Doğuştan veya ilerleyen dönemde herhangi bir nedene bağlı işitme kaybı, erken dönemde dil gelişimi başta olmak üzere bilişsel, sosyal ve akademik gelişim alanlarını etkilediğinden, eğitim ortamlarında uygulamalar ve destek hizmetlerin niteliği önemlidir. Bu çalışmada koklear implantlı ya da işitme cihazlı öğrencilerin devam ettiği tersine kaynaştırma uygulamasının yürütüldüğü iki ayrı okul öncesi eğitim kurumunda görevli öğretmenlerin, işitme engelli öğrencilerin eğitimi, işitsel sözel eğitim, işaret dili, iletişim ve dil gelişimi konularındaki görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel olaral desenlenen çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonunda, öğretmenlerin görüşleri ''işitme engelli öğrenciler için kaynaştırma'', ''görev ve sorumluluklar'', ''işitme engelli öğrenciler için etkili öğretim'', ''aile katılımı'', ''yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri'', ''öğretmen yeterlikleri'' olmak üzere toplam altı tema şeklinde betimlenmiştir. Sonuç olarak, işitme engelli öğrencilerin kaynaştırma ortamlarında daha nitelikli bir eğitim alabilmesi öğretmenlerin işitme engelli çocukların eğitimlerine yönelik yeterlikleri ile ilişkilidir. Gerek sözel işitsel yaklaşım gerekse işaret dilinin öğretmenler tarafından bilinmesi, doğru bir biçimde uygulanması öğretimsel düzenlemelerin niteliğini olumlu anlamda etkileyerek, işitme engelli öğrencilerin akademik başarılarına, yaşadıkları toplumla etkileşim kurmalarına katkı sağlayacaktır.
Tersine kaynaştırma işitme engelli okul öncesi eğitim iletişim yaklaşımları
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 17 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile yayımlanmıştır.