Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determining the Common Student Difficulties through the Eyes of Mathematics Teachers: Basic Concepts in Sets

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 25 - 36, 30.04.2020

Öz

The aim of this research is to determine the common student difficulties related to basic concepts in sets through the eyes of teachers who continue their profession. Case study from qualitative research methods was used in the research. The study group of the research consists of 18 mathematics teachers working in different high schools in one province in the Mediterranean Region. The following criteria were taken into consideration while determining the study group: Volunteering, determining through maximum diversity sampling and having at least two years of professional experience. To collect the research data, an interview form consisting of open-ended questions was used in accordance with the semi-structured interview format. Content analysis was used in the analysis of research data. When the findings of the research were examined, it was observed that the students could not understand the definitions related to the basic concepts sufficiently. While defining the concept of the universal set, it was determined that the teachers stated that the students could experience difficulties based on the expression “the largest cluster studied”. In line with the results of the research, it has been suggested that it is important for teachers to shape the classroom teaching process by taking into account the common student difficulties and to increase the effectiveness of the teaching.

Kaynakça

  • Altun, M. (2008). Liselerde Matematik Öğretimi. İstanbul: AlfaYayınları.
  • Baki, A. (2001). Bilişim teknolojisi ışığı altında matematik eğitiminin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 149, 26-31.
  • Baki, A. & Şahin, S. M. (2004). Bilgisayar destekli kavram haritası yöntemiyle öğretmen adaylarının matematiksel öğrenmelerinin değerlendirilmesi. Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(2).
  • Ball, D. L., Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.
  • Bingölbali, E., & Özmantar, M. F. (2009). Matematiksel kavram yanılgıları: Sebepleri ve çözüm arayışları. Özmantar, M.F., Bingölbali, E. ve Akkoç, H. (Edt.), İlköğretimde Karşılaşılan Matematiksel Zorluklar ve Çözüm Önerileri. Ankara:PegemA Yayıncılık. ss. 1-30.
  • Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6th Ed.). London: Routledge-Falmer
  • Creswell, W. J. (2007). Qualitative Inquiry And Research Design Choosing Among Five Traditions. California: Sage Publications.
  • Demir, G. (2012). Küme kavramına ilişkin öğrenci, öğretmen algısı ve ders kitaplarında küme kavramının ele alınış biçimi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.) Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Dikici, R., & İşleyen, T. (2004). Bağıntı ve fonksiyon konusundaki öğrenme güçlüklerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), ss. 105–116.
  • Duatepe Paksu, A. (2015). Üslü ve köklü sayılar konularındaki öğrenme güçlükleri. Özmantar, M.F., Bingölbali, E. ve Akkoç, H. (Edt.), Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri. Ankara:PegemA Yayıncılık, ss. 9-39.
  • Durmuş, S. (2007). Matematikte öğrenme güçlüğü gösteren öğrencilere yönelik öğretim yaklaşımları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(13), ss. 76-83.
  • Ersoy, Y. & Ardahan, H.(2003). İlköğretim okullarında kesirlerin öğretimi II: Tanıya Yönelik Etkinlikler Düzenleme, http://www.matder.org.tr/bilim/ioko2tyed.asp?ID=49, (İndirilme Tarihi: 27.04.2018).
  • Gür, H. (2009). 8. ve 9. sınıf öğrencilerinin kümeler konusundaki temel hataları ve kavram yanılgılarının belirlenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4(3), 678-694.
  • İpek, A., Albayrak, M., & Işık, C. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının küme kavramıyla ilgili algıları. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 221-230.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2016). Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Ortaöğretim Matematik Dersi (9. 10. 11. ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. (http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenen-ogretim-programlari/ adresinden 5 Ocak 2018 tarihinde indirilmiştir.)
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. (2nd Edition). California: SAGE Publications.
  • O’Connor, J. J & Robertson, E. F. (1992). A history of set theory. http://www.history.mcs.st-andrews.ac.uk/Beginnings_of_set_theory.html. (22.05.2018 tarihinde indirilmiştir.)
  • Özdemir H. (2015). Gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının ortaöğretim 9. Sınıf kümeler ünitesi öğretiminde öğrenci başarısına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Özmantar, M. F., Bingölbali, E., & Akkoç, H. (2008). Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Rasmussen, C. L. (1998) Reform in differential equations: A case study of students’ understandings and difficulties. (Unpublished doctoral dissertation), Purdue University, Calumet.
  • Senemoğlu, N. (2000). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Uğurel, I. & Moralı, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin kümeler konusundaki öğrenmelerinin değerlendirilmesi-ı. Akademik Bakış Dergisi, 22, 1-25.
  • Yetkin, E. (2003). Student difficulties in learning elementary mathematics. ERIC Digest. ERIC Clearing house for Science Mathematics and Environmental Education, Columbus, Ohio. (http://www.eric.ed.gov adresinden 12.08.2019 tarihinde indirilmiştir.)
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayıncılık
  • Yin, R. K. (2017). Case Study Research and Applications: Design and Methods. Sage publications.

Sık Yaşanan Öğrenci Güçlüklerinin Matematik Öğretmenlerinin Gözünden Belirlenmesi: Kümelerde Temel Kavramlar

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 25 - 36, 30.04.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı kümelerde temel kavramlara ilişkin sık yaşanan öğrenci güçlüklerinin mesleğe devam eden öğretmenlerin gözünden belirlemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma grubu, Akdeniz Bölgesi’nde bir ilimizde farklı liselerde görev yapmakta olan, gönüllülük esası kıstas alınarak maksimum çeşitlilik örneklemesi yoluyla seçilen ve en az iki yıllık mesleki deneyimi olan 18 matematik öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma verilerini toplamak için, yarı-yapılandırılmış görüşme formatına uygun olacak şekilde açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde, öğrencilerin temel kavramlara ilişkin tanımları yeterince anlamlandıramadıkları gözlenmiştir. Öğretmenlerin, evrensel küme kavramı tanımlanırken “üzerinde çalışılan en geniş küme” ifadesinden hareketle öğrencilerin güçlükler yaşayabileceklerini ifade ettikleri belirlenmiştir. Araştırma sonuçları doğrultusunda, öğretmenlerin sık yaşanan öğrenci güçlüklerini dikkate alarak sınıf içi öğretim sürecini şekillendirmesinin, yapılan öğretimin etkinliğinin arttırılması konusunda önemli olduğu önerilmiştir.

Kaynakça

  • Altun, M. (2008). Liselerde Matematik Öğretimi. İstanbul: AlfaYayınları.
  • Baki, A. (2001). Bilişim teknolojisi ışığı altında matematik eğitiminin değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 149, 26-31.
  • Baki, A. & Şahin, S. M. (2004). Bilgisayar destekli kavram haritası yöntemiyle öğretmen adaylarının matematiksel öğrenmelerinin değerlendirilmesi. Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(2).
  • Ball, D. L., Thames, M. H. & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.
  • Bingölbali, E., & Özmantar, M. F. (2009). Matematiksel kavram yanılgıları: Sebepleri ve çözüm arayışları. Özmantar, M.F., Bingölbali, E. ve Akkoç, H. (Edt.), İlköğretimde Karşılaşılan Matematiksel Zorluklar ve Çözüm Önerileri. Ankara:PegemA Yayıncılık. ss. 1-30.
  • Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (6th Ed.). London: Routledge-Falmer
  • Creswell, W. J. (2007). Qualitative Inquiry And Research Design Choosing Among Five Traditions. California: Sage Publications.
  • Demir, G. (2012). Küme kavramına ilişkin öğrenci, öğretmen algısı ve ders kitaplarında küme kavramının ele alınış biçimi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.) Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Dikici, R., & İşleyen, T. (2004). Bağıntı ve fonksiyon konusundaki öğrenme güçlüklerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), ss. 105–116.
  • Duatepe Paksu, A. (2015). Üslü ve köklü sayılar konularındaki öğrenme güçlükleri. Özmantar, M.F., Bingölbali, E. ve Akkoç, H. (Edt.), Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri. Ankara:PegemA Yayıncılık, ss. 9-39.
  • Durmuş, S. (2007). Matematikte öğrenme güçlüğü gösteren öğrencilere yönelik öğretim yaklaşımları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(13), ss. 76-83.
  • Ersoy, Y. & Ardahan, H.(2003). İlköğretim okullarında kesirlerin öğretimi II: Tanıya Yönelik Etkinlikler Düzenleme, http://www.matder.org.tr/bilim/ioko2tyed.asp?ID=49, (İndirilme Tarihi: 27.04.2018).
  • Gür, H. (2009). 8. ve 9. sınıf öğrencilerinin kümeler konusundaki temel hataları ve kavram yanılgılarının belirlenmesi. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4(3), 678-694.
  • İpek, A., Albayrak, M., & Işık, C. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının küme kavramıyla ilgili algıları. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 221-230.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB], (2016). Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Ortaöğretim Matematik Dersi (9. 10. 11. ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. (http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenen-ogretim-programlari/ adresinden 5 Ocak 2018 tarihinde indirilmiştir.)
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. (2nd Edition). California: SAGE Publications.
  • O’Connor, J. J & Robertson, E. F. (1992). A history of set theory. http://www.history.mcs.st-andrews.ac.uk/Beginnings_of_set_theory.html. (22.05.2018 tarihinde indirilmiştir.)
  • Özdemir H. (2015). Gerçekçi matematik eğitimi yaklaşımının ortaöğretim 9. Sınıf kümeler ünitesi öğretiminde öğrenci başarısına etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Özmantar, M. F., Bingölbali, E., & Akkoç, H. (2008). Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Rasmussen, C. L. (1998) Reform in differential equations: A case study of students’ understandings and difficulties. (Unpublished doctoral dissertation), Purdue University, Calumet.
  • Senemoğlu, N. (2000). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Uğurel, I. & Moralı, S. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin kümeler konusundaki öğrenmelerinin değerlendirilmesi-ı. Akademik Bakış Dergisi, 22, 1-25.
  • Yetkin, E. (2003). Student difficulties in learning elementary mathematics. ERIC Digest. ERIC Clearing house for Science Mathematics and Environmental Education, Columbus, Ohio. (http://www.eric.ed.gov adresinden 12.08.2019 tarihinde indirilmiştir.)
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara:Seçkin Yayıncılık
  • Yin, R. K. (2017). Case Study Research and Applications: Design and Methods. Sage publications.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nurullah Yazıcı 0000-0002-5594-8347

Mustafa Albayrak 0000-0002-3788-5717

Yaşar Aslan Bu kişi benim 0000-0002-8827-2128

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Kabul Tarihi 28 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yazıcı, N., Albayrak, M., & Aslan, Y. (2020). Sık Yaşanan Öğrenci Güçlüklerinin Matematik Öğretmenlerinin Gözünden Belirlenmesi: Kümelerde Temel Kavramlar. Eurasian Journal of Teacher Education, 1(1), 25-36.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License .