Sınıf Öğretmenliği Lisans Programında Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları
Yıl 2017,
Cilt: 6 Sayı: 17, 0 - 0, 02.08.2017
Yasemin Sönmez
,
Ayşe Derya Işık
,
Süleyman Erkam Sulak
Öz
Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenliği lisans programında öğrenim gören öğ-
retmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının belirlenmesi ve
değerlendirilmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Bartın Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda öğrenim görmekte olan toplam
73 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine
ilişkin tutumlarını belirlemek için Üstüner (2006) tarafından geliştirilen “Öğ-
retmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Öğretmen adaylarına
ilişkin kişisel bilgiler Demografik Bilgi Formu ile elde edilmiştir.
Araştırma sonunda öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının
yüksek düzeyde olduğu, tutum düzeylerinin sınıf öğretmenliği lisans
programında okumaktan memnuniyet durumları ve sınıf öğretmenliği lisans
programını tercih sebeplerine göre farklılaştığı; cinsiyet, sınıf düzeyi, şuan okudukları lisans programı ve okulun tercih sırası, öğretmenlik mesleğinin tercih sı-
rası, babalarının mesleği ve annelerinin mesleğine göre farklılaşmadığı sonucuna
ulaşılmıştır
Kaynakça
- ASLAN, Durmuş ve KÖKSAL AKYOL, Aysel, (2006), Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve Mesleki Benlik Saygılarının İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2), 51-60.
ATAÜNAL, Aydoğan. (2003), Niçin ve Nasıl Bir Öğretmen? Ankara: Milli Eğitim Vakfı Yayınları.
BAYKARA PEHLİVAN, Kevser, (2008), Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyo-Kültürel Özellikleri Ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Üzerine Bir Çalışma, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 151-168.
BOZDOĞAN, Aykut Emre; AYDIN, Davut ve YILDIRIM, Kasım, (2007), Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad), 8 (2), 83-97.
ÇAPA, Yeşim ve ÇİL, Nesrin, (2000), Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 69–73.
ÇAPRİ, Burhan ve ÇELİKKALELİ, Ömer, (2008), Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe İlişkin Tutum ve Mesleki Yeterlik İnançlarının Cinsiyet, Program ve Fakültelerine Göre İncelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (15), 33–53.
DOĞAN, Türkan ve ESEN ÇOBAN, Aysel, (2009), Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ile Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Eğitim ve Bilim, 2009, 34 (153), 157-168.
EŞ, Ümmühan, (2010), Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının ve Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etme Nedenlerinin İncelenmesi,Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
KARASAR, Niyazi, (1998), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (8. Basım), Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.
KARAGÜLLE, Başak, (2007), Türkiye’de İşsizliğe Bir Çözüm Önerisi Olarak Türkiye İş Kurumu’nun İş Danışmanlığı Hizmetleri, Uzmanlık Tezi, T.C. Çalışma Ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü, Ankara 2007.
MİLLÎ EĞİTİM TEMEL KANUNU, (1973), T.C Resmi Gazete, Tertip: 5 Cilt: 12 Sayfa: 2342 14/6/1973. [http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html] adresinden alınmıştır.
ÖZDER, Hasan; KONEDRALI, Güner ve PERKAN ZEKİ, Canan, (2010), Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Educational Administration: Theory and Practice, 16 (2), 253- 275
SARIKAYA, Türkan ve KHORSHİD, Leyla, (2009), Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 393-423.
SENEMOĞLU, Nuray, (1994), Sınıf Öğretmeni Bilgiyi Aktaran Kişi Değil, Bilgiye Ulaşma Yollarını Öğreten Kişidir, MPM Kalkınmada Anahtar Verimlilik. Sayı:81. (Ayın Söyleşisi). [http://yunus.hacettepe.edu.tr/~n.senem/makaleler/sinif_ogr. htm] adresinden 23 Haziran 2015 tarihinde indirilmiştir.
ŞAHİN TAŞKIN, Çiğdem ve HACIÖMEROĞLU, Güney, (2010), İlköğretim Bölümü Öğretmen Adaylarının Mesleğe Yönelik Tutumları: Nicel ve Nitel Verilere Dayalı Bir İnceleme, İlköğretim Online, 9(3), 922-933.
TUZCUOĞLU, Semai, (1994), Meslek Seçimi ve Önemi, M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı:6, 265-280
ÜSTÜNER, Mehmet, (2006), Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,Sayı: 45, 109-127
Yıl 2017,
Cilt: 6 Sayı: 17, 0 - 0, 02.08.2017
Yasemin Sönmez
,
Ayşe Derya Işık
,
Süleyman Erkam Sulak
Kaynakça
- ASLAN, Durmuş ve KÖKSAL AKYOL, Aysel, (2006), Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ve Mesleki Benlik Saygılarının İncelenmesi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (2), 51-60.
ATAÜNAL, Aydoğan. (2003), Niçin ve Nasıl Bir Öğretmen? Ankara: Milli Eğitim Vakfı Yayınları.
BAYKARA PEHLİVAN, Kevser, (2008), Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyo-Kültürel Özellikleri Ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları Üzerine Bir Çalışma, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 151-168.
BOZDOĞAN, Aykut Emre; AYDIN, Davut ve YILDIRIM, Kasım, (2007), Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad), 8 (2), 83-97.
ÇAPA, Yeşim ve ÇİL, Nesrin, (2000), Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 69–73.
ÇAPRİ, Burhan ve ÇELİKKALELİ, Ömer, (2008), Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe İlişkin Tutum ve Mesleki Yeterlik İnançlarının Cinsiyet, Program ve Fakültelerine Göre İncelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (15), 33–53.
DOĞAN, Türkan ve ESEN ÇOBAN, Aysel, (2009), Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ile Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Eğitim ve Bilim, 2009, 34 (153), 157-168.
EŞ, Ümmühan, (2010), Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumlarının ve Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etme Nedenlerinin İncelenmesi,Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
KARASAR, Niyazi, (1998), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, (8. Basım), Ankara:Nobel Yayın Dağıtım.
KARAGÜLLE, Başak, (2007), Türkiye’de İşsizliğe Bir Çözüm Önerisi Olarak Türkiye İş Kurumu’nun İş Danışmanlığı Hizmetleri, Uzmanlık Tezi, T.C. Çalışma Ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü, Ankara 2007.
MİLLÎ EĞİTİM TEMEL KANUNU, (1973), T.C Resmi Gazete, Tertip: 5 Cilt: 12 Sayfa: 2342 14/6/1973. [http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html] adresinden alınmıştır.
ÖZDER, Hasan; KONEDRALI, Güner ve PERKAN ZEKİ, Canan, (2010), Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Educational Administration: Theory and Practice, 16 (2), 253- 275
SARIKAYA, Türkan ve KHORSHİD, Leyla, (2009), Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 393-423.
SENEMOĞLU, Nuray, (1994), Sınıf Öğretmeni Bilgiyi Aktaran Kişi Değil, Bilgiye Ulaşma Yollarını Öğreten Kişidir, MPM Kalkınmada Anahtar Verimlilik. Sayı:81. (Ayın Söyleşisi). [http://yunus.hacettepe.edu.tr/~n.senem/makaleler/sinif_ogr. htm] adresinden 23 Haziran 2015 tarihinde indirilmiştir.
ŞAHİN TAŞKIN, Çiğdem ve HACIÖMEROĞLU, Güney, (2010), İlköğretim Bölümü Öğretmen Adaylarının Mesleğe Yönelik Tutumları: Nicel ve Nitel Verilere Dayalı Bir İnceleme, İlköğretim Online, 9(3), 922-933.
TUZCUOĞLU, Semai, (1994), Meslek Seçimi ve Önemi, M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı:6, 265-280
ÜSTÜNER, Mehmet, (2006), Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,Sayı: 45, 109-127