Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özel Yetenekli Öğrenciler İçin Hazırlanmış Destek Eğitim Programının Değerlendirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 103 - 123, 19.04.2021

Öz

Bu araştırmanın amacı, özel yetenekli öğrencilere uygulanan destek eğitim programının değerlendirilmesidir. Araştırmanın evrenini Adıyaman Bilim ve Sanat Merkezi’nde öğrenim görmekte olan destek eğitim programındaki genel yetenek alanındaki öğretmenler ile öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise aynı evrenden seçilen 10 öğrenci ve 7 öğretmen oluşturmaktadır. Destek programı hakkındaki öğrenci ve öğretmen görüşlerini belirlemeye yönelik betimsel model kullanılmıştır. Nitel ve nicel araştırma yaklaşımıyla gerçekleştirilen bu çalışmada doküman analizi ve görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın nitel ve nicel verileri, alanyazında program değerlendirmeye ilişkin ölçütler temel alınarak araştırmacı tarafından hazırlanan “Destek Eğitim Programı Değerlendirme Öğretmen Anket Formu” ve “Destek Eğitim Programı Değerlendirme Öğrenci Görüşme Formu” aracılığı ile toplanmıştır. Destek eğitim programı, programın temel öğeleri olan hedefler, içerik, öğretme-öğrenme süreci ve değerlendirme ölçüt alınarak analize tabi tutulmuştur. Görüşme formu ile elde edilen veriler betimsel analizle irdelenerek değerlendirilmiştir. Araştırmanın hem nicel hem de nitel sonuçları ele alındığında Bilim ve Sanat Merkezi için hazırlanan destek eğitim programının kazanım boyutunda kazanım düzenleme ilkelerine uygun olarak hazırlandığı sonucu çıkmıştır. Ancak destek eğitim programının içerik ve eğitim durumları boyutlarında öğrencilerin ve öğretmenlerin ihtiyaçlarına göre yeniden gözden geçirilmesi gerekliliği ortaya çıkmıştır. Programın ölçme ve değerlendirme boyutunun ise öğretmenler açısından yeniden gözden geçirilmesi gerektiği ancak öğrenciler açısından programın ölçme değerlendirme boyutunun, ölçme-değerlendirme ilkelerine uygun olduğu ortaya çıkmıştır. Bu araştırma ile özel yetenekli öğrencilerin tanılanan becerilerini en üst düzeyde gerçekleştirmeleri için hazırlanan destek eğitim programına etkin bir bakış açısı kazandıracağı düşünülmektedir.

Teşekkür

İyi çalışmalar diliyorum

Kaynakça

  • Akay, M. (2018). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde kullanılabilecek matematik temelli stem etkinliklerinin geliştirilmesi. Erzurum: T.C. Erzurum Üniversitesi.
  • Aksoy, D. A. (2016). Üstün yetenekli öğrencilerin ihtiyaçlarına yönelik bilgisayar alanı destek eğitim etkinliklerinin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Ateş, E. (2014). Üstün yetenekli 6.sınıf öğrencilerine uygulanan değerler eğitimi programının etkililiği. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
  • Aydın, M. (2016). Üstün yetenekli öğrencilerin bilişim teknolojilerinden yararlanma düzeyleri. Kırşehir: T.C. Ahi Evran Üniversitesi.
  • Başar, T. (2016). İlkokul 3.sınıf fen bilimleri dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Bedur, S., Bilgiç, N., & Taşlıdere, E. (2015). Özel (üstün) yetenekli öğrencilere sunulan destek eğitim hizmetlerinin değerlendirilmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 159-175.
  • Cavin, J. (1980). Attitudes toward Programs for Gifted Children. Paper Presented at the Annual Meeting of the Rocky Mountain Educational Research Association. (Document ERIC No. ED 198 672).
  • Chandler, Kimberley L.(2004). Journal for the Education of the Gifted. Vol 40, Issue 4, pp. 307 – 309. Sage journals. https://doi.org/10.1177/0162353217735148.
  • Çankaya, P. (2015). An evaluation of the primary 3rd grade english language teaching program: Tekirdağ case. Çanakkale: T.C. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Çayır, Ş. (2016). Üstün yetenekli öğrencilerle akranlarının çevreye yönelik tutumlarının ve çevre sorunlarına çözüm önerilerinin karşılaştırmalı incelenmesi. Sakarya: T.C. Sakarya Üniversitesi.
  • Çelik, K. (2017). Üstün yetenekli öğrencilerde yaratıcı biliş ve özerk öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sakarya: T.C. Sakarya Üniversitesi.
  • Demirel, M. (2010). İlköğretim ve ortaöğretim kurumları sınıf rehberlik programının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 45-60.
  • Epçaçan, C., & Erzen, M. (2008). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 183-202.
  • Er, K. O. (2006). İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf İngilizce öğretim programlarının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Egitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2), 1-25.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme (6.baskı). Ankara: Edge Akademi Yayınları.
  • Evirgen, E. (2013). İlköğretim yedinci sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının değerlendirilmesi. İzmir: T.C. Ege Üniversitesi.
  • Genç, M. A. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin görsel sanatlar eğitiminde disiplinlerarası öğretim etkinliklerinin değerlendirilmesi(Konya bilsem örneği). Konya: T.C. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Gökdere, M., & Çepni, S. (2004). Üstün yetenekli öğrencilerin fen öğretmenlerinin hizmet içi ihtiyaçlarının değerlendirilmesine yönelik bir çalışma; Bilim Sanat Merkezi Örneklemi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1-14.
  • Güney, K. K. (2018). Üstün yetenekli öğrenciler için geliştirilen farklılaştırılmış bilimsel araştırma yöntemleri programının değerlendirilmesi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Karakuş, F. (2010). Üstün Yetenekli Çocukların Anne Babalarının Karşılaştıkları Güçlükler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 127-144.
  • Kaynar, H. (2018). Üstün yetenekli ve üstün yetenekli olmayan öğrencilerin bilimsel hayal güçleri. Konya: T.C. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Kocabatmaz, H. (2011). Teknoloji ve tasarım öğretim programının değerlendirilmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Korkut, Ş. (2017). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde bütünleştirilmiş müfredat modeline göre farklılaştırılmış sosyal bilgiler öğretimi. Malatya: T.C. İnönü Üniversitesi.
  • Kozikoğlu, İ. (2014). Ortaokul 7. Sınıf İngilizce öğretim programının değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 361-375.
  • MEB. (2006). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. Ankara: MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Öpengin, E. (2018). İlkokul düzeyindeki üstün yetenekli öğrencilere yönelik destek eğitim odasının yürütülmesinde karşılaşılan sorunlar ve sorunlara yönelik çözüm müdahaleleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Pektaş, Y. (2012). İlköğretim dördüncü sınıf matematik dersi öğretim programının değerlendirilmesi. İzmir: T.C. Ege Üniversitesi.
  • Soğuk, B. (2017). İlkokul üçüncü sınıf fen bilimleri dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Sivas: T.C. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Şahin, İ. (2007). Yeni ilköğretim 1. Kademe Türkçe programının değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 6(2), 284-304.
  • Şahin , F., & Kargın, T. (2013). Sınıf öğretmenlerine üstün yetenekli öğrencilerin belirlenmesi konusunda verilen bir eğitimin öğretmenlerin bilgi düzeyine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 14(2), 1-13.
  • Yangın, B. (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzunun değerlendirilmesi.
  • Yeşilova, H. (1997). Üstün yeteneklilik ve Türkiye'de üstün yetenekli çocukların eğitimi. Van: T.C. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. (2018). Üstün yetenekli çocukların ve akranlarının algıladıkları ebeveyn tutumları, psikososyal sorunlar ve yaşam kalitesi. Ankara: T.C. Gazi Üniversitesi.

Evaluation of Support Education Program for Gifted Students. Commitment

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 103 - 123, 19.04.2021

Öz

The aim of this study is to evaluate the support education program applied to gifted students. The population of the research consists of teachers and students in the general talent field in the support education program which is being studied in Adıyaman Science and Art Center. The sample of the study consists of 10 students and 7 teachers selected from the same population. A descriptive model was used to determine the views of students and teachers about the support program. In this study, which was conducted with qualitative and quantitative research approach, document analysis and interview technique were used. The qualitative and quantitative data of the research were collected through “Support Training Program Evaluation Teacher Questionnaire Form” and “Support Training Program Evaluation Student Interview Form” prepared by the researcher based on the criteria for program evaluation in the literature. The support training program was analyzed based on the objectives, content, teaching-learning process and evaluation criteria. The data obtained through the interview form were evaluated by descriptive analysis. When both quantitative and qualitative results are considered, it can be concluded that the support curriculum prepared for the Science and Art Center is prepared in accordance with the principles of gain regulation in the dimension of gain. However, it has become necessary to revise the support curriculum according to the needs of students and teachers in terms of content and educational status. The assessment and evaluation dimension of the program has to be revised from the perspective of teachers, but it has been found out that the test cases dimension of the program complies with the principles of measurement and evaluation. With this research, it is thought that gifted students will gain an effective perspective to the support training program prepared to realize the identified skills at the highest level.

Kaynakça

  • Akay, M. (2018). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde kullanılabilecek matematik temelli stem etkinliklerinin geliştirilmesi. Erzurum: T.C. Erzurum Üniversitesi.
  • Aksoy, D. A. (2016). Üstün yetenekli öğrencilerin ihtiyaçlarına yönelik bilgisayar alanı destek eğitim etkinliklerinin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Ateş, E. (2014). Üstün yetenekli 6.sınıf öğrencilerine uygulanan değerler eğitimi programının etkililiği. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
  • Aydın, M. (2016). Üstün yetenekli öğrencilerin bilişim teknolojilerinden yararlanma düzeyleri. Kırşehir: T.C. Ahi Evran Üniversitesi.
  • Başar, T. (2016). İlkokul 3.sınıf fen bilimleri dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Bedur, S., Bilgiç, N., & Taşlıdere, E. (2015). Özel (üstün) yetenekli öğrencilere sunulan destek eğitim hizmetlerinin değerlendirilmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 159-175.
  • Cavin, J. (1980). Attitudes toward Programs for Gifted Children. Paper Presented at the Annual Meeting of the Rocky Mountain Educational Research Association. (Document ERIC No. ED 198 672).
  • Chandler, Kimberley L.(2004). Journal for the Education of the Gifted. Vol 40, Issue 4, pp. 307 – 309. Sage journals. https://doi.org/10.1177/0162353217735148.
  • Çankaya, P. (2015). An evaluation of the primary 3rd grade english language teaching program: Tekirdağ case. Çanakkale: T.C. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Çayır, Ş. (2016). Üstün yetenekli öğrencilerle akranlarının çevreye yönelik tutumlarının ve çevre sorunlarına çözüm önerilerinin karşılaştırmalı incelenmesi. Sakarya: T.C. Sakarya Üniversitesi.
  • Çelik, K. (2017). Üstün yetenekli öğrencilerde yaratıcı biliş ve özerk öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sakarya: T.C. Sakarya Üniversitesi.
  • Demirel, M. (2010). İlköğretim ve ortaöğretim kurumları sınıf rehberlik programının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 45-60.
  • Epçaçan, C., & Erzen, M. (2008). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4), 183-202.
  • Er, K. O. (2006). İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf İngilizce öğretim programlarının değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Egitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2), 1-25.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme (6.baskı). Ankara: Edge Akademi Yayınları.
  • Evirgen, E. (2013). İlköğretim yedinci sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının değerlendirilmesi. İzmir: T.C. Ege Üniversitesi.
  • Genç, M. A. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin görsel sanatlar eğitiminde disiplinlerarası öğretim etkinliklerinin değerlendirilmesi(Konya bilsem örneği). Konya: T.C. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Gökdere, M., & Çepni, S. (2004). Üstün yetenekli öğrencilerin fen öğretmenlerinin hizmet içi ihtiyaçlarının değerlendirilmesine yönelik bir çalışma; Bilim Sanat Merkezi Örneklemi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1-14.
  • Güney, K. K. (2018). Üstün yetenekli öğrenciler için geliştirilen farklılaştırılmış bilimsel araştırma yöntemleri programının değerlendirilmesi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Karakuş, F. (2010). Üstün Yetenekli Çocukların Anne Babalarının Karşılaştıkları Güçlükler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 127-144.
  • Kaynar, H. (2018). Üstün yetenekli ve üstün yetenekli olmayan öğrencilerin bilimsel hayal güçleri. Konya: T.C. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Kocabatmaz, H. (2011). Teknoloji ve tasarım öğretim programının değerlendirilmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Korkut, Ş. (2017). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde bütünleştirilmiş müfredat modeline göre farklılaştırılmış sosyal bilgiler öğretimi. Malatya: T.C. İnönü Üniversitesi.
  • Kozikoğlu, İ. (2014). Ortaokul 7. Sınıf İngilizce öğretim programının değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 361-375.
  • MEB. (2006). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. Ankara: MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. Öpengin, E. (2018). İlkokul düzeyindeki üstün yetenekli öğrencilere yönelik destek eğitim odasının yürütülmesinde karşılaşılan sorunlar ve sorunlara yönelik çözüm müdahaleleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Pektaş, Y. (2012). İlköğretim dördüncü sınıf matematik dersi öğretim programının değerlendirilmesi. İzmir: T.C. Ege Üniversitesi.
  • Soğuk, B. (2017). İlkokul üçüncü sınıf fen bilimleri dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Sivas: T.C. Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Şahin, İ. (2007). Yeni ilköğretim 1. Kademe Türkçe programının değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 6(2), 284-304.
  • Şahin , F., & Kargın, T. (2013). Sınıf öğretmenlerine üstün yetenekli öğrencilerin belirlenmesi konusunda verilen bir eğitimin öğretmenlerin bilgi düzeyine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 14(2), 1-13.
  • Yangın, B. (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzunun değerlendirilmesi.
  • Yeşilova, H. (1997). Üstün yeteneklilik ve Türkiye'de üstün yetenekli çocukların eğitimi. Van: T.C. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. (2018). Üstün yetenekli çocukların ve akranlarının algıladıkları ebeveyn tutumları, psikososyal sorunlar ve yaşam kalitesi. Ankara: T.C. Gazi Üniversitesi.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Musa Polat

İsa Polat 0000-0002-5686-5631

Yayımlanma Tarihi 19 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Polat, M., & Polat, İ. (2021). Özel Yetenekli Öğrenciler İçin Hazırlanmış Destek Eğitim Programının Değerlendirilmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 103-123.