Problem Durumu: Nitelikli süpervizyon ilişkisi etkili bir süpervizyon süreci yürütülmesinde kritik öneme sahiptir. Süpervizyon alanyazını incelendiğinde, süpervizyon ilişkisinin süpervizyonun etkililiği üzerinde önemli bir rolü olduğu görülmektedir. Pek çok araştırmacı nitelikli süpervizyon ilişkisinin süpervizyon alan adayların kişisel ve profesyonel gelişiminde temel bir rolü olduğunu belirtmektedir. Bu nedenlerle, nitelikli süpervizyon ilişkisinin bileşenlerini ve süpervizyon ilişkisinin kurulmasında ve geliştirilmesinde hangi faktörlerin rol oynadığını belirlemek önem taşımaktadır. Yurtdışındaki süpervizyon ilişkisine dair alanyazın incelendiğinde, etkili süpervizyon sürecinde süpervizyon ilişkisinin rolünü ve önemini incelemeye, süpervizyon ilişkisini etkileyen faktörleri belirlemeye ve süpervizyon ilişkisinin etkilediği boyutları ortaya çıkarmaya yönelik pek çok araştırma yapıldığı görülmektedir. Bu araştırmaların sonuçları, etkili süpervizyonun önemli bileşenlerinden birinin süpervizyon ilişkisi olduğunu; süpervizyon alan adayın gelişimsel düzeyinin, bilişsel yapısının, bağlanma stillerinin ve kaygısının ve süpervizörün kaygısının, bağlanma stillerinin, kişisel özelliklerinin ve müdahalelerinin süpervizyon ilişkisinin kurulmasını ve geliştirilmesini etkilediğini göstermektedir. Bununla birlikte, süpervizyon ilişkisinin süpervizyon alan adayların
22 Betul MEYDAN – Serkan DENIZLI / Eurasian Journal of Educational Research 74 (2018) 1-24
süpervizyona yönelik duyguları, tutumları, kişisel ve mesleki gelişimleri, beceri kazanımları ve süpervizyon memnuniyetleri üzerinde önemli bir rol oynadığı görülmektedir. Türkiye’de alanyazın incelendiğinde ise süpervizyon modelleri, süpervizyon yöntem ve teknikleri, süpervizor özellikleri ve süpervizor geribildirimi, süpervizyonun psikolojik danışma becerilerine ve özyeterliğine etkisi, lisans düzeyinde süpervizyon alan adayların süpervizyon yaşantıları, etkili süpervizyon uygulamaları ve akran süpervizyonu gibi konularda yapılan araştırmaların son yıllarda artış gösterdiği dikkat çekmektedir. Bu araştırmaların sonuçları incelendiğinde ise süpervizyon ilişkisine dair bulguları olan araştırmalar olduğu görülmüş; ancak, süpervizyon ilişkisini doğrudan inceleyen bir araştırmaya rastlanmamıştır.
Araştırmanın Amacı: Alanyazın incelendiğinde, Türkiye’de süpervizyon konusunda yapılan araştırmalar son yıllarda artış gösterse de hala sınırlı sayıda olduğu söylenebilir. Bununla birlikte, etkili süpervizyonun önemli bileşenlerinden biri kabul edilen süpervizyon ilişkisi konusunun henüz keşfedilmeyi bekleyen bir alan olduğu görülmektedir. Bu bağlamda, bu araştırmanın amacı Türkiye’de lisans düzeyinde süpervizyon alan adayların süpervizyon ilişkisine yönelik görüşlerini incelemektir.
Araştırmanın Yöntemi: Bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırma, 2015-2016 öğretim yılı güz döneminde Türkiye’nin batısında bulunan bir üniversitenin Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans programında Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması dersini alan 84 (71 kadın, 13 erkek) kişi arasından maksimum çeşitlilik örneklemesi ve aykırı aşırı durum örneklemesi yöntemleri kullanılarak seçilen 12 süpervizyon alan aday (10 kadın, 2 erkek) ile gerçekleştirilmiştir. Adayların Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması dersinde süpervizörleriyle kurdukları ilişkiye yönelik görüşlerinin elde edilmesi amacıyla, araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış bireysel görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcısı olarak belirlenen 12 aday araştırmanın amacına ve veri toplama sürecine ilişkin araştırmacılar tarafından bilgilendirilmiştir. Görüşmeler başlamadan önce adayların ve süpervizörlerinin yazılı onayları bilgilendirilmiş onay formu kullanılarak alınmıştır. Görüşmeler 30-40 dakika sürmüştür. Görüşmeler sırasında görüntü kayıt aracı kullanılmıştır. Araştırma kapsamında toplanan veriler içerik analizi aşamaları takip edilerek çözümlenmiştir.
Araştırmanın Bulguları: Araştırma verilerinin çözümlenmesi amacıyla yapılan içerik analizi sonucunda üç temaya ulaşılmıştır: a) süpervizyon ilişkisinin niteliği, b) süpervizyon ilişkisini etkileyen süpervizyon alan adaya ve süpervizore ilişkin özellikler ve c) süpervizyon ilişkisinin etkileri. Süpervizyon ilişkisinin niteliği teması güçlü ve zayıf olmak üzere iki koddan oluşmuştur. Süpervizyon ilişkisini etkileyen süpervizyon alan adaya ve süpervizöre ilişkin özellikler teması incelendiğinde, süpervizyon alan adayların temel mesleki gelişim ihtiyaçlarının ve ileri mesleki gelişim ihtiyaçlarının süpervizyon ilişkisini etkilediği görülmüştür. Temel mesleki gelişim ihtiyaçlarının süpervizyon alan adayların süpervizörün etkili dinlemesine, asgari düzeyde teşvik kullanmasına, kuramsal bilgiler ile vakalar arasında bag kurmasına, öğrenilen becerilerinin uygulanışını göstermesine ve bir sonraki psikolojik danışma oturumuna yönelik plan yapmasına ilişkin duydukları ihtiyaçlardan; ileri
Betul MEYDAN – Serkan DENIZLI / Eurasian Journal of Educational Research 74 (2018) 1-24 23
mesleki gelişim ihtiyaçlarının ise profesyonel yönelimin belirlenmesi, kişisel gelişim sağlaması, kişisel farkındalığın artırılması gibi ihtiyaçlardan meydana geldiği görülmüştür. Bununla birlikte, süpervizörlerin olumlu tutumlarının, ihtiyaç duyulan müdahaleleri kullanmalarının, yeterli ve yapıcı geribildirimler vermelerinin, kibar, esprili, destekleyici, anlayışlı, yardımsever, saygılı olmak gibi kişisel özelliklere sahip olmalarının, gerektiğinde müşavir rolü üstlenmelerinin ve süpervizyon süresini etkili kullanabilmelerinin de süpervizyon ilişkisini etkilediği ortaya çıkmıştır. Son olarak, süpervizyon ilişkisinin süpervizyon alan adayın süpervizyona yönelik tutumunu ve süpervizyonda yasadığı duyguları etkilediği bulunmuştur.
Araştırmanın Sonuçları ve Önerileri: Bu araştırmada Türkiye’de lisans düzeyinde süpervizyon alan adayların süpervizyon ilişkisine yönelik görüşleri incelenmiştir. Araştırma sonuçları, süpervizyon alan adayların süpervizyon ilişkisinin niteliğini güçlü ve zayıf olarak sınıfladıklarını; süpervizyon alan adayların gelişimsel düzeylerinin, süpervizörün süpervizyona yönelik tutumunun, süpervizyonda kullandığı müdahalelerin, geribildirimlerinin, kişisel özelliklerinin ve süpervizyon süresini etkili kullanıp kullanamamasının süpervizyon ilişkisini etkileyen faktörler olduğu ve süpervizyon ilişkisinin süpervizyon alan adayların süpervizyona yönelik tutumları ve duyguları üzerinde etkileri olduğunu göstermiştir. Bu sonuçlar göz önüne alındığında, güçlü süpervizyon ilişkisi kurulabilmesi ve geliştirilebilmesi için süpervizörlerin öncelikle süpervizyon alan adayların gelişimsel düzeylerinin ve süpervizyondan beklentilerinin farkında olmaları ve bu doğrultuda süpervizyon amaçlarını adayların gelişimsel düzeylerine uygun şekilde belirleyerek uygun müdahaleler kullanmaları önemli görülmektedir. Bununla birlikte, güçlü süpervizyon ilişkisi kurulabilmesi için süpervizörlerin süpervizyon alan adayların süpervizyondaki kaygılarını ele almalarının, etkili kişilerarası becerileri kullanmalarının ve yeterli geribildirim vermelerinin önemli olduğu görülmüştür. Bu araştırma Türkiye’de lisans düzeyinde süpervizyon alan adayların süpervizyon ilişkisine yönelik görüşlerinin incelendiği ilk araştırmalardan biri olmakla birlikte bazı sınırlılıkları bulunmaktadır. Bu araştırmada veriler süpervizyon süreci tamamlandıktan sonra sadece süpervizyon alan adaylardan toplanmıştır. Gelecek araştırmalarda süpervizyon sürecinin farklı oturumlarında ve süpervizörlerden de veri toplanarak farklı araştırma desenleri kullanılması önerilmektedir. Bununla birlikte, bu araştırma sadece tek bir üniversitede süpervizyon alan adaylarla gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarının genellenebilirliğinin artırılması amacıyla ileride yürütülecek araştırmalarda farklı üniversitelerde süpervizyon alan adayların araştırmaya dâhil edilmesinin yararlı olacağı düşünülmektedir.
Psikolojik danışman eğitimi klinik süpervizyon süpervizyon süreci psikolojik danışman adayı
Purpose: The supervisory relationship plays a pivotal role in clinical supervision. It is important for supervisors and researchers to identify factors regarding a strong supervisory relationship. In the international literature, research found that various factors influence the supervisory relationship. However, research is limited regarding supervisory relationship in undergraduate counselor education in Turkey. Therefore, the aim of this study was to examine Turkish undergraduate supervisees’ views regarding supervisory relationship.
Research Methods: Case study design was used in this study. Participants were selected with maximum variation and extreme case sampling methods. Twelve undergraduate supervisees participated in individual semi-structured interviews. The data were analyzed by content analysis.
Findings: The content analysis indicated three main categories: the quality of the relationship, supervisee and supervisor characteristics that likely influence the relationship, and the outcomes of the relationship.
Implications for Research and Practice: Based on the findings of this study, the most obvious implication is that the supervisory relationship is one of the key components of supervision, and in order to improve the quality of this relationship, developmental needs and expectations of supervisees, as well as supervisors’ own variables affecting the relationship, should be carefully taken into consideration by supervisors. We also hope that this attempt to explore the supervisory relationship in Turkey enterprises will encourage researchers for further studies, which will be intended to use different research designs that include collecting data at different sessions of supervision from different universities, thus indicating a way for supervisors to develop strong supervisory relationship with supervisees.
counselor education clinical supervision supervision process counselor trainee
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 74 |