The aim of this study is to determine university students’ perception on
quality in higher education and whether their perceptions differ according to
some demographic characteristics of students. In this study, quantitative data
gathering methods were used and single and relational survey models were used
as research design. A total of 274 students who were enrolled in the
undergraduate programs of Duzce University in 2017-2018 academic year
participated to this study. The participants were 1st and 2nd grade students from 7 different faculties.
The questionnaire which was developed by Meraler (2011) was used as data
collection tool. It consisted of 6 dimensions which are; students, teaching
staff, teaching-learning process, facilities, management, scientific and social
events. As a result of the study, it was found out
that the students think that almost all of the items in the questionnaire are
important about quality in higher education. It was observed that the
participants mostly found the statements in management dimension as the most
important ones, followed by facilities, teaching-learning process, scientific
and social events, teaching staff, other students. According to this, students'
opinions, demands and complaints should be taken into consideration and they
should be allowed to participate in decision making processes in universities.
quality quality perception students’ perceptions higher education
Bu çalışmanın amacı, üniversite
öğrencilerinin yükseköğretimde kaliteye ilişkin algılarını ve bunların
öğrencilerin demografik özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını
belirlemektir. Nicel veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı bu çalışmada
araştırma deseni olarak tekil ve ilişkisel tarama modelleri kullanılmıştır.
Araştırma verilerini toplamak için 2017-2018 öğretim yılında Düzce Üniversitesi
lisans programlarında 1. ve 2. sınıfta öğrenim görmekte olan 7 farklı
fakülteden toplam 274 öğrenciye ulaşılmıştır. Veri
toplama aracı olarak Meraler (2011) tarafından geliştirilen anketin
adapte edilmiş bir versiyonu kullanılmıştır. Veri toplama aracı “öğrenciler,
öğretim elemanları, öğretme–öğrenme süreci, fiziki altyapı ve tesisler,
yönetim, bilimsel ve sosyal etkinlikler” olmak üzere 6 alt-boyut ve 51 maddeden
oluşmaktadır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin yükseköğretimde kaliteye
ilişkin ankette yer alan maddelerin neredeyse hepsini önemli gördükleri ortaya
çıkmıştır. Katılımcıların en çok ‘yönetim’ altboyutuna ilişkin ifadeleri önemli
buldukları, bunu sırasıyla üniversitenin “fiziki altyapı ve tesis imkânları,
öğretme-öğrenme süreci, bilimsel ve sosyal etkinlikler, öğretim elemanları,
diğer öğrenciler” alt-boyutlarının takip ettiği görülmüştür. Buna göre
öğrencilerin görüşleri, talep
ve şikâyetleri dikkate alınarak üniversitelerdeki
karar alma süreçlerine katılmalarına daha fazla imkân tanınmalıdır.
kalite kalite algısı öğrenci algıları yükseköğretim yükseköğretimde kalite
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 15 |