Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kültürel Mirasın Kullanıcı Merkezli Etkileşimli Deneyimi için Bütünsel Bir Uygulama: 3B Baskı, Artırılmış Gerçeklik ve Web Tabanlı Görselleştirme Kombinasyonu

Yıl 2021, Sayı: 28, 1291 - 1295, 30.11.2021
https://doi.org/10.31590/ejosat.1014904

Öz

Günümüzde donanım, yazılım, 3B dijital model üretimi ve sunumu alanındaki son teknolojik gelişmeler, insanların kültürel mirasa erişimini sağlamak için çeşitli fırsatlar sunmaktadır. Fotogrametri, 3B dijital modelleme, 3B baskı, artırılmış gerçeklik ve web tabanlı sunum teknolojileri, kültür varlıkları ile ilgili olarak kullanıcı etkileşimini geliştirme bakımından önemli avantajlar sağlamaktadır. Bu çalışmada, fotogrametrik modellere dayalı 3B baskı, artırılmış gerçeklik ve web tabanlı görselleştirme uygulamaları için yenilikçi bir yaklaşım ve iş akışı geliştirerek kültürel miras bağlamında kullanıcı merkezli sanal, sürükleyici ve etkileşimli bir deneyim yaşatılması amaçlanmıştır. Çalışmanın sonuçları, 3B baskı, artırılmış gerçeklik ve web tabanlı görselleştirme sinerjisinin kültürel mirasın etkileşimli olarak deneyimlenmesi ve ayrıntılı keşfi açısından büyük bir imkân sağladığını göstermiştir. Çalışma kültürel mirasın korunması, gelecek nesillere aktarılması ve sanal erişilebilirliği için insan-yenilikçi teknoloji etkileşimine değerli katkılar sunmaktadır.

Kaynakça

  • Aziz, K. A., & Siang, T. G. (2014). Virtual Reality and Augmented Reality combination as a holistic application for heritage preservation in the Unesco World Heritage Site of Melaka. International Journal of Social Science and Humanity, 4(5), 333-338.
  • Bostanci, E., Kanwal, N., & Clark, A. F. (2015). Augmented reality applications for cultural heritage using Kinect. Human-centric Computing and Information Sciences, 5(1), 1-18.
  • Bozzelli, G., Raia, A., Ricciardi, S., De Nino, M., Barile, N., Perrella, M., & Palombini, A. (2019). An integrated VR/AR framework for user-centric interactive experience of cultural heritage: The ArkaeVision project. Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, 15, e00124.
  • Fernández-Palacios, B. J., Morabito, D., & Remondino, F. (2017). Access to complex reality-based 3D models using virtual reality solutions. Journal of cultural heritage, 23, 40-48.
  • Jung, T. H., & tom Dieck, M. C. (2017). Augmented reality, virtual reality and 3D printing for the co-creation of value for the visitor experience at cultural heritage places. Journal of Place Management and Development, 10(2).
  • Nishanbaev, I. (2020). A web repository for geo-located 3D digital cultural heritage models. Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, 16, e00139.
  • Putra, E. Y., Wahyudi, A. K., & Dumingan, C. (2016, October). A proposed combination of photogrammetry, Augmented Reality and Virtual Reality Headset for heritage visualisation. In 2016 International Conference on Informatics and Computing (ICIC) (pp. 43-48). IEEE.
  • Uslu, A. ve Uysal, M. (2017). E-müze için kültürel mirasın 3 boyutlu modellenmesi ve gösterimi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. (17). 79-85.
  • Uslu, A. ve Uysal, M. (2017). Arkeolojik Eserlerin Fotogrametri Yöntemi ile 3 Boyutlu Modellenmesi: Demeter Heykeli Örneği. Geomatik, 2(2), 60-65.
  • Uslu, A. ve Uysal, M. (2020). Kültürel Mirasın Etkileşimli Keşfi İçin Mobil Artırılmış Gerçeklik ve Web Tabanlı Görselleştirme Teknolojilerinin Kullanılması: Sfenks Heykeli Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 20 (6), 1024-1031.
  • Uslu, A. ve Uysal, M. (2021) Kitle Kaynaklı Fotoğraflar Kullanılarak Kültürel Mirasın Üç Boyutlu Modellenmesi ve Web Tabanlı Görselleştirilmesi: Afrodisias-Tetrapylon Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 21(3), 632-639.
  • Verim, Y. (2019). Kütahya'da II. Abdülhamid Han Dönemi'nde Inşa Edilmiş Iki Çeşme: Çinili Çeşme ve Hürriyet Çeşmesi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 75-92.
  • URL-1: https://www.augment.com/ (Erişim Tarihi: 02.10.2021).
  • URL-2: https://cesium.com/platform/cesiumjs/ (Erişim Tarihi: 05.10.2021).

A Holistic Application for a User-Centered Interactive Experience of Cultural Heritage: A Combination of 3D Printing, Augmented Reality and Web-Based Visualization

Yıl 2021, Sayı: 28, 1291 - 1295, 30.11.2021
https://doi.org/10.31590/ejosat.1014904

Öz

Today, the latest technological developments in the field of hardware, software, production and presentation of 3D digital models provide various opportunities to ensure people's access to cultural heritage. Photogrammetry, 3D digital modeling, 3D printing, augmented reality and web-based presentation technologies provide significant advantages in terms of improving user interaction in relation to cultural assets. In this study, based on photogrammetric model, 3D printing, augmented reality and web-based visualization of cultural heritage in the context of an innovative approach for applications and workflow by improving user-centric virtual, immersive and interactive experience that is intended to maintain. The results of the study have shown that the synergy of 3D printing, augmented reality and web-based visualization provides a great opportunity for interactive experience and detailed exploration of cultural heritage. The study makes valuable contributions to human-innovative technology interaction for the protection of cultural heritage, its transfer to future generations and its virtual accessibility.

Kaynakça

  • Aziz, K. A., & Siang, T. G. (2014). Virtual Reality and Augmented Reality combination as a holistic application for heritage preservation in the Unesco World Heritage Site of Melaka. International Journal of Social Science and Humanity, 4(5), 333-338.
  • Bostanci, E., Kanwal, N., & Clark, A. F. (2015). Augmented reality applications for cultural heritage using Kinect. Human-centric Computing and Information Sciences, 5(1), 1-18.
  • Bozzelli, G., Raia, A., Ricciardi, S., De Nino, M., Barile, N., Perrella, M., & Palombini, A. (2019). An integrated VR/AR framework for user-centric interactive experience of cultural heritage: The ArkaeVision project. Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, 15, e00124.
  • Fernández-Palacios, B. J., Morabito, D., & Remondino, F. (2017). Access to complex reality-based 3D models using virtual reality solutions. Journal of cultural heritage, 23, 40-48.
  • Jung, T. H., & tom Dieck, M. C. (2017). Augmented reality, virtual reality and 3D printing for the co-creation of value for the visitor experience at cultural heritage places. Journal of Place Management and Development, 10(2).
  • Nishanbaev, I. (2020). A web repository for geo-located 3D digital cultural heritage models. Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, 16, e00139.
  • Putra, E. Y., Wahyudi, A. K., & Dumingan, C. (2016, October). A proposed combination of photogrammetry, Augmented Reality and Virtual Reality Headset for heritage visualisation. In 2016 International Conference on Informatics and Computing (ICIC) (pp. 43-48). IEEE.
  • Uslu, A. ve Uysal, M. (2017). E-müze için kültürel mirasın 3 boyutlu modellenmesi ve gösterimi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi. (17). 79-85.
  • Uslu, A. ve Uysal, M. (2017). Arkeolojik Eserlerin Fotogrametri Yöntemi ile 3 Boyutlu Modellenmesi: Demeter Heykeli Örneği. Geomatik, 2(2), 60-65.
  • Uslu, A. ve Uysal, M. (2020). Kültürel Mirasın Etkileşimli Keşfi İçin Mobil Artırılmış Gerçeklik ve Web Tabanlı Görselleştirme Teknolojilerinin Kullanılması: Sfenks Heykeli Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 20 (6), 1024-1031.
  • Uslu, A. ve Uysal, M. (2021) Kitle Kaynaklı Fotoğraflar Kullanılarak Kültürel Mirasın Üç Boyutlu Modellenmesi ve Web Tabanlı Görselleştirilmesi: Afrodisias-Tetrapylon Örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 21(3), 632-639.
  • Verim, Y. (2019). Kütahya'da II. Abdülhamid Han Dönemi'nde Inşa Edilmiş Iki Çeşme: Çinili Çeşme ve Hürriyet Çeşmesi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 75-92.
  • URL-1: https://www.augment.com/ (Erişim Tarihi: 02.10.2021).
  • URL-2: https://cesium.com/platform/cesiumjs/ (Erişim Tarihi: 05.10.2021).
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Uslu 0000-0001-8745-423X

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Uslu, A. (2021). Kültürel Mirasın Kullanıcı Merkezli Etkileşimli Deneyimi için Bütünsel Bir Uygulama: 3B Baskı, Artırılmış Gerçeklik ve Web Tabanlı Görselleştirme Kombinasyonu. Avrupa Bilim Ve Teknoloji Dergisi(28), 1291-1295. https://doi.org/10.31590/ejosat.1014904