Problem Durumu: Bireyin, grup içinde olmasının, verimliliğini azalttığını vurgulayan kavramlardan biri sosyal kaytarmadır. Sosyal kaytarma, grup halinde yapılan çalışmalarda bireylerin beklenenin altında çaba gösterdiklerini ifade etmektedir. Sosyal kaytarmayı ortaya çıkarabilecek nedenleri, üyelerin örgüte karşı olumsuz tutum ve davranışlar geliştirmelerine neden olabilecek örgütsel ve yönetsel uygulamalar ile iş arkadaşları tarafından sergilenen olumsuz tutum ve davranışlar şeklinde özetlemek olanaklıdır. Özellikle üyelerin iş arkadaşlarına ve yöneticilerine duydukları güvenin, örgütsel adalet algılarının ve motivasyonlarının azalmasına neden olabilecek davranışların sosyal kaytarma davranışına yol açabileceği görülmektedir. Bu bağlamda örgüt üyelerini rahatsız eden ve örgüte yönelik olumsuz tutum ve davranışlar sergilemelerine neden olabilecek politik davranışların, sosyal kaytarmanın nedenlerinden biri olarak nitelendirilmesi olasıdır.
Alanyazında eğitim örgütlerinde yöneticilerin kullandıkları politik etkileme davranışları ile bu davranışların öğretmenlerin sosyal kaytarma düzeyleri ile arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik çalışmaların sınırlı sayıda olduğu belirlenmiştir. Bu çalışma aracılığıyla yöneticilerin politik davranışlarının, hem okullarda üyelerin davranışlarını etkileme süreçlerine hem de bunların olası sonuçlarına ilişkin bilgi sağlanabileceği düşünülmektedir. Böylelikle alanyazındaki bu eksikliğin giderilmesi amaçlanmaktadır. Bununla birlikte okul yöneticilerinin kullandığı politik etkileme davranışlarını belirlemenin, bu davranışların örgütsel sonuçlar üzerindeki etkilerini belirlemeye temel oluşturarak, uygulamaya yönelik faydalar da sağlayabileceği düşünülmektedir. Bu bağlamda söz konusu çalışma aracılığıyla incelenen politik davranışlardan hangilerinin öğretmenlerde sosyal kaytarmayı arttırdığı hangilerinin azalttığı ortaya konularak, okul için olumsuz sonuçlar üretebilecek sosyal kaytarma davranışını yok edebilmek veya kısmen de olsa azaltabilmek için alınabilecek önlemlere yönelik öneriler geliştirilebilecektir.
Araştırmanın Amacı: Bu araştırmada, ilkokul öğretmenlerinin görüşlerine göre okul yöneticilerinin sergiledikleri politik davranışlar ile öğretmenlerin algıladıkları iş arkadaşlarının sosyal kaytarma düzeyleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Ayrıca
18 Beyza HIMMETOGLU- Damla AYDUG- Cetin TERZI
Eurasian Journal of Educational Research 76 (2018) 1-20
okul yöneticilerinin politik davranışlarının öğretmenlerin iş arkadaşlarının sosyal kaytarma düzeylerinin bir yordayıcısı olup olmadığı da araştırılmıştır.
Araştırmanın Yöntemi: Okul yöneticilerinin sergiledikleri politik davranışların öğretmenlerin sosyal kaytarma düzeyini etkileyip etkilemediği, etkiliyorsa ne yönde etkilediği ilişkisel tarama modeliyle belirlenerek, var olan durum saptanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Eskişehir Tepebaşı ve Odunpazarı İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ilkokullarda görev yapan 1948 ilkokul öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada küme örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Sonuç itibariyle araştırmanın çalışma grubu 652 öğretmenden oluşmuştur. Araştırmanın verileri “Politik Etkileme Davranışları Ölçeği”, “İş Arkadaşlarının Algılanan Sosyal Kaytarma Düzeyleri Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” aracılığı ile elde edilmiştir.
Okul yöneticilerinin politik davranışlarını belirlemede; Yukl ve Falbe (1990)‘nin çalışmaların ardından Berson ve Sosik (2007) tarafından yeniden düzenlenen “Politik Etkileme Davranışları Ölçeği” kullanılmıştır. Özgün ölçekte 11 taktik toplam 44 madde ile ölçülmüştür. Ancak “aşağıdan yukarıya” uygulanan taktiklerin ölçek dışında bırakıldığı son halinin bu çalışma için daha uygun olduğu düşünülmüş ve 8 boyut ve 32 maddeden oluşan yeniden düzenlenmiş ölçek formunun kullanılması kararlaştırılmıştır. 5’li likert türünde olan ölçeğin Türkçeye uyarlama çalışmaları ile geçerlik ve güvenirlik analizleri Mehtap (2011) tarafından yapılmıştır. Bu çalışmada Mehtap (2011) tarafından Türkçe’ye uyarlanan 32 maddelik ölçek formunun geçerlik ve güvenirlik değerleri yeniden hesaplanmıştır. Ölçeğin geçerliğini belirlemek üzere, çalışmanın örneklemini oluşturan 652 öğretmenden elde edilen veriler üzerinde açımlayıcı faktör analizi gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak 5 boyut (ideal etki, karşılıklı değişim, övgü, meşrulaştırma ve baskı) ve 30 maddeden oluşan bir veri toplama aracı elde edilmiştir. Veri toplama aracını oluşturan 5 faktörün toplam varyansı açıklama oranı % 72.75’tir.
İş arkadaşlarının algılanan sosyal kaytarma ölçeği George (1992) tarafından geliştirilen 10 maddelik sosyal kaytarma ölçeğinin maddelerinden yararlanılarak Liden vd. (2004) tarafından geliştirilmiştir. Ülke (2006) ise çalışmasında iş arkadaşlarının algılanan sosyal kaytarmalarını belirlemek amacıyla Liden ve arkadaşları tarafından geliştirilen ölçeği 13 maddelik 5’li likert türünde bir ölçeğe dönüştürmüştür. Bu çalışmada ölçeğin geçerlik ve güvenirlik özellikleri, yeniden hesaplanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliğini test etmek için öncelikle örneklem grubundan elde edilen verilerle açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda ölçeğin tek boyuttan ve 10 maddeden oluştuğu belirlenmiştir. Elde edilen ölçeğin toplam varyansı açıklama oranı % 56.87’dir.
Araştırmanın Bulguları: Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, öğretmenlerin okul yöneticilerinin kullandıkları politik davranışlardan ideal etki, meşrulaştırma, övgü boyutlarına “katılıyorum”, karşılıklı değişim ve baskı boyutlarına “ne katılıyorum ne katılmıyorum” şeklinde görüş bildirdikleri belirlenmiştir. Öğretmenlerin iş arkadaşlarının sosyal kaytarma düzeylerine ilişkin görüşleri incelendiğinde, öğretmenlerin “katılmıyorum” düzeyinde görüş bildirdikleri ve dolayısıyla öğretmenlerin iş arkadaşlarının sosyal kaytarma düzeylerini düşük olarak
Beyza HIMMETOGLU- Damla AYDUG- Cetin TERZI
Eurasian Journal of Educational Research 76 (2018) 1-20
19
algıladıkları saptanmıştır. Öğretmenlerin sosyal kaytarma düzeylerinin okul yöneticilerinin politik davranışlarından baskı (r= .144, p< .01) ile olumlu yönde, ideal etki (r= -.189, p< .01), övgü (r= .-114, p< .01) ve meşrulaştırma davranışları (r= -.189, p< .01) ile olumsuz yönde ilişkili olduğu saptanmıştır. Diğer taraftan öğretmenlerin sosyal kaytarma düzeyleri ile karşılıklı değişim boyutu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır. Adımsal çoklu regresyon analizinin sonuçlarına göre meşrulaştırma ve baskı davranışları birlikte, öğretmenlerin sosyal kaytarma düzeylerinin %6.8’ini açıklamaktadır (R2=.068). Son modele göre meşrulaştırma (ᵝ= .23, p<.05), ve baskı (ᵝ= .18, p<.05), davranışlarının sosyal kaytarmayı istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde yordadığı görülmektedir.
Sonuç ve Öneriler: Araştırma sonucunda, öğretmenlerin sosyal kaytarma algısının okul yöneticilerinin kullandıkları politik etkileme davranışlarından önemli yordayıcılarının sırasıyla meşrulaştırma ve baskı davranışları olduğu ortaya çıkmıştır. Bu ilişki çerçevesinde; okul yöneticilerinin politik etkileme davranışlarından meşrulaştırma davranışını kullanma düzeyleri arttıkça, öğretmenlerin sosyal kaytarmaya ilişkin algı düzeylerinin azaldığı anlaşılmıştır. Diğer taraftan, okul yöneticilerinin politik etkileme davranışlarından baskı davranışını kullanma düzeyleri arttıkça, öğretmenlerin sosyal kaytarmaya ilişkin algı düzeylerinin de arttığı saptanmıştır. Baskı davranışının, genellikle olumsuz davranışsal ve örgütsel çıktılarla ilişkilendirilen katı bir etkileme davranışı olarak nitelendirildiği düşünüldüğünde, elde edilen sonucun beklendik bir sonuç olduğu söylenebilir. Eğitim örgütlerinde sosyal kaytarmanın neden olduğu olumsuz sonuçları en aza indirgeyebilmek adına okul yöneticilerinin politik davranışlardan meşrulaştırmaya daha fazla, baskı davranışına ise mümkün olduğunca az başvurmaları önerilebilir.
Purpose: This study was carried out to examine the relationships between teachers’ opinions on the political behaviors used by school principals and their perceptions of their coworkers’ social loafing practices. Research Methods: A correlational survey model was used in the study. The population of the study consists of 1948 primary school teachers. The sample of the study consists of 652 primary school teachers. Findings: Teachers’ opinions on school principles’ use of idealized effect, praise and legitimization behaviors is reported to be at the level of “I agree”, but for exchange and pressure behaviors their opinions were at the level of “I neither agree nor disagree”. It is found that teachers’ perceptions coworker social loafing are low. Legitimization and pressure behaviors respectively are statistically significant predictors of teachers’ perceptions of their coworkers’ social loafing. Implications for Research and Practice: Political behaviors used by school principals can be examined through qualitative or mixed methods to obtain detailed information. In order to reduce the social loafing in a given educational organization to minimum, studies can be conducted to determine which precautions should be taken and how motivation levels of teachers can be increased in collaborative work In order to decrease negative results arising from social loafing in educational organizations, it can be suggested that school principals should use legitimization behavior more and pressure behavior less.
Political behaviors social loafing school principals teachers
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 76 |