Bu
çalışmada, Türk toplumunun şekillenmesine yön veren, bireylerin yetişmesinde
aktif rol oynayan öğretmenlerin bilimsel okuryazarlıklarının incelenmesi
amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda çalışmaya
katılan öğretmenlerle odak grup görüşmeleri yapılmıştır. Araştırma için, 6 ve 4’er kişiden
oluşan iki odak grup görüşmesi yapılmıştır. Grup üyeleri ilkokul ve
ortaokulda çeşitli alanlarda (sınıf, fen bilgisi, matematik, İngilizce,
Türkçe, bilgisayar, müzik ve resim alanları) çalışan öğretmenlerden
oluşturulmuş, maksimum çeşitlilik örneklemesi yapılmıştır. Katılımcıların
katılımcıların kısaca kendilerini tanıtmalarıyla görüşmelere başlanmıştır.
Veriler telefon yardımı ile ses kaydı yöntemiyle toplanmıştır. Bunun için
öğretmenlere gerekli açıklamalar yapılarak gerekli izinler alınmıştır. Her
bir görüşme 60-97 dakika arası sürmüştür. Görüşme 7 adet soruya daylıdır.
Çalışmada, katılımcılara yöneltilen soruların her biri bir tema etrafında
gruplandırılmıştır. Bu temalar; “bilimsel okuryazar olmanın faydaları”, “bilimsel
okuryazar olmanın gereklilikleri”, “bilimsel okuryazar olmada kurum ve
kuruluşlara düşen görevler”, “öğretmenlerin akademik çalışmalara bakış
açıları” ve “öğretmenlerin kendi bilimsel okuryazarlıklarını
değerlendirmesi”ne yönelik yaklaşımlarının belirlenmesine ait sorulardan
oluşmaktadır. Bu çalışmada geçerlik kanıtları,
kanıt merkezli geçerlik çerçevesinde toplanmıştır. Yapılan
odak grup görüşmeleri sonucunda öğretmenlerin “bilimsel okuryazarlık”
kavramını önemli ve faydalı buldukları belirlenmiştir. Çalışmaya katılan
birçok öğretmenin akademik çalışmalara minimum düzeyde olsa da ilgilerinin
olduğu fakat bu ilgilerinin gerekli mercilerce desteklenmediği için söndüğü
gözlemlenmiştir.
In this study, it is aimed to investigate the scientific literacy of the teachers who
play an active role in shaping the Turkish society and in the training of the
individuals. For this purpose, focus group interviews were conducted with the
teachers who participated in the study. Two focus group interviews were
conducted with 6 and 4 individuals respectively. The group members were
composed of teachers working in various fields (science, mathematics, English,
Turkish, music and arts) in elementary and junior high school and maximum
diversity sampling was done. The interviews started with brief introductions of
the participants. The data were collected by voice recording method. Teachers
were given necessary explanations and asked for their consent. The interviews
lasted 60 and 97 minutes. The interviews were based on 5 questions. In the study,
each question was formed to cover a theme. The themes were the needs of being
scientifically literate, the necessities of being scientifically literate, the tasks of
institutions and organizations in the case of scientific literacy, the perspective of
the teachers on academic studies and the evaluation of the teachers own scientific
literacy. The validity of this study was examined based on evidence-based validity.
As a result of the focus group interviews, it was determined that the teachers
considered the concept of "scientific literacy" important and useful. It was observed
that many teachers, even if at a minimum level, were interested in academic
studies, but their interest faded away due to the fact that it was not supported by
the authorities.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Şubat 2018 |
Kabul Tarihi | 30 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1 |
ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.