Bu çalışma Osmanlı Devleti modernleşme/yeniden yapılanma döneminden itibaren Türkiye’de üniversite reformları ve reformların süreç içerisindeki gelişimini değerlendirerek bu birikim ve tecrübenin perspektifinde güncel reform ihtiyacının tespitine yönelik sonuçları ortaya koymayı amaçlamaktadır. Osmanlı Devleti’nin 1 Eylül 1869 (H. 24 Ca 1286) tarihinde yayınladığı Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ile hedeflenen Batı ülkelerindekine benzer bir yükseköğretim kurma çalışmaları Dârülfünûn’un kuruluşu ile sonuçlanmıştı. Cumhuriyetin ilanından sonra 10 yıl varlığını sürdüren Dârülfünûn, İsviçre Gelf Üniversitesinden Pedegoji uzmanı Prof. Dr. Albert Malche’nin hazırladığı rapordaki öneriler de dikkate alınarak 31 Mayıs 1933 tarihinde çıkarılan İstanbul Darülfünunun ilgasına ve Maarif vekâletince yeni bir Üniversite kurulmasına dair kanun ile kapatılmış ve yerine İstanbul Üniversitesi kurulmuştur. Bu düzenleme dönemin devlet adamlarının siyasi yaklaşımının bir sonucu olarak Mahmut Esat Bozkurt’un ifadesiyle “Ankara Ruhuyla” yükseköğretim hedefine odaklanmıştır. Cumhuriyet döneminde 1946 ve 1981 yükseköğretim kanunları da 1933 kanununa benzer bir yaklaşımla akademik mülahazalardan çok dönemin iç ve dış politik gelişmelerinin etkisiyle düzenlenmişti. 1946 düzenlemesi yükseköğretim kurumlarına idari ve akademik özerklik tanımıştır. 1981 yılındaki kanun düzenlemesinde ise yükseköğretim kurumlarının çalışmalarını koordine etmek ve denetlemek üzere Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) kurulmuştur. Yükseköğretimde Cumhuriyet döneminde gerçekleştirilen 3 ana düzenlemenin Türkiye’de yükseköğretimden devletin ve toplumun beklentilerini karşılayacak bir yapı kuramadığı değerlendirilmektedir. Çalışmada Türk yükseköğretiminin yaşadığı bu üç reform tecrübesinin karar, uygulama ve sonuçları yasal düzenlemeler, eleştiriler ve sonuçları bakımından dönemin temel kaynakları incelenerek reformların sonuçları analiz edilmiştir.
Türk yükseköğretim sisteminin yeniden yapılandırılması tartışılmaktadır. Yükseköğretim kurumlarının felsefesini medeniyet değerlerimizden alan, ihtiyaç odaklı, dinamik, öğrenmeyi öğrenen ve öğreten yeni bir yaklaşımla, ilim ve hikmet ekseninde yeniden kurulması elzemdir. Mevlâna Celalettin Rumî’nin pergel metaforunda işaret ettiği medeniyet değerlerini sabit kılarak evrensel düşünen bir yükseköğretim düzenlemesi gerekmektedir. Dijital dönüşüm, uluslararasılaşma ve tüm disiplinlerde çevre iş birliğinin kurumsallaştırılması bu düzenlemelerin öncelikleri olmalıdır.
This study aims to evaluate the development of university reforms and reforms in Turkey since the modernization/reorganization period of the Ottoman Empire and to draw conclusions about the current need for reform in the perspective of this accumulation and experience. With the Maarif-i Umumiye Nizamnamesi published by the Ottoman Empire on September 1, 1869 (H. 24 Ca 1286), the efforts to establish a higher education similar to those in Western countries resulted in the establishment of Dârülfünûn. Dârülfünûn, which existed for 10 years after the proclamation of the Republic, was closed with the law on the abolition of the Istanbul Darülfünunun and the establishment of a new University by the Ministry of Education, which was enacted on May 31, 1933, taking into account the recommendations in the report prepared by Prof. Dr. Albert Malche, a pedagogical expert from Gelf University in Switzerland, and Istanbul University was established instead. As a result of the political approach of the statesmen of the time, this regulation focused on the goal of higher education with the "Ankara spirit", as Mahmut Esat Bozkurt put it. In the Republican era, the 1946 and 1981 Higher Education Laws were similar to the 1933 Law in that they were regulated under the influence of the domestic and foreign political developments of the time rather than academic considerations. The 1946 law granted administrative and academic autonomy to higher education institutions. In 1981, the Council of Higher Education (YÖK) was established to coordinate and supervise the work of higher education institutions. It is assessed that the three main regulations in higher education during the Republican period failed to establish a structure that would meet the expectations of the state and society for higher education in Turkey. This study analyzes the results of these three reform experiences of Turkish higher education by examining the main sources of the period in terms of decisions, practices and results of legal regulations, criticisms and results.
The western-centered understanding of science and education, which became widespread in the nineteenth century, also affected nations whose historical experiences and cultures were different from those of western civilization. Turkey's higher education legislation in 1933, 1946 and 1981 was affected by the modernization/westernization process. Although all three processes had different external and internal dynamics, university reforms transformed higher education in the direction of modernization.
The restructuring of the Turkish higher education system is under discussion. It is essential to re-establish higher education institutions on the axis of science and wisdom with a new approach that takes its philosophy from our civilization values, is needs-oriented, dynamic, learning to learn and teaching. A higher education arrangement that thinks universally by keeping the values of civilization, which Mevlâna Celalettin Rumî pointed out in the metaphor of the compass, constant is required. Digital transformation, internationalization and institutionalization of environmental cooperation in all disciplines should be the priorities of these arrangements.
The accumulated knowledge resulting from the reflections of higher education reforms to the present day should be evaluated to guide today's reforms with its positive and negative aspects in the restructuring of higher education. Education should be seen as a phenomenon that needs to be restructured like a living organism, and a new higher education regulation should be made in cooperation with all stakeholders by establishing a balance between national needs and the universality of knowledge.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Yükseköğretim Politikaları, Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 6 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 19 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: Özel Sayı: Türkiye’de Yükseköğretimin Yeniden Yapılandırılması: Yeniklikler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri Kongresi |