Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sentiment Analysis with Instagram Data

Yıl 2020, Ejosat Özel Sayı 2020 (HORA), 360 - 364, 15.08.2020
https://doi.org/10.31590/ejosat.780129

Öz

In this study, as a result of emoji classification, comparison of two smart phone brands was made. In the first part of the study, thanks to Selenium, the relevant instagram pages were reached and the comments of the first posts were put into practice. In this section, it is aimed to extract data without using additional libraries and user logins. For this purpose, proper waiting times are added for loading the page. In the second part of the study, the collected emojis were classified as positive, negative and neutral, and the results were presented in a pie chart.

Kaynakça

  • Koçoğlu, S. (2018). Instagram Tarihi: Instagram Nedir? Nasıl Kullanılır? Ne İşe Yarar.
  • Şen E. (2017). Emojilerin Şaşırtan Hikayesi ve Teknik İşleyişi. https://emoji.com.tr/emojilerin-sasirtan-hikayesi/
  • Hutto, C. J., & Gilbert, E. (2014, May). Vader: A parsimonious rule-based model for sentiment analysis of social media text. In Eighth international AAAI conference on weblogs and social media.
  • Pandey, P. (2018). Simplifying Sentiment Analysis using VADER in Python (on Social Media Text). https://medium.com/analytics-vidhya/simplifying-social-media-sentiment-analysis-using-vader-in-python-f9e6ec6fc52f
  • Araque, O., Zhu, G., & Iglesias, C. A. (2019). A semantic similarity-based perspective of affect lexicons for sentiment analysis. Knowledge-Based Systems, 165, 346-359.
  • http://t-redactyl.io/blog/2017/04/using-vader-to-handle-sentiment-analysis-with-social-media-text.html
  • Rahul Vaish,2018, VADER and Sentiment Analysis — Python
  • https://medium.com/@rahulvaish/vader-and-sentiment-analysis-python-eae70ecef454
  • Urologin, S. (2018). Sentiment Analysis, Visualization and Classification of Summarized News Articles: A Novel Approach. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 9(8).
  • Poecze, F., Ebster, C., & Strauss, C. (2018). Social media metrics and sentiment analysis to evaluate the effectiveness of social media posts. Procedia computer science, 130, 660-666.

Instagram Verileri ile Duygu Analizi

Yıl 2020, Ejosat Özel Sayı 2020 (HORA), 360 - 364, 15.08.2020
https://doi.org/10.31590/ejosat.780129

Öz

Bu çalışmada emoji sınıflandırılması sonucunda iki adet akıllı telefon markasının karşılaştırılması yapılmıştır. Çalışmanın birinci kısmında Selenium sayesinde ilgili instagram sayfalarına ulaşılarak ilk gönderilerin yorumları uygulamaya çekilmiştir. Bu kısımda ek kütüphane kullanmadan, kullanıcı girişi yapmadan verilerin çekilmesi hedeflenmektedir. Bu amaçla sayfanın yüklenmesini bekleyen uygun bekleme süreleri eklenmiştir. Çalışmanın ikinci kısmında ise çekilen emojiler başlangıçta ayarlandığı üzere pozitif, negatif ve nötr olarak sınıflandırılmış ve sonuç pasta grafiğinde oranlara dökülmüştür.

Kaynakça

  • Koçoğlu, S. (2018). Instagram Tarihi: Instagram Nedir? Nasıl Kullanılır? Ne İşe Yarar.
  • Şen E. (2017). Emojilerin Şaşırtan Hikayesi ve Teknik İşleyişi. https://emoji.com.tr/emojilerin-sasirtan-hikayesi/
  • Hutto, C. J., & Gilbert, E. (2014, May). Vader: A parsimonious rule-based model for sentiment analysis of social media text. In Eighth international AAAI conference on weblogs and social media.
  • Pandey, P. (2018). Simplifying Sentiment Analysis using VADER in Python (on Social Media Text). https://medium.com/analytics-vidhya/simplifying-social-media-sentiment-analysis-using-vader-in-python-f9e6ec6fc52f
  • Araque, O., Zhu, G., & Iglesias, C. A. (2019). A semantic similarity-based perspective of affect lexicons for sentiment analysis. Knowledge-Based Systems, 165, 346-359.
  • http://t-redactyl.io/blog/2017/04/using-vader-to-handle-sentiment-analysis-with-social-media-text.html
  • Rahul Vaish,2018, VADER and Sentiment Analysis — Python
  • https://medium.com/@rahulvaish/vader-and-sentiment-analysis-python-eae70ecef454
  • Urologin, S. (2018). Sentiment Analysis, Visualization and Classification of Summarized News Articles: A Novel Approach. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 9(8).
  • Poecze, F., Ebster, C., & Strauss, C. (2018). Social media metrics and sentiment analysis to evaluate the effectiveness of social media posts. Procedia computer science, 130, 660-666.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Kırcı

Elanur Gülbak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Ejosat Özel Sayı 2020 (HORA)

Kaynak Göster

APA Kırcı, P., & Gülbak, E. (2020). Instagram Verileri ile Duygu Analizi. Avrupa Bilim Ve Teknoloji Dergisi360-364. https://doi.org/10.31590/ejosat.780129