Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Quality Perception in Higher Education: Sample of Duzce University

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 15, 39 - 56, 02.04.2019

Öz

The aim of this study is to determine university students’ perception on
quality in higher education and whether their perceptions differ according to
some demographic characteristics of students. In this study, quantitative data
gathering methods were used and single and relational survey models were used
as research design. A total of 274 students who were enrolled in the
undergraduate programs of Duzce University in 2017-2018 academic year
participated to this study. The participants were 1st and 2nd  grade students from 7 different faculties.
The questionnaire which was developed by Meraler (2011) was used as data
collection tool. It consisted of 6 dimensions which are; students, teaching
staff, teaching-learning process, facilities, management, scientific and social
events. As a result of the study, it was found out
that the students think that almost all of the items in the questionnaire are
important about quality in higher education. It was observed that the
participants mostly found the statements in management dimension as the most
important ones, followed by facilities, teaching-learning process, scientific
and social events, teaching staff, other students. According to this, students'
opinions, demands and complaints should be taken into consideration and they
should be allowed to participate in decision making processes in universities.

Kaynakça

  • Altbach, P.G., Reisberg, L. ve Rumbley, L.E. (2009). Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution. Paris: UNESCO.
  • Adıgüzel, A. (2008). Eğitim fakültelerinde öğretmen eğitimi program standartlarının gerçekleşme düzeyi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Aktan, C. (1999). Toplumsal dönüşüm ve Türkiye. İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • Baskan, G. (2001). Türkiye’de yükseköğretimin gelişimi. Gazi Üniversitesi- Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 21-32.
  • Bayrak, B. (2007). Yükseköğretim kurumlarından beklenen hizmet kalitesi ve hizmet kalitesinin algılanmasına yönelik bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi ,Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bowen, H. R. (1980). Investment in Learning. San Fancisca: Josey Bass Publishers.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (12. Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cevher, E. (2015). Yükseköğretimde hizmet kalitesi ve kalite algısının belirlenmesine yönelik bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, (8)39, 804-814.
  • Clark, R., Walker, M. ve Keith, S. (2002). Experimentally assessing the student impacts of out-of-class communication: Office visits and the student experience. Journal of College Student Development, 43(6), 824- 837.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Yükseköğretim Kurulu Yayın No: 2014/2
  • Demirel, Ö., ve Kaya, Z. (2013). Eğitim bilimine giriş (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirhan-Yüksel, Y. (2011). Kalite ve kaliteli üniversite kavramlarına ilişkin üniversite öğrencilerinin algıları (Gazi Üniversitesi-Gazi Eğitim Fakültesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Doğanay, A. ve Sarı, M. (2006). Öğrencilerin üniversitedeki yaşam kalitesine ilişkin algılarının demokratik yaşam kültürü çerçevesinde değerlendirilmesi: Çukurova Üniversitesi örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 107-128.
  • Donald, J.G. ve Denison, D.B. (2001). Quality assesment of university students: student perceptions of quality criteria. The Journal of Higher Education, 72(4), 478–502.
  • Dönmez, A., Aydoğdu-Özoğlu, E. ve Yıldırım, N. (2018). Eğitim fakültesi öğrencilerinin kalite bağlamında öğretim elemanlarından beklentileri. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(14), 124-138.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği sürecinde Türk eğitim sistemi: sorunlar ve çözüm önerileri. Mersin Üniversitesi Dergisi, 1(1), 66-80.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference. Boston: Pearson.
  • Gencel, U. (2001). Yükseköğretim hizmetlerinde toplam kalite yönetimi ve akreditasyon. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(3), 164-213.
  • Güzel, N.G. (2006). Yükseköğretimde turizm eğitimi ve hizmet kalitesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İçli, G.E. ve Vural, B.B. (2010). Toplam kalite yönetimi ve uygulamaları çerçevesinde Kırklareli Üniversitesi meslek yüksekokulları öğrenci memnuniyeti araştırması. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 28(1), 335-349.
  • Karahan, M. (2013). Yükseköğretim kurumları kalite yeterliliklerinin öğrenci memnuniyeti ve sürdürülebilirlik açısından incelenmesi: İnönü Üniversitesi Malatya MYO uygulaması. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(3), 1-9.
  • Karakaya, A., Kılıç, İ. ve Uçar, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin öğretim kalitesi algısı üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Özel Sayı 2, 40-55.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. (15. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kontic, L. (2014). Measuring service quality in higher education: the case of serbia. In Human Capital without Borders: Knowledge and Learning for Quality of Life; Proceedings of the Management, Knowledge and Learning International Conference 25-27 Haziran2014, Portoroz-Slovenya (645-654). ToKnowPress.
  • Köksal, O. (2015). Yaşam Kalitesi ve Yaşam Doyumu: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. S. Doğan (Ed.), Yaşam Doyumu: Seçme Konular, (ss.23-37). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kuh, G. ve Hu, S. (2001). The effects of student-faculty interaction in the 1990s. Review of Higher Education, 24(3), 309-332.
  • Meraler, S. (2011). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin yükseköğretimde kaliteye ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Harran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özdemir, S. (1995). Eğitimde toplam kalite yönetimi. Verimlilik Dergisi, MPM Yayını Özel Sayı, 213-222.
  • Özdemir, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin okul yaşamının niteliğine ilişkin algılarının cinsiyet ve fakülte değişkenlerine göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(2), 225-242.
  • Özdemir, S., Kılınç, A. Ç., Öğdem, Z., Er, E. (2013). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin fakülte yaşamının niteliğine ilişkin memnuniyet düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 228-235.
  • Özer, M., Gür, B. S. ve Küçükcan, T. (2010). Yükseköğretimde kalite güvencesi, Ankara: SETA Yayınları.
  • Numanoğlu, G. (2001). Eğitimde toplam kalite yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 34, 113–123.
  • Saydan, R. (2008). Üniversite öğrencilerinin öğretim elemanlarından kalite beklentileri: Yüzüncü Yıl Üniversitesi İİBF örneği. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 10(1). 63–79.
  • Schwarz, S. ve Westerheijden, D.F. (2007). Preface. S. Schwarz ve D. F. Westerheijden (Eds.), Accreditation and evaluation in the European higher education area, (ss. ix-xii). Springer.
  • Sakarya, M. C. (2006). Yükseköğretimde öğrenciye yönelik hizmet kalite ölçülmesi: Akdeniz Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Skolnik, M. L. (2010). Quality assurance in higher education as a political process. Higher Education Management and Policy, 22(1), 67-86.
  • Sözmen, E. Y. (2004). Eğitimde kalite yaklaşımları. Standart Dergisi, Aralık Sayısı,7-11.
  • Süngü, H. ve Bayrakcı, M. (2010). Bolonya süreci sonrası yükseköğretimde akreditasyon çalışmaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 895-912.
  • Varinli, İ., ve Uzay, N. (1997). Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde hizmet kalitesini artırmaya yönelik çalışmalar. M. Çoruh (Ed.), Yükseköğretimde sürekli kalite iyileştirme. (ss.157-165). Ankara: Haberal Eğitim Vakfı.
  • Uluğ, F. (1999). Eğitimde Grup Süreçleri. TODAİE, Yayın No:295, 30-200
  • UNESCO. (2004) Higher education in a globalized society: UNESCO Education Position Paper. Paris: UNESCO.
  • Üstünlüoğlu, E. (2016). Perceptions versus realities: teaching quality in higher education. Education and Science, 41(184), 235-250.
  • Watty, K. (2006). Want to know about quality in higher education? Ask an academic. Quality in Higher Education, 12 (3), 291–301.
  • Westerheijden, D.F., Stensaker, B. ve Rosa, M.R. (2007). Introduction. D.F. Westerheijden, B. Stensaker ve M.R. Rosa, (Eds.) Quality assurance in higher education: Trends in regulation, translation and transformation,(ss. 1-11). Dordrecht, Springer.
  • YÖK. (2018). http://yokak.gov.tr/hakkinda sayfasından erişilmiştir.
  • YÖK-Kalite Güvencesi. (2018). http://www.yok.gov.tr/ar/web/uluslararasi-iliskiler/kalite-guvencesi1 adresinden erişilmiştir.
  • Zineldin, M., Akdağ, H. C., ve Vasicheva, V. (2011). Assessing quality in higher education: new criteria for evaluating students’ satisfaction. Quality in Higher Education, 17(2), 231-243.

YÜKSEKÖĞRETİMDE KALİTE ALGISI: DÜZCE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 15, 39 - 56, 02.04.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı, üniversite
öğrencilerinin yükseköğretimde kaliteye ilişkin algılarını ve bunların
öğrencilerin demografik özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını
belirlemektir. Nicel veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı bu çalışmada
araştırma deseni olarak tekil ve ilişkisel tarama modelleri kullanılmıştır.
Araştırma verilerini toplamak için 2017-2018 öğretim yılında Düzce Üniversitesi
lisans programlarında 1. ve 2. sınıfta öğrenim görmekte olan 7 farklı
fakülteden toplam 274 öğrenciye ulaşılmıştır. Veri
toplama aracı olarak Meraler (2011) tarafından geliştirilen anketin
adapte edilmiş bir versiyonu kullanılmıştır. Veri toplama aracı “öğrenciler,
öğretim elemanları, öğretme–öğrenme süreci, fiziki altyapı ve tesisler,
yönetim, bilimsel ve sosyal etkinlikler” olmak üzere 6 alt-boyut ve 51 maddeden
oluşmaktadır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin yükseköğretimde kaliteye
ilişkin ankette yer alan maddelerin neredeyse hepsini önemli gördükleri ortaya
çıkmıştır. Katılımcıların en çok ‘yönetim’ altboyutuna ilişkin ifadeleri önemli
buldukları, bunu sırasıyla üniversitenin “fiziki altyapı ve tesis imkânları,
öğretme-öğrenme süreci, bilimsel ve sosyal etkinlikler, öğretim elemanları,
diğer öğrenciler” alt-boyutlarının takip ettiği görülmüştür. Buna göre
öğrencilerin
görüşleri, talep
ve şikâyetleri dikkate alınarak
üniversitelerdeki
karar alma süreçlerine katılmalarına daha fazla imkân tanınmalıdır.

Kaynakça

  • Altbach, P.G., Reisberg, L. ve Rumbley, L.E. (2009). Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution. Paris: UNESCO.
  • Adıgüzel, A. (2008). Eğitim fakültelerinde öğretmen eğitimi program standartlarının gerçekleşme düzeyi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Aktan, C. (1999). Toplumsal dönüşüm ve Türkiye. İstanbul: Milliyet Yayınları.
  • Baskan, G. (2001). Türkiye’de yükseköğretimin gelişimi. Gazi Üniversitesi- Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 21-32.
  • Bayrak, B. (2007). Yükseköğretim kurumlarından beklenen hizmet kalitesi ve hizmet kalitesinin algılanmasına yönelik bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi ,Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bowen, H. R. (1980). Investment in Learning. San Fancisca: Josey Bass Publishers.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (12. Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cevher, E. (2015). Yükseköğretimde hizmet kalitesi ve kalite algısının belirlenmesine yönelik bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, (8)39, 804-814.
  • Clark, R., Walker, M. ve Keith, S. (2002). Experimentally assessing the student impacts of out-of-class communication: Office visits and the student experience. Journal of College Student Development, 43(6), 824- 837.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Yükseköğretim Kurulu Yayın No: 2014/2
  • Demirel, Ö., ve Kaya, Z. (2013). Eğitim bilimine giriş (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demirhan-Yüksel, Y. (2011). Kalite ve kaliteli üniversite kavramlarına ilişkin üniversite öğrencilerinin algıları (Gazi Üniversitesi-Gazi Eğitim Fakültesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Doğanay, A. ve Sarı, M. (2006). Öğrencilerin üniversitedeki yaşam kalitesine ilişkin algılarının demokratik yaşam kültürü çerçevesinde değerlendirilmesi: Çukurova Üniversitesi örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 107-128.
  • Donald, J.G. ve Denison, D.B. (2001). Quality assesment of university students: student perceptions of quality criteria. The Journal of Higher Education, 72(4), 478–502.
  • Dönmez, A., Aydoğdu-Özoğlu, E. ve Yıldırım, N. (2018). Eğitim fakültesi öğrencilerinin kalite bağlamında öğretim elemanlarından beklentileri. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(14), 124-138.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği sürecinde Türk eğitim sistemi: sorunlar ve çözüm önerileri. Mersin Üniversitesi Dergisi, 1(1), 66-80.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference. Boston: Pearson.
  • Gencel, U. (2001). Yükseköğretim hizmetlerinde toplam kalite yönetimi ve akreditasyon. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(3), 164-213.
  • Güzel, N.G. (2006). Yükseköğretimde turizm eğitimi ve hizmet kalitesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İçli, G.E. ve Vural, B.B. (2010). Toplam kalite yönetimi ve uygulamaları çerçevesinde Kırklareli Üniversitesi meslek yüksekokulları öğrenci memnuniyeti araştırması. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 28(1), 335-349.
  • Karahan, M. (2013). Yükseköğretim kurumları kalite yeterliliklerinin öğrenci memnuniyeti ve sürdürülebilirlik açısından incelenmesi: İnönü Üniversitesi Malatya MYO uygulaması. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(3), 1-9.
  • Karakaya, A., Kılıç, İ. ve Uçar, M. (2016). Üniversite öğrencilerinin öğretim kalitesi algısı üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Özel Sayı 2, 40-55.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. (15. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kontic, L. (2014). Measuring service quality in higher education: the case of serbia. In Human Capital without Borders: Knowledge and Learning for Quality of Life; Proceedings of the Management, Knowledge and Learning International Conference 25-27 Haziran2014, Portoroz-Slovenya (645-654). ToKnowPress.
  • Köksal, O. (2015). Yaşam Kalitesi ve Yaşam Doyumu: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. S. Doğan (Ed.), Yaşam Doyumu: Seçme Konular, (ss.23-37). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kuh, G. ve Hu, S. (2001). The effects of student-faculty interaction in the 1990s. Review of Higher Education, 24(3), 309-332.
  • Meraler, S. (2011). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin yükseköğretimde kaliteye ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Harran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özdemir, S. (1995). Eğitimde toplam kalite yönetimi. Verimlilik Dergisi, MPM Yayını Özel Sayı, 213-222.
  • Özdemir, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin okul yaşamının niteliğine ilişkin algılarının cinsiyet ve fakülte değişkenlerine göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(2), 225-242.
  • Özdemir, S., Kılınç, A. Ç., Öğdem, Z., Er, E. (2013). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin fakülte yaşamının niteliğine ilişkin memnuniyet düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 228-235.
  • Özer, M., Gür, B. S. ve Küçükcan, T. (2010). Yükseköğretimde kalite güvencesi, Ankara: SETA Yayınları.
  • Numanoğlu, G. (2001). Eğitimde toplam kalite yönetimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 34, 113–123.
  • Saydan, R. (2008). Üniversite öğrencilerinin öğretim elemanlarından kalite beklentileri: Yüzüncü Yıl Üniversitesi İİBF örneği. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 10(1). 63–79.
  • Schwarz, S. ve Westerheijden, D.F. (2007). Preface. S. Schwarz ve D. F. Westerheijden (Eds.), Accreditation and evaluation in the European higher education area, (ss. ix-xii). Springer.
  • Sakarya, M. C. (2006). Yükseköğretimde öğrenciye yönelik hizmet kalite ölçülmesi: Akdeniz Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Skolnik, M. L. (2010). Quality assurance in higher education as a political process. Higher Education Management and Policy, 22(1), 67-86.
  • Sözmen, E. Y. (2004). Eğitimde kalite yaklaşımları. Standart Dergisi, Aralık Sayısı,7-11.
  • Süngü, H. ve Bayrakcı, M. (2010). Bolonya süreci sonrası yükseköğretimde akreditasyon çalışmaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 895-912.
  • Varinli, İ., ve Uzay, N. (1997). Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde hizmet kalitesini artırmaya yönelik çalışmalar. M. Çoruh (Ed.), Yükseköğretimde sürekli kalite iyileştirme. (ss.157-165). Ankara: Haberal Eğitim Vakfı.
  • Uluğ, F. (1999). Eğitimde Grup Süreçleri. TODAİE, Yayın No:295, 30-200
  • UNESCO. (2004) Higher education in a globalized society: UNESCO Education Position Paper. Paris: UNESCO.
  • Üstünlüoğlu, E. (2016). Perceptions versus realities: teaching quality in higher education. Education and Science, 41(184), 235-250.
  • Watty, K. (2006). Want to know about quality in higher education? Ask an academic. Quality in Higher Education, 12 (3), 291–301.
  • Westerheijden, D.F., Stensaker, B. ve Rosa, M.R. (2007). Introduction. D.F. Westerheijden, B. Stensaker ve M.R. Rosa, (Eds.) Quality assurance in higher education: Trends in regulation, translation and transformation,(ss. 1-11). Dordrecht, Springer.
  • YÖK. (2018). http://yokak.gov.tr/hakkinda sayfasından erişilmiştir.
  • YÖK-Kalite Güvencesi. (2018). http://www.yok.gov.tr/ar/web/uluslararasi-iliskiler/kalite-guvencesi1 adresinden erişilmiştir.
  • Zineldin, M., Akdağ, H. C., ve Vasicheva, V. (2011). Assessing quality in higher education: new criteria for evaluating students’ satisfaction. Quality in Higher Education, 17(2), 231-243.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Orhan Ataman 0000-0003-1655-1539

Abdullah Adıgüzel 0000-0001-7184-3644

Yayımlanma Tarihi 2 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Ataman, O., & Adıgüzel, A. (2019). YÜKSEKÖĞRETİMDE KALİTE ALGISI: DÜZCE ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(15), 39-56.