In the current study, pedagogical formation students’
awareness of measurement and evaluation and their views on the topics in the
course were determined. The study aims to provide researchers with an careful
into the process of restructuring of both pedagogical formation program and
this course as part of the program. The research group of this descriptive
research consists of 180 pedagogical formation program students from the
departments of Turkish Language and Literature and Sociology in the 2014-2015
academic year. When the
research group was determined, appropriate sampling method was used for
non-arbitrary sampling methods. In the study, students’ awareness on
the various variables of the course in measurement and evaluation were collected through constructed responsequestions. The scope of the questions; basic
concepts in measurement and evaluation (measurement-criterion-evaluation),
ıtem types (true-false, long-responded, short-responded, paired and
multiple-choice), problems in the course. To analyze the data,
descriptive analysis methods were used. The reliability ratio between the
researchers was found to be .85. At the end of the study, it was concluded
that most students had some concern over this course at the beginning of the
term. However, these worries decreased and the students started to consider
the course beneficial to their own career development as they gain different
points of view during the term. It is believed that the results and
suggestions will increase effectiveness of the course and help researchers and
program development specialists in the process of restructuring of the course
in the scope of the program.
Pedagogical Formation Measurement and Evaluation Teacher Training Item Types
Araştırmada, formasyon programında eğitim alan öğrencilerin ölçme ve
değerlendirme dersine yönelik farkındalıkları ve incelenen konularla ilgili
görüşleri belirlenmiştir. Araştırmada hem pedagojik formasyon programının
hem de program kapsamındaki bu dersin yeniden yapılandırılması ve dikkatli bir
biçimde yürütülebilmesi sürecinde araştırmacılara ışık tutmak amaçlanmıştır.
Araştırma bir betimleme çalışması olup, 2014-2015 eğitim öğretim döneminde
pedagojik formasyon programında öğrenim gören 180 Türk Dili ve Edebiyatı ile
Sosyoloji bölümü öğrencileri araştırma grubunu oluşturmaktadır. Araştırma
grubu belirlenirken seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin programdaki ölçme
değerlendirme dersinin farklı değişkenlerine ilişkin görüşleri açık uçlu
sorularla belirlenmiştir. Soruların kapsamı; ölçme ve değerlendirmedeki temel
kavramlar (ölçme-ölçüt-değerlendirme), madde türleri (doğru-yanlış, uzun yanıtlı,
kısa yanıtlı, eşleştirmeli ve çoktan seçmeli), ders sürecinde karşılaşılan
sorunlar başlıkları altında toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ise içerik
analizi ve betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmacılar
arasındaki gözlemler arası uyum oranı .85 olarak hesaplanmıştır. Araştırmada, dönem başında büyük çoğunluğu
kaygılı öğrenciler olsa da ders ilerledikçe ve farklı bakış açıları
oluştukça kaygı düzeylerinin azaldığı
ve ölçme ve değerlendirme dersini mesleki gelişimleri açısından önemli ve
katkı sağlayıcı olarak algıladıkları genel sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen
bulgular ve öneriler kapsamında dersin daha etkili bir şekilde yürütülebilmesi
ve yürürlükteki bu dersin tekrar yapılandırılması sürecinde program geliştirme
uzmanlarına ve araştırmacılara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Pedagojik formasyon ölçme ve değerlendirme öğretmen eğitimi madde türü
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Kasım 2017 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Kabul Tarihi | 25 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |
ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.