Çeviri
BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRMEYİ GÖSTERMEK: GÖRSEL KÜLTÜRÜN ELEŞTİRİSİ

Yıl 2025, Sayı: 16, 34 - 55, 31.10.2025
https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1687223

Öz

Makale kapsamında, akademik bir formasyon, kavramsal çerçeve ya da araştırma ve öğretme
metodu olarak ortaya çıkan görsel çalışmalar etrafında gelişen temel meseleler
haritalandırılmıştır. Görsel çalışmaların, sanat tarihi, estetik ve medya çalışmaları gibi kimi
alanlar tarafından neden dirençle karşılandığı incelendikten sonra; bu alanlar için Derrida’ya
atıfla “tehlikeli takviye” rolü oynadığına yönelik bir iddia dillendirilmiş ve makale, görsel
çalışmaların olumlu-olumsuz açıklamalarının temeli gibi görünen bazı önemli fikirlerin
tartışılmasıyla devam ettirilmiştir. Dikkate alınan fikirler ya da mitler, imajların
elektronikleştirilmesi, sanat ve sanat dışı ya da sözel ve görsel medya arasındaki sınırların
silikleşmesi gibi kanıları içerir. Ayrıca tam da “görsel medya” diye bir şeyin var olduğu
fikrini de… Görme biçimlerini alt üst eden kural yıkıcı bir eleştirinin taşıdığı politik riskler
de sorgulanmakta ve Nietzscheci bağlamda “putlara seslenen” ya da başka bir ifadeyle
yerleşik fikirlere meydan okuyan alternatif bir strateji önerilmektedir. Makale, görsel kültür
eğitiminde kullanılan ve yazarın “görmeyi göstermek” olarak adlandırdığı etkileşimli bir
öğrenme sürecine dair pratiklere odaklanan pedagojik stratejilerin betimlenmesiyle
sonlandırılmaktadır.

Kaynakça

  • Barthes, Roland (1982). Camera Lucida. New York: Hill and Wang.
  • Bishop Berkeley (1709). A New Theory of Vision.
  • Bryson, Norman (1983). ‘The Natural Attitude’, in Vision and Painting: The Logic of the Gaze, pp. 1–12. New Haven, CT: Yale University Press.
  • Derrida, Jacques (1978). ‘The Dangerous Supplement’, in Of Grammatology, trans. Gayatri Spivak, pp. 141–64. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
  • Elkins, James (1999). The Domain of Images. Ithaca, NY: Cornell University Press.
  • Foster, Hal (1987). Vision and Visuality. Seattle: Bay Press.
  • Jay, Martin (1994). Downcast Eyes. Berkeley: University of California Press. Koivunen, Anu and Widding, Astrid Soderbergh (2002). ‘Cinema Studies into Visual Theory?’, in Introdiction, [http://www.utu.fi/hum/etvtiede/preview.html], consulted 21 April.
  • Lacan, Jacques (1978). ‘The Split Between the Eye and the Gaze’, in Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis, pp. 67–78. New York: W.W. Norton.
  • Lindbergh, David C. (1981). Theories of Vision from All-kindi to Kepler. Chicago: University of Chicago Press.
  • Mitchell, W.J.T. (1987). Iconology. Chicago: University of Chicago Press.
  • Mitchell, W.J.T. (1994). Picture Theory. Chicago: University of Chicago Press.
  • Mitchell, W.J.T. (1995a). ‘What Is Visual Culture?’, in Irving Lavin (ed.) Meaning in the
  • Visual Arts: Views from the Outside: A Centennial Commemoration of Erwin Panofsky (1892–1968), pp. 207–17. Princeton, NJ: Princeton Institute for Advanced Study
  • Mitchell, W.J.T. (1995b). ‘Interdisciplinarity and Visual Culture’, Art Bulletin 77(4), December.
  • Mitchell, W.J.T. (1996). ‘What Do Pictures Want?’, October 77 (Summer).
  • Nelson, Robert (2000). ‘The Slide Lecture, or the Work of Art History in the Age of Mechanical Reproduction’, Critical Inquiry 26(3), Spring.
  • October 77 (1996). ‘Visual Culture Questionnaire’, Summer: 25–70.
  • Saramago, Jose (1997). Blindness. New York: Harcourt.
  • Taylor, Lucien (ed.) (1994). Visualizing Theory. New York: Routledge.

SHOWING SEEING: A CRITIQUE OF VISUAL CULTURE

Yıl 2025, Sayı: 16, 34 - 55, 31.10.2025
https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1687223

Öz

This essay attempts to map out the main issues surrounding visual studies as an emergent
academic formation, and as a theoretical concept or object of research and teaching. After a
survey of some of the resistances encountered by visual studies in fields such as art history,
aesthetics, and media studies, and a suggestion that visual studies is playing the role of
‘dangerous supplement’ to these fields, the essay turns to a discussion of some of the major
received ideas that have seemed foundational to both negative and positive accounts of visual
studies. These received ideas or myths include notions of the de-materialization of the image,
and the erasure of boundaries between art and non-art, or visual and verbal media. They also
include notions such as the very idea that there are such things as distinctly ‘visual media’.
The political stakes of iconoclastic criticism (e.g. the overturning of ‘scopic regimes’) are
also questioned, and an alternative (Nietzschean) strategy of ‘sounding the idols’ is proposed.
The essay concludes with a description of pedagogical strategies in the teaching of visual
culture, centered on an exercise the author calls ‘showing seeing’.

Kaynakça

  • Barthes, Roland (1982). Camera Lucida. New York: Hill and Wang.
  • Bishop Berkeley (1709). A New Theory of Vision.
  • Bryson, Norman (1983). ‘The Natural Attitude’, in Vision and Painting: The Logic of the Gaze, pp. 1–12. New Haven, CT: Yale University Press.
  • Derrida, Jacques (1978). ‘The Dangerous Supplement’, in Of Grammatology, trans. Gayatri Spivak, pp. 141–64. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
  • Elkins, James (1999). The Domain of Images. Ithaca, NY: Cornell University Press.
  • Foster, Hal (1987). Vision and Visuality. Seattle: Bay Press.
  • Jay, Martin (1994). Downcast Eyes. Berkeley: University of California Press. Koivunen, Anu and Widding, Astrid Soderbergh (2002). ‘Cinema Studies into Visual Theory?’, in Introdiction, [http://www.utu.fi/hum/etvtiede/preview.html], consulted 21 April.
  • Lacan, Jacques (1978). ‘The Split Between the Eye and the Gaze’, in Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis, pp. 67–78. New York: W.W. Norton.
  • Lindbergh, David C. (1981). Theories of Vision from All-kindi to Kepler. Chicago: University of Chicago Press.
  • Mitchell, W.J.T. (1987). Iconology. Chicago: University of Chicago Press.
  • Mitchell, W.J.T. (1994). Picture Theory. Chicago: University of Chicago Press.
  • Mitchell, W.J.T. (1995a). ‘What Is Visual Culture?’, in Irving Lavin (ed.) Meaning in the
  • Visual Arts: Views from the Outside: A Centennial Commemoration of Erwin Panofsky (1892–1968), pp. 207–17. Princeton, NJ: Princeton Institute for Advanced Study
  • Mitchell, W.J.T. (1995b). ‘Interdisciplinarity and Visual Culture’, Art Bulletin 77(4), December.
  • Mitchell, W.J.T. (1996). ‘What Do Pictures Want?’, October 77 (Summer).
  • Nelson, Robert (2000). ‘The Slide Lecture, or the Work of Art History in the Age of Mechanical Reproduction’, Critical Inquiry 26(3), Spring.
  • October 77 (1996). ‘Visual Culture Questionnaire’, Summer: 25–70.
  • Saramago, Jose (1997). Blindness. New York: Harcourt.
  • Taylor, Lucien (ed.) (1994). Visualizing Theory. New York: Routledge.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel İletişim Tasarımı (Diğer)
Bölüm Çeviri
Çevirmenler

Nurcan Pınar Eke 0000-0002-2412-947X

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2025
Kabul Tarihi 29 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA GÖRMEYİ GÖSTERMEK: GÖRSEL KÜLTÜRÜN ELEŞTİRİSİ (N. P. Eke, çev.). (2025). Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi(16), 34-55. https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1687223
AMA GÖRMEYİ GÖSTERMEK: GÖRSEL KÜLTÜRÜN ELEŞTİRİSİ. Egemia Dergisi. Ekim 2025;(16):34-55. doi:10.56075/egemiadergisi.1687223
Chicago Eke, Nurcan Pınar, çev. “GÖRMEYİ GÖSTERMEK: GÖRSEL KÜLTÜRÜN ELEŞTİRİSİ”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, sy. 16 (Ekim 2025): 34-55. https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1687223.
EndNote (01 Ekim 2025) GÖRMEYİ GÖSTERMEK: GÖRSEL KÜLTÜRÜN ELEŞTİRİSİ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi 16 34–55.
IEEE N. P. Eke, çev., “GÖRMEYİ GÖSTERMEK: GÖRSEL KÜLTÜRÜN ELEŞTİRİSİ”, Egemia Dergisi, sy. 16, ss. 34–55, Ekim2025, doi: 10.56075/egemiadergisi.1687223.
ISNAD Eke, Nurcan Pınar, trc. “GÖRMEYİ GÖSTERMEK: GÖRSEL KÜLTÜRÜN ELEŞTİRİSİ”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi 16 (Ekim2025), 34-55. https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1687223.
JAMA GÖRMEYİ GÖSTERMEK: GÖRSEL KÜLTÜRÜN ELEŞTİRİSİ. Egemia Dergisi. 2025;:34–55.
MLA Eke, Nurcan Pınar, çeviren. “GÖRMEYİ GÖSTERMEK: GÖRSEL KÜLTÜRÜN ELEŞTİRİSİ”. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, sy. 16, 2025, ss. 34-55, doi:10.56075/egemiadergisi.1687223.
Vancouver GÖRMEYİ GÖSTERMEK: GÖRSEL KÜLTÜRÜN ELEŞTİRİSİ. Egemia Dergisi. 2025(16):34-55.