Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kentsel Ulaşım Sınıflamasında Yayalaştırılmış Cadde ve Sokak Uygulamalarının Başarı Değerlendirilmesi: Kırklareli İli Lüleburgaz İlçesi Örneği

Yıl 2021, Sayı: 31, 382 - 389, 31.12.2021
https://doi.org/10.31590/ejosat.1000961

Öz

Yayalaştırma kavramı tanım olarak, kentsel yolların yalnız yürünebilen yerlere dönüştürülmesi veya yapılacak çeşitli düzenlemeler ile yürüyenlere daha geniş alanlar ayrılması olarak ifade edilmektedir. Başarılı bir yayalaştırılmış alanın kentte yaşayanlara sağladığı sosyal, psikolojik ve ekonomik pek çok faydası bulunmaktadır.
Bu çalışmada Kırklareli İli Lüleburgaz ilçe merkezinde yer alan yayalaştırılmış sokakların başarı değerlendirmesi yapılmıştır. Yayalaştırılmış bölge, erişim ve bağlantılar, arazi kullanımı ve fonksiyonel dağılım, mekânsal kalite, konfor, imaj ve peyzaj, kullanım zamanı, sosyal yaşam başlıkları altında değerlendirilmiştir. Değerlendirme sonucunda, özel tasarlanmış satış birimleri hariç tüm şartları karşıladığı görülmüştür. Aynı yöntemle değerlendirilen diğer yayalaştırılmış alanlarla karşılaştırmalar yapılmıştır. Son bölümde ise çalışma alanına ait görüş ve önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Brambilla, R. ve Longo, G. (1978). For Pedestrians Only: Planning, Design and Management of Traffic-free Zones, Architect. P; New edition, 208p.
  • Gehl, J., Gemzøe, L., Kirknæs, S. ve Sternhagen Søndergaard, B. (2006). New City Life. Arkitektens Forlag - The Danish Architectural Press, 179p.
  • Giritlioğlu, C. (1991). Şehirsel Mekan Ögeleri ve Tasarımı. İ.T.Ü. Mimarlık Fak. Baskı Atölyesi, İstanbul, 179s.
  • Gültiken, T. (2010). Yayalaştırılmış Sokakların Kentsel Mekanda Başarısının Değerlendirilmesi İstanbul – Beyoğlu / İstiklal Caddesi Örneği. Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 129s, İstanbul.
  • Keleş, R. (2021). Kentbilim Terimleri Sözlüğü 3. Basım, İmge Kitabevi Yayınları, 224s.
  • Moudon, A. V. (1987). Public Streets for Public Use 1st edition, Van Nostrand Reinhold, 351p.
  • Rapoport, A. (1987). Pedestrian Street Use: Culture and Perception. Ss 70-83. Moudon, A. V., ed., 1987. Public Streets for Public Use, VNR Company Inc. New York, 351p.
  • Robertson, K. A. (1994). Pedestrian Malls and Skywalks: Traffic Separation Strategies in American Downtowns. Avebury; First Edition. 156p.
  • Rubenstein, H. M. (1992). Pedestrian Malls, Streetscapes, and Urban Spaces, Wiley, 288p.
  • Vuchic, V. R. (1999). Transportation for Livable Cities. Routledge, England, 378p.

Success Evaluation of Pedestrianized Streets and Street Applications in Urban Transportation Classification: The Case of Lüleburgaz / Kırklareli

Yıl 2021, Sayı: 31, 382 - 389, 31.12.2021
https://doi.org/10.31590/ejosat.1000961

Öz

The term of pedestrianization is defined as the transformation of urban roads into places that can be walked alone or to separate larger areas for walkers with various arrangements to be made. A successful pedestrianized area has many social, psychological and economic benefits for city dwellers.
In this study, the success assessment of the pedestrianized streets in Lüleburgaz district center of Kırklareli Province was made. Pedestrianized area has been evaluated under the headings, access and connections, land use and functional distribution, spatial quality, comfort, image and landscape, time of use, social life. As a result of the evaluation, it has been seen that it meets all the conditions except for specially designed sales units. Comparisons with other pedestrianized areas evaluated with the same method were made. In the last section, opinions and suggestions related to the field of study are included.

Kaynakça

  • Brambilla, R. ve Longo, G. (1978). For Pedestrians Only: Planning, Design and Management of Traffic-free Zones, Architect. P; New edition, 208p.
  • Gehl, J., Gemzøe, L., Kirknæs, S. ve Sternhagen Søndergaard, B. (2006). New City Life. Arkitektens Forlag - The Danish Architectural Press, 179p.
  • Giritlioğlu, C. (1991). Şehirsel Mekan Ögeleri ve Tasarımı. İ.T.Ü. Mimarlık Fak. Baskı Atölyesi, İstanbul, 179s.
  • Gültiken, T. (2010). Yayalaştırılmış Sokakların Kentsel Mekanda Başarısının Değerlendirilmesi İstanbul – Beyoğlu / İstiklal Caddesi Örneği. Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 129s, İstanbul.
  • Keleş, R. (2021). Kentbilim Terimleri Sözlüğü 3. Basım, İmge Kitabevi Yayınları, 224s.
  • Moudon, A. V. (1987). Public Streets for Public Use 1st edition, Van Nostrand Reinhold, 351p.
  • Rapoport, A. (1987). Pedestrian Street Use: Culture and Perception. Ss 70-83. Moudon, A. V., ed., 1987. Public Streets for Public Use, VNR Company Inc. New York, 351p.
  • Robertson, K. A. (1994). Pedestrian Malls and Skywalks: Traffic Separation Strategies in American Downtowns. Avebury; First Edition. 156p.
  • Rubenstein, H. M. (1992). Pedestrian Malls, Streetscapes, and Urban Spaces, Wiley, 288p.
  • Vuchic, V. R. (1999). Transportation for Livable Cities. Routledge, England, 378p.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuz Ateş 0000-0002-5395-0355

Fürüzan Aslan 0000-0001-7981-8777

Engin Kabataş 0000-0002-3191-5866

Nehar Büyükbayraktar 0000-0001-6582-9221

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Ateş, O., Aslan, F., Kabataş, E., Büyükbayraktar, N. (2021). Kentsel Ulaşım Sınıflamasında Yayalaştırılmış Cadde ve Sokak Uygulamalarının Başarı Değerlendirilmesi: Kırklareli İli Lüleburgaz İlçesi Örneği. Avrupa Bilim Ve Teknoloji Dergisi(31), 382-389. https://doi.org/10.31590/ejosat.1000961