Purpose: To
our knowledge, the present study is the first experimental example of the
application of innovative Lean Educational Method (LEM) in middle school
English classes in Turkey. How to learn and teach foreign languages has become
the preoccupation of teachers, researchers, educational authorities, parents,
and students. All of the stakeholders in the education processes want to
satisfy the learning needs of the students ideally. As a result of the relevant
efforts, many teaching methods emerged in the field of English Language
Teaching (ELT). In this regard, this study primarily aims to introduce LEM and
present its efficiency through an experiment.
Methods: To question the effects of LEM in
English lessons, this experimental study was conducted. A control group (40
students), and an experimental group (40 students) were chosen through random cluster
sampling in a public middle school. The experimentation process continued for
19 weeks. Statistical analyses of the collected data were conducted using
descriptive statistics and the variance analyses carried out using one-way
ANOVA.
Findings: The findings showed
that there
was a statistically significant difference between the experimental and control
groups (control group’s pre-test mean=8.9, sd=3.801 / post-test mean=8.775,
sd=4.293; experimental group’s pre-test mean=8.45, sd=4.437 / post-test
mean=13.375, sd=3.998). Variance analyses of the pre-test and the post-test
showed a statistically significant difference in the dependent variable
(F=27.197, p<.05).
Implications for Research and Practice: The results
showed that the implementation of LEM in middle school contexts is quite
possible. LEM has the potential to bring many innovations to ELT and it also
increases the foreign language achievement in nation-wide public exams. LEM can
be applied in other educational contexts such as; primary schools, high schools
and universities.
lean lean educational method English language teaching oreign language achievement
Problem
Durumu: Söz konusu bilimsel çalışma yenilikçi Yalın Eğitim
Yönteminin Türkiye’deki ortaokul İngilizce derslerinde uygulanmasının ilk
deneysel örneğidir. Yabancı dil öğrenmek ve öğretmek, öğretmenlerin,
araştırmacıların, eğitim otoritelerinin, ebeveynlerin ve öğrencilerin endişe
kaynağı haline gelmiştir. Eğitim sürecindeki tüm paydaşlar, öğrencilerin
öğrenme ihtiyaçlarını en iyi şekilde karşılamak istemektedir. Söz konusu
çabaların sonucu olarak İngiliz Dili ve Eğitimi alanında birçok öğretim yöntemi
ortaya çıkmıştır. Başka bir deyişle, ilgili yöntem ve teknikler İngilizce
öğretilmesi ve öğrenilmesi konusunda sayısız değişikliğe neden olmuştur; ancak
hemen hemen hepsi eğitim sürecine katılan paydaşların ihtiyaçlarını
karşılayamamıştır. Günümüzde, özellikle de Türkiye'de İngiliz Dili ve Eğitimi
bağlamında büyük ölçekli standartlaştırılmış testler (örneğin; TOEFL, IELTS,
PET, KET, FCE, CAE, CPE, PTE, SAT, LYS, TEOG vb.) önemli bir rol oynamaktadır.
Sınavlar, tüm öğretim süreçlerinin vazgeçilmez bir parçasıdır; çünkü sınavlar
eğitim kurumlarındaki dil öğretiminin ne kadar başarılı olduğu hakkında bilgi
sağlar.
Araştırmanın Amacı: İlköğretim
sürecinin ikinci kademesi olan ortaokul bağlamlarında, öğrenciler sekizinci
sınıf seviyesine geldiğinde Milli Eğitim Bakanlığı öğrencileri TEOG (Temel
Eğitimden Ortaöğretime Geçiş) sınavına tabii tutarak onları ortaöğretim
kurumlarına (liselere) yerleştirir. TEOG İngilizce sınavlarında, sorularla
sadece anlama seviyesini değil, aynı zamanda daha doğru okuma, mantıklı
çıkarımlar yapma ve öğrencilerin kelime bilgileri de ölçülmektedir. Bunun yanı
sıra, her sorunun yapısı, anlaşılabilir bir bağlamda ve genellikle de sorunun
kalitesini artıran bir soru-cevap formundadır. Ancak, TEOG İngilizce
sınavlarından alınan sonuçlar istenilen düzeyde değildir (2016-2017 eğitim
öğretim yılı ortalaması 57.315). İngiliz Dili ve Eğitimi alanında
yöntembilimsel bir yenilik olan Yalın Eğitim Yöntemi (YEY), bu soruna bir çözüm
önermektedir. Yalın Eğitim Yöntemi’nde ölçme ve değerlendirme süreci haftalık
küçük sınavlar (quizler), aylık testlerle tamamlanır. Haftalık küçük sınavların
aracılığıyla, dil öğrenimi ve öğretimi sürecindeki hatalar ve yanlışlar yerinde
tespit edilebilir ve hemen gerekli önlemler alınabilir, böylelikle öğrencilerin
gelecekte öğrenme problemleriyle karşılaşma olasılığı önlenebilir. Yalın Eğitim
Yöntemi’nde temel amaç tüm öğrenme-öğretme süreçlerinde üretkenliği ve
verimliliği, israfları ortadan kaldırarak artırmaktır. Bu çalışmada Yalın
Eğitim Yöntemi’nin sekizinci sınıf öğrencilerinin İngilizce dersindeki kelime
bilgisi, dilbilgisi ve okuma edinimi üzerine etkisi araştırılmıştır.
Araştırmanın Yöntemi:
İngilizce derslerinde, Yalın Eğitim Yöntemi’nin etkisini sorgulamak için
deneysel bir çalışma yapılmıştır. Rastlantısal grup örneklemesi ile 40 öğrenci
içeren bir deney gurubu ve 40 öğrenci içeren bir kontrol gurubu bir devlet
ortaokulunda oluşturulmuştur. Deney grubu Yalın Eğitim Yöntemi’ne göre
uyarlanan yabancı dil eğitimini almış ve kontrol grubu standart yabancı dil
eğitimini almıştır. Analizler ortaokul bağlamında toplam 80 öğrenci üzerinde
yürütülmüştür. Deney süreci 19 hafta devam etmiş ve ilgili deney sürecinden
önce hem deney hem de kontrol grupları ön teste tabi tutulmuştur, deney
sürecinden sonra iki grup Yalın Eğitim Yöntemi’nin yabancı dil başarısına
etkisini araştırmak için bir son teste tabi tutulmuştur. Toplanan verilerin
istatistiksel analizleri betimsel istatistikler ve varyans analizleri de tek
yönlü ANOVA ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın
Bulguları: Deney ve kontrol grupları arasında ön test ve son
testteki puanlar açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu
bulunmuştur (kontrol grubunun ön test ortalaması=8.9, SS=3.801 / son test
ortalaması=8.775, SS=4.293, deney grubunun ön test ortalaması=8.45, SS=4.437 /
son test ortalaması=13.375, SS=3.998). Son testte deney grubunun ölçe
değerlendirme süreci sonunda ortalama başarısının 4.925 yaklaşık olarak %60
oranında artırmış olduğu; kontrol grubunun ise ortalama başarısının .125
yaklaşık olarak %2 oranında düştüğü saptanmıştır. Ön test ve son testin varyans
analizi, bağımlı değişken üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir değişiklik
göstermiştir (F=27.197, p<.05).
Araştırmanın Sonuçları
ve Önerileri: Yalın’ın
temelinde eğitim süreçlerindeki israfların tanımlanması ve ilgili israfların
süreçlerden kaldırılması hedeflenir ve herhangi bir eğitim kurumunun
işlemlerinde de önemli miktarda israf ile karşılaşılabilir. Organizasyonel bir
değişim planı olan Yalın çerçevesinde; israflardan arındırılma amaçlanır, eğitim
öğretim ortamları temizlenir (5S), müfredat dengelenir ve geliştirilir (yük
dengeleme) ve eğitim-öğretim ortamlarına getirilen yenilikler (PUKÖ döngüsü ve
kaizen etkinlikleri) mükemmelleştirilerek sürdürülür ve ayrıca maliyetler en
aza indirgenir. Yalın Eğitim Yönteminin ortaokul İngilizce derslerinde daha
etkili bir yabancı dil öğrenimi sağladığı ve eğitim-öğretim süreçlerini
uygulanan kurumda daha başarılı bir hale getirebileceği görülmüştür. İlgili
çalışmada, Yalın uygulamalarının İngilizce öğretiminde mümkün olduğu ve Yalın
Eğitim Yönteminin genel olarak olumlu bir etkisinin olduğu gözlemlenmiştir.
Yalın, sadece neyin nasıl yapılması
gerektiğini emreden bir yöntem değildir; bunun yerine eğitim-öğretim
süreçlerinde sürekli iyileştirmeyi hedefleyen bir öğrenme yolculuğudur.
Yalın’ın dil öğretimine getirebileceği potansiyel yenilikler sayesinde,
süreçlerdeki problemler kolaylıkla çözülebilir. Yalın Eğitim Yönteminin kelime
bilgisi, dil bilgisi ve okuduğunu anlama öğrenimi üzerinde olumlu bir etkiye
sahip olduğu gözlemlenmiştir. Deney gruplarının son-test sonuçlarının kontrol
gruplarının sonuçlarıyla karşılaştırılmasıyla Yalın Eğitim Yönteminin İngilizce
derslerinde uygulanmasının deney grubları lehine istatistiksel olarak anlamlı
bir iyileşmenin gerçekleştiği görülmüştür. Başka bir değişle, Yalın, yabancı
dil öğretiminde sınırsız fırsatlar sunabilir. Doğasındaki bu özellikler
sayesinde Yalın Eğitim Yöntemi Türk eğitim bağlamları için elverişlidir, çünkü
ülkemizdeki yabancı dil öğretiminde, öğretmenler genellikle ders kitaplarına
bağlı kalmak zorundadır ve dolayısıyla dil öğretiminin ihtiyaç duyduğu
yenilikleri hayata geçirmekte güçlük çekmektedir. Yalın Eğitim Yöntemi
öğretmenlerimize tanıtılarak yabancı dil öğretimindeki sınırlılıklar kolaylıkla
kaldırılabilir ve eğitim sisteminin ihtiyaç duyduğu yenilikler ve sürekli
gelişim faaliyetleri gerçekleştirilebilir. Özetle, söz
konusu sonuçlar ortaokul düzeyinde Yalın Eğitim Yöntemi’nin uygulanmasının
oldukça mümkün olduğunu göstermiştir. Yalın Eğitim Yöntemi’nin ülke çapındaki
genel İngilizce sınavlarında yabancı dil başarısını artırdığı bulunmuştur.
Yalın Yalın eğitim yöntemi İngiliz dili eğitimi Yabancı dil başarısı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 83 |