanılmıştır. Araştırmanın nitel verileri ise, betimsel analiz yöntemi ile elde edilmiştir. Bu araştırmanın bir sonucu olarak, öğretmenlerin en çok anlatım, soru-cevap, beyin fırtınası, problem çözme, örnek olay ve tartışma yöntem-tekniklerini kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bulgulara bağlı olarak çeşitli öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akçay N. O., Akçay A. ve Kurt M. (2016). Ortaokul Öğretmenlerinin Öğretim Yöntem ve Tekniklerine Yönelik Görüş ve Yeterliklerinin Incelenmesi. Journal of Research in Education and Teaching. Şubat 2016.
  • Akgün, Ö. E., Hamutoğlu, N. B., ve Yıldız, E. P. (2015). İlköğretim ve Ortaöğretim Öğretmenlerinin Kullandıkları Öğretim Yöntem, Teknik ve Stratejilerine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. VII. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, 89.
  • Aydemir, H. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Öğretim Yöntem, Teknik Ve Stratejileri Kullanma Yeterlikleri. Hikmet Yurdu, 5 (9), 81-100.
  • Aykaç, N. (2014). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Aypay, A. (2011). Öğretme ve Öğrenme Anlayışları Ölçeği’nin Türkiye Uyarlaması ve Epistemolojik İnançlar ile Öğretme ve Öğrenme Anlayışları Arasındaki İlişkiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (1), 7-29.
  • Babadoğan, C. (1996). Modern öğretim stratejilerinin öğretim–öğrenim süreçlerine yansıması. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demirezen, S. (2001). Sınıf Öğretmenlerinin Öğretim Stratejileri İle Öğretim Yöntem ve Tekniklerine İlişkin Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Doğan, C. (2004). Sınıf Öğretmenlerinin Derslere İlişkin Görüşleri ve Tercih Ettikleri Öğretim Yöntemleri: İstanbul Örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 12 (2), 193-203.
  • Erdoğdu, E.(2010) Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Kullandıkları Yöntem/Teknikler ve Karşılaştıkları Kullanım Güçlükleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi
  • MEB, Mevzuat (2016). http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0 (E.T.= 10/07/2016)
  • Oral, B., ve Aşılıoğlu, B. (2000). Lise Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretmenlerinin Türk Dili ve Edebiyatı Programı Hakkındaki Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 25 (116).
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve Öğretme. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Özenç, M., ve Doğan, C. (2009). Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Yaklaşım Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (1), 67-83.
  • Sağlam, U. G. (2011). 6-7-8. Sınıf Matematik Öğretmenlerinin Öğretim Yöntem/ Teknik ve Materyallerine İlişkin Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi
  • Saracaloğlu, A. S., ve Karasakaloğlu, N. (2011). Türkçe Öğretmenlerinin Öğretimde Kullandıkları Yöntem Ve Tekniklere İlişkin Görüşleri. İlköğretim Online,10 (3), 951-960.
  • Saracaloğlu, A. S., Yenice, N., ve Evin Gencel, İ. (2011). Fen Ve Teknoloji Öğretmenlerinin Öğretimde Kullandıkları Yöntem ve Tekniklere İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 6, 1-13.
  • Saracaloğlu, A. S., Yenice, N., Karasakaloğlu, N. ve Gencel, İ. E. (2008). Türkçe ve Fen Bilgisi Öğretmenlerinin Öğrenme Stilleri, Öğrenme Stratejileri ve Duyuşsal Özellikleri ile Tercih Edilen Öğrenme Strateji, Yöntem ve Teknikleri Arasındaki İlişki. Yayınlanmamış Proje Raporu. Aydın: ADÜ BAP Projesi No: EĞF- 04001.
  • Senemoğlu, N. (2013). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gönül Yayıncılık.
  • Şahin, Ç. (2004). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Kullandıkları Öğretim Stratejileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(8), 77-93.
  • Şimşek, H., Hırça, N., ve Coşkun, S. (2012). İlköğretim Fen Ve Teknoloji Öğretmenlerinin Öğretim Yöntem ve Tekniklerini Tercih ve Uygulama Düzeyleri: Şanlıurfa İli Örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (18), 249-268.
  • Taşkaya, S. M., ve Muşta, M. C. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Öğretim Yöntemlerine İlişkin Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 25 (25).
  • Tatlı, E. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Fen Ve Teknoloji Dersinde Yapılandırmacı Öğretmen Rollerini Yerine Getirme Düzeyleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Ünv. Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Temizöz, Y., ve Özgün Koca, S. A. (2009). Sunuş Yoluyla Öğretme Yaklaşımının Matematik Öğretiminde Uygulanması Konusunda Matematik Öğretmenlerinin Görüşleri. İlköğretim Online, 8 (1).
  • Uysal, A. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin 2009 Hayat Bilgisi Öğretim Programında Belirtilen Strateji, Yöntem ve Teknikleri Uygulamadaki Yeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yenice, N., Gencel, İ.Evin. ve Saraçaloğlu, A.S. (2011). Fen bilgisi öğretmenlerinin tercih ettikleri öğretme stratejilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 63-76.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördüğü Ortamların Yapılandırmacı Öğrenme Açısından Değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33 (1), 1-29.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, B. (2006). Beşinci Sınıf Öğretmenlerinin Fen Ve Teknoloji Dersinde Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Düzenleme Becerileri.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Ünv. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Asuman Saracaloğlu 0000-0001-7980-0892

Mehmet Altın 0000-0002-3825-6728

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Saracaloğlu, A., & Altın, M. (2020). Teachers’ Opinions on Instructional Strategies, Methods and Techniques. Eğitim Yansımaları, 4(1), 1-24.

13296132971329813302133031331114445ESJIndex_logo.png SOBIAD

http://dergipark.org.tr