Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 319 - 341, 15.12.2023
https://doi.org/10.48166/ejaes.1353517

Öz

Kaynakça

  • Altınok, M. (2021). Lise öğrencilerinin dijital bağımlılık ve yaşam doyumunun incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1),262-291.
  • Ardıç, K. ve Polatcı, S. (2008). Tükenmişlik sendromu akademisyenler üzerinde bir uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2),69-96.
  • Arslan, N. (2018). Psikolojik danışmanlarda tükenmişlik: Nitel araştırma örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(8), 1005-1021. https://doi.org/10.26466/opus.419320
  • Bakioğlu, B. ve Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Breytenbach, C. (2015). Tackling digital burnout in the workplace. Retrieved from http://www.destinyman.com/2015/02/10/tackling-digital-burnout-in-the-workplace/
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları
  • Creswell, J.W.(2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2nd ed.), Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Demir, F ve Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 273-292. https://doi.org/10.37669/milliegitim.775620
  • Erten, P. ve Özdemir, O. (2020). The digital burnout scale development study. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 21(2), 668-683. https://doi.org/10.17679/inuefd.597890
  • Geçgel, H. ve Taşgın, Y. (2022). Türkçe öğretmeni adaylarının dijital tükenmişlik düzeyleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Türkiye
  • Gökdağ, B. (2022). An investigation of the relationship between university students' digital burnout levels and perceived stress levels. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 7(1), 90- 98 https://doi.org/10.53850/joltida.958039
  • Kandemir, A. ve Nartgün, S. (2022). Öğretmenlerin uzaktan eğitim yorgunluğu. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi,14(7), 40-67. https://doi.org/10.38155/ksbd.1074213
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Marius, M. (2021). Digital burnout: What are the signs and how you can fight it. https://www.ict-pulse.com/2021/02/digitalburnout-what-are-the-signs-and-how-you-can-fight-it/
  • MEB. (2020, 09 18). TRT EBA kanallarında yeni yayın dönemi başlıyor. https://www.meb.gov.tr/trt- eba-kanallarinda-yeni-yayin-donemi-basliyor/haber/21660/tr
  • MEB. (2020, 06 19). Türkiye uzaktan eğitim istatistikleriyle dijital dünyanın listelerini zorladı. https://www.meb.gov.tr/turkiye-uzaktan-egitim-istatistikleriyle-dijital-dunyanin-listelerini-zorladi/haber/21158/tr
  • McCarthy, K. (2020). Resident assistant secondary trauma and burnout associated with student nonsuicidal self-injury. Journal of American College Health, 68(7), 673-677 https://doi.org/10.1080/07448481.2019.1590374
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Quill, M. (2017). The harmful effects of digital burnout on organizational effectiveness. http://www.tmsconsulting.com.au/harmful-effects-digital-burnoutorganisational-effectiveness/
  • Sharma, M,K ., Anand, N., Singh, P., Vishwakarma, A., Mondal I., Thakur, P C & Kohli, T. (2020). Researcher burnout: An overlooked aspect in mental health research in times of COVID-19, Asian Journal of Psychiatry. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.102367
  • Şirin, T., Eratlı Şirin, Y. ve Can, B. (2021). Beden eğitimi öğretmenlerinin dijital tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 2(42),1236-1245. 10.31589/joshas.675
  • Taşlıyan, M., Karakuş, F. N. ve Çakıroğlu, Z. (2021). Dijital bağımlılık ile yaratıcı düşünme eğilimi arasındaki ilişkinin incelenmesi: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi , 13(25), 503-517.
  • WeAreSocial. (2022, 01 26). Digital 2022: Another year of bumper growth. We Are Social: https://wearesocial.com/us/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2
  • Yıldırım, A. ve Simsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınevi
  • Yiğit, A., Bayram Topçu, T. ve Bayar Türkoğlu, H. T. (2022). Teknostresin dijital tükenmişliğe etkisinde bilişsel ön yargıların rolü. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Economics and Administrative Sciences Faculty 9(3), 1857-1883. https://doi.org/10.30798/makuiibf.1034253
  • Yin, R. K., (1994). Case study research design and methods: Applied social research and methods Series. Thousand Oaks, CA: Sage Publications Inc.
  • Yurteri, İ. S. ve Demir, M. K. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde sınıf öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik durumlarının değerlendirilmesi. International Journal of Science and Education 5(2),90-112. https://doi.org/10.47477/ubed.1100840

DIGITAL BURNOUT IN DISTANCE EDUCATION PROCESS: INVESTIGATION OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS' OPINIONS

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 319 - 341, 15.12.2023
https://doi.org/10.48166/ejaes.1353517

Öz

The main purpose of this study is to assess the perspectives of secondary school teachers regarding digital burnout within the context of distance learning during the COVID-19 pandemic. This study employed a qualitative research methodology, utilizing a semi-structured interview format to obtain the data. During the process of developing the semi-structured interview questions, a thorough review of the literature was conducted to ensure the creation of a reliable tool for data collecting. The research study's sample comprises 21 teachers who were selected using the criterion sampling approach. The data derived from this sample were subjected to analysis using the content analysis methodology. The findings of the study revealed that the participants' engagement with digital environments throughout the distant education process yielded both advantageous and disadvantageous outcomes. Several individuals encountered feelings of insufficiency inside digital contexts throughout the duration of the distance learning process. However, the subsequent impacts can be enumerated as follows: The topics of interest include digital aging, digital addiction, and mental fatigue. Within the parameters of the study, the findings unveiled the recommendations provided by the participants for mitigating digital burnout.

Kaynakça

  • Altınok, M. (2021). Lise öğrencilerinin dijital bağımlılık ve yaşam doyumunun incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(1),262-291.
  • Ardıç, K. ve Polatcı, S. (2008). Tükenmişlik sendromu akademisyenler üzerinde bir uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2),69-96.
  • Arslan, N. (2018). Psikolojik danışmanlarda tükenmişlik: Nitel araştırma örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(8), 1005-1021. https://doi.org/10.26466/opus.419320
  • Bakioğlu, B. ve Çevik, M. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Breytenbach, C. (2015). Tackling digital burnout in the workplace. Retrieved from http://www.destinyman.com/2015/02/10/tackling-digital-burnout-in-the-workplace/
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları
  • Creswell, J.W.(2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2nd ed.), Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Demir, F ve Özdaş, F. (2020). Covid-19 sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 273-292. https://doi.org/10.37669/milliegitim.775620
  • Erten, P. ve Özdemir, O. (2020). The digital burnout scale development study. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 21(2), 668-683. https://doi.org/10.17679/inuefd.597890
  • Geçgel, H. ve Taşgın, Y. (2022). Türkçe öğretmeni adaylarının dijital tükenmişlik düzeyleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Türkiye
  • Gökdağ, B. (2022). An investigation of the relationship between university students' digital burnout levels and perceived stress levels. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 7(1), 90- 98 https://doi.org/10.53850/joltida.958039
  • Kandemir, A. ve Nartgün, S. (2022). Öğretmenlerin uzaktan eğitim yorgunluğu. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi,14(7), 40-67. https://doi.org/10.38155/ksbd.1074213
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Marius, M. (2021). Digital burnout: What are the signs and how you can fight it. https://www.ict-pulse.com/2021/02/digitalburnout-what-are-the-signs-and-how-you-can-fight-it/
  • MEB. (2020, 09 18). TRT EBA kanallarında yeni yayın dönemi başlıyor. https://www.meb.gov.tr/trt- eba-kanallarinda-yeni-yayin-donemi-basliyor/haber/21660/tr
  • MEB. (2020, 06 19). Türkiye uzaktan eğitim istatistikleriyle dijital dünyanın listelerini zorladı. https://www.meb.gov.tr/turkiye-uzaktan-egitim-istatistikleriyle-dijital-dunyanin-listelerini-zorladi/haber/21158/tr
  • McCarthy, K. (2020). Resident assistant secondary trauma and burnout associated with student nonsuicidal self-injury. Journal of American College Health, 68(7), 673-677 https://doi.org/10.1080/07448481.2019.1590374
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Quill, M. (2017). The harmful effects of digital burnout on organizational effectiveness. http://www.tmsconsulting.com.au/harmful-effects-digital-burnoutorganisational-effectiveness/
  • Sharma, M,K ., Anand, N., Singh, P., Vishwakarma, A., Mondal I., Thakur, P C & Kohli, T. (2020). Researcher burnout: An overlooked aspect in mental health research in times of COVID-19, Asian Journal of Psychiatry. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2020.102367
  • Şirin, T., Eratlı Şirin, Y. ve Can, B. (2021). Beden eğitimi öğretmenlerinin dijital tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 2(42),1236-1245. 10.31589/joshas.675
  • Taşlıyan, M., Karakuş, F. N. ve Çakıroğlu, Z. (2021). Dijital bağımlılık ile yaratıcı düşünme eğilimi arasındaki ilişkinin incelenmesi: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi , 13(25), 503-517.
  • WeAreSocial. (2022, 01 26). Digital 2022: Another year of bumper growth. We Are Social: https://wearesocial.com/us/blog/2022/01/digital-2022-another-year-of-bumper-growth-2
  • Yıldırım, A. ve Simsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınevi
  • Yiğit, A., Bayram Topçu, T. ve Bayar Türkoğlu, H. T. (2022). Teknostresin dijital tükenmişliğe etkisinde bilişsel ön yargıların rolü. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Economics and Administrative Sciences Faculty 9(3), 1857-1883. https://doi.org/10.30798/makuiibf.1034253
  • Yin, R. K., (1994). Case study research design and methods: Applied social research and methods Series. Thousand Oaks, CA: Sage Publications Inc.
  • Yurteri, İ. S. ve Demir, M. K. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde sınıf öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik durumlarının değerlendirilmesi. International Journal of Science and Education 5(2),90-112. https://doi.org/10.47477/ubed.1100840
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Raziye Ezgi Karataşlıoğlu Bu kişi benim 0009-0007-5736-7582

Berrin Özkanal 0000-0002-9506-6082

Erken Görünüm Tarihi 13 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 31 Ağustos 2023
Kabul Tarihi 4 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karataşlıoğlu, R. E., & Özkanal, B. (2023). DIGITAL BURNOUT IN DISTANCE EDUCATION PROCESS: INVESTIGATION OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS’ OPINIONS. Journal of Advanced Education Studies, 5(2), 319-341. https://doi.org/10.48166/ejaes.1353517

25126

     
     drji.png           
                                                                                                                                                               

     logo.png



  asos-index.png  


logo.png


14518

harph63.png