Problem Durumu: Türkiye’de okul öncesi ve ilkokul yıllarında müzik eğitimi, okul öncesi ve sınıf öğretmenleri tarafından gerçekleştirilmektedir. Bu dönem müzik eğitimi, çocuğa müziksel becerileri kazandırması ile birlikte çocuğun entelektüel, sosyal ve kişisel gelişimi açılarından da kritik bir öneme sahiptir. Fakat okul öncesi ve sınıf öğretmenleri çoğu zaman kendilerini müzik öğretimi konusunda yeterli görmemekte, müziği özel yetenekler gerektiren bir alan olarak algılayarak, öğretim konusunda kaygı yaşamaktadırlar. Bu görüşlerinin oluşmasında, onların lisans döneminde aldıkları müzik eğitiminin ve geçmiş müziksel deneyimlerinin yetersizliği ile ilgili inançları önemli rol oynamaktadır.
Teknoloji kullanımının yaygınlaşması, müzik eğitimi program ve uygulamalarında önemli değişikliklere neden olmuştur. Müzik eğitimi verme ve çocukların müziksel gelişimini sağlama sorumluluğuna sahip okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin, müzik eğitiminde yaşanan bu değişimler konusunda farkındalık ve yeterlilik sahibi olmaları gerekmektedir. Müzik eğitiminde teknolojiyi etkili kullanmak, kendilerini müzik konusunda yeterli hissetmeyen ya da müziğin özel bir yetenek alanı olduğunu düşünen öğretmen ve öğretmen adayları için müzik öğretimlerinde kendilerine olan güvenlerinin gelişmesi açılarından yararlı olabilir. Ayrıca müzik eğitiminde teknoloji kullanımı, okul öncesi ve sınıf öğretmeni ve öğretmen adaylarının müzik öğretimine yönelik motivasyonlarının artmasına da neden olabilir. Bununla birlikte, tutumların davranışı belirleyen niyetin önemli bir göstergesi olduğu göz önünde bulundurulduğunda, müzik eğitiminde teknolojiyi kullanmak için olumlu tutumlara sahip olunması gerekmektedir. Müzik eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik olumlu tutumlara sahip okul öncesi ve sınıf öğretmeni adaylarının bu teknolojiyi müzik eğitiminde etkili bir biçimde kullanma yoluna gidecekleri, bu durumun ileride verecekleri müzik eğitimlerine olumlu katkılarının bulunacağı düşünülmektedir.
Araştırmanın Amacı: Bu çalışmada, müzik eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik tutumu ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi ile okul öncesi ve sınıf öğretmeni adaylarının müzik eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik tutumlarının onların demografik değişkenleri, çalgı ve ses gibi müziksel deneyimleri ile olan ilişkilerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.
Araştırmanın Yöntemi: Araştırmaya Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği ve Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dallarında öğrenim gören 640 öğretmen adayı katılmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen anket ile toplanmıştır. Bu anket, Müzik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği ile katılımcıların yaşları, cinsiyetleri ve sınıfları ile daha önce müzik aleti çalıp çalmadıkları, daha önce ses eğitimi alıp almadıkları ve teknolojiyi, seslerini veya müzik eğitiminde enstrümanları etkin bir şekilde kullanma konusundaki inançları hakkındaki soruları içermektedir. Araştırmada verilerin çözümlenmesi için IBM SPSS Statistics (25) ve IBM SPSS Amos (24) bilgisayar programları kullanılmıştır. Müzik Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeğinin geliştirilmesinde faktör yapısının belirlenebilmesi için Açımlayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Ölçeğin güvenirliğinin ölçülmesinde iç tutarlılık katsayısı hesaplanmıştır. Faktör yapılarının doğrulanıp doğrulanamayacağının tespiti için revize edilen ölçek tarafından toplanan veriler üzerinde doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ek olarak, verilerin analizinde ANOVA, t testi, Mann-Whitney U testi ve Pearson korelasyon katsayısı kullanılmıştır.
Eğitim teknolojisine yönelik tutum müzik eğitiminde teknoloji kullanımı okul öncesi eğitimi sınıf eğitimi
Purpose: The present study aims to develop a valid and reliable scale that measures attitude towards using technology in music education and to investigate pre-school and primary school pre-service teachers’ attitudes towards using technology in music education concerning their demographic variables and musical experiences.
Research Methods: A total of 640 students studying in pre-school and primary education departments at a public university in Turkey participated in this research (N=640). Data were collected using a questionnaire for collecting the demographic information and the musical background of the respondents in addition to Attitude towards Using Technology in Music Education Scale, which was developed by the researchers in this study.
Findings: Analyses resulted in an 8-item Attitude towards Using Technology in Music Education Scale with a Cronbach’s α of 0.931. Confirmatory factor analysis demonstrated a statistically significant model fit to the data with six indices indicating a good fit and three indicating a substantial fit. Attitude towards using technology in music education did not show any significant difference concerning gender and musical background. However, primary school pre-service teachers had a more positive attitude than those of pre-school pre-service teachers. Finally, age correlated with the attitude towards using technology in music education.
Implications for Research and Practice: Attitude towards Using Technology in Music Education Scale is a valid and reliable research instrument. Having more experience in using technology or perceiving that the future profession and instructional program at the universities necessitate the use of technology improves attitude towards using technology. Positive attitudes of pre-service teachers, who feel themselves inadequate about using their voice and instruments, and have inadequate musical experience, maybe due to their belief that they will be able to compensate for these deficiencies in music with the opportunities offered by technology.
attitude towards educational technology using technology in music education pre-school education primary education
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 87 |