Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Bilişsel Süreç Basamaklarının İncelenmesi: RBC+C Modeli

Yıl 2022, Cilt: 13 Sayı: 25, 73 - 92, 31.07.2022

Öz

Bu çalışmanın amacı, önceden planlanmış bir öğrenme ortamında altıncı sınıf öğrencileri için çarpanlar ve katlar konusu ile ilgili bilgi oluşturma kademelerinin RBC+C soyutlama modeli ile incelemektir. Çalışma grubu olarak, araştırmacının görev aldığı devlet okulunda öğrenim gören altıncı sınıf öğrencilerinden on kişi seçilmiştir. Bilgi oluşturma süreci, bilimsel araştırma yöntemlerinden, öğretim deneyi yöntemi ile incelenmiştir. Bu yöntem yorumlayıcı yaklaşımı temel almıştır. Seçilen bu öğrencilerin çarpanlar ve katlar konusunda öğrenme süreçleri tanıma, kullanma, oluşturma şeklinde bilişsel basamaklara göre değerlendirilmiştir. Pekiştirme aşamasına, ortaokul düzeyindeki öğrenciler bilişsel olarak uygun görülmediği için yer verilmemiştir. Araştırmacı tarafından belirtilen bilişsel basamaklar kapsamında bir uygulama testi veri toplama aracı olarak hazırlanmıştır. Araştırmada sonuç olarak, öğrencilerin uygulama esnasında bilgiyi oluşturma süreçlerinin incelenmesinin derinlemesine yapılması gerektiğine, öğrencilerin yapılandırdıkları bilgiyi ve çarpan-kat ilişkisini anlama sürecinde hangi kısımda ya da kavramda zorlandıklarının belirlenmesine olanak vermiştir. Öğrencilerin sürecin başında kavramları yapılandırmakta zorluk yaşadıkları, ancak çarpan-kat ilişkisini etkinlik bitiminde anlamlandırabildikleri tespit edilmiştir.

Destekleyen Kurum

_

Proje Numarası

_

Teşekkür

_

Kaynakça

  • Altun, M., Yılmaz, A. (2008). Lise öğrencilerinin tam değer fonksiyonu bilgisini oluşturma süreci. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 237-271.
  • Baki, A. (2018). Matematiği öğretme bilgisi (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Bikner-Ahsbahs, A. (2004). Towards the Emergence of Constructing Mathematical Meanings. Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, C2: 119-126.
  • Czarnocha, B. (2008). Handbook of mathematics teaching-research: Teaching experiment- a tool for teacherresearchers. University of Rzeszow, Polonya.
  • Çubukluöz, Ö., Adıgüzel, T., Özdemir, B. G., Akkaya, R. (2018). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin en büyük ortak bölen ve en küçük ortak kat konusundaki bilgi oluşturma süreçlerinin RBC+C modeli ile incelenmesi. Journal of Computer and Education Research, Cilt. 6(12), 285-319.
  • Dreyfus, T. (2007). Processes of Abstraction in Context the Nested Epistemic Actions Model. EBSCO veritabanından 16.06.2020 tarihinde http://escalate.org.il/construction_knowledge/papers/dreyfus.pdf. adresinden alınmıştır.
  • Engelhardt, P. V., Corpuz, E. G., Ozimek D. J., Rebello, N. S. (2004). The teaching experiment –What it is and what it isn’t? Proceedings of Physics Education Conference AIP Conference (pp. 157-160). Madison, WI.
  • Hershkowitz, R., Hadas, N., Dreyfus, T., Schwarz, B. (2007). Abstracting processes, from individuals’ constructing of knowledge to a group’s “shared knowledge”. Journal for Research in Mathematics Education, 19(2), 41-68.
  • Hershkowitz, R., Schwarz, B., Dreyfus, T. (2001). Abstraction in Context: Epistemic Actions. Journal for Research in Mathematics Education, 32(2), 195-222.
  • Knuth, E. & Elliott, R. (1997). Preservice secondary mathematics teachers’ interpretations of mathematical proof. In J. Dossey, J. Swafford, M. Parmantie & A. Dossey (Eds.), Proceedings of the 19th Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 545–551). Bloomington, IL.
  • Monaghan, J., Özmantar, M. F. (2006). Abstraction and consolidation. Educational Studies in Mathematics, 62(3), 233-258.
  • Noss, R. (2002). Mathematical epistemologies at work, In Proceedings of the Annual Meeting of the İnternational Group for the Psychology of Mathematics Education, UK.
  • Noss, R., Hoyles, C. (1996). Windows on Mathematical Meanings, Kluwer, Dordrecht: The Netherlands.
  • Ohlsson, S., Lehtinen, E. (1997). Abstraction and the acquisition of complex ideas, International Journal of Educational Research 27, 37–48.
  • Özgül, D. A. ve Kaplan, A. (2016). 7. Sınıf Öğrencilerinin Silindirin Yüzey Alanı Konusundaki Soyutlama Süreçlerinin Ve Paylaşılan Bilgilerinin İncelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 344-364.
  • Özmantar, M. F., Monaghan, J. (2007). A dialectical approach to the formation of mathematical abstractions. Mathematics Education Research Journal, 19(2), 89–112.
  • Schwarz, B., Dreyfus, T., Hadas, N., Hershkowitz, R. (2004). Teacher Guidance of Knowledge Construction. Proceedings of the 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 4: 169-176.
  • Sierpinska, A. (1994). Understanding of Mathematics. Studies in Mathematics Education Series:2, London:Falmer.
  • Steffe, L. P. & Thompson, P. (2000). Teaching experiment methodology: Underlying principles and essential elements. In R. Lesh & A. E. Kelly (Eds.), Research design in mathematics and science education (pp. 267-306). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Tsamir, P., Dreyfus, T. (2005). How Fragile Is Consolidated Knowledge? Ben’s Comparisons of Infinite Sets. Journal of Mathematical Behavior, 24:15-38.
  • Van Oers, B. (2001). Contextualisation for abstraction. Cognitive Science Quarterly, 1(3), 279-305.
  • Yeşildere, S. (2006). Farklı Matematiksel Güce Sahip İlköğretim 6, 7 Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Matematiksel Düşünme Ve Bilgiyi Oluşturma Süreçlerinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Aydoğdu 0000-0002-1504-3674

Proje Numarası _
Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 24 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 13 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Aydoğdu, M. (2022). Ortaokul Öğrencilerinin Bilişsel Süreç Basamaklarının İncelenmesi: RBC+C Modeli. Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama, 13(25), 73-92.