Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

The Comparative Analysis of Teaching Profession Laws in Turkey, Germany, China, Canada and Singapore

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 3, 250 - 266, 27.12.2022

Öz

The teaching profession is a field of professionalism that encompasses versatile competencies and qualifications. The long-awaited teaching profession law in Turkey entered into force as of February 2022. In this study, it is aimed to compare the teaching profession laws of countries such as Germany, China, Canada and Singapore, which are shown as examples in different fields, with Turkey’s teaching profession law, which has only recently entered into force. In this study it is determined to reveal teaching profession laws common and different aspects. The data of the research were collected by the document analysis method. The results of the study were created by comparatively examining the teaching profession law prepared in Turkey and the professional laws in other countries. Three themes were revealed examining from teaching profession laws as the aim and scope, teaching profession and teaching career. In the theme of the teaching profession; seven codes were created. The codes were named as the definition of the teaching profession, the qualifications of teachers, the duties of teachers, the rights of teachers, penalties and sanctions against teachers, working time and holidays and rewards. And the last one is the teaching career theme. Teaching career theme consists of six codes as teachers' selection, wage policy, transfer (appointment), in-service training, promotion and retirement.

Kaynakça

  • Aksoy, D., & Arık, B. M. (2017). Liselere geçişte yeni sistem ve nitelikli ortaöğretim için yol haritası. ERG Bilgi Notu. Erişim Adresi: http://www. egitimreformugirisimi. org/wpcontent/uploads/2017/03/TEOG_BilgiNotu, 7, 17.
  • Can, E. (2009). Öğretmenlerin meslekî gelişimleri: Engeller ve öneriler. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(4), 1618-1650. doi: 10.14689/Issn.2148-2624.1.7c.4s.14m
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeliz, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207-237.
  • Demirkasımoğlu, N. (2010). Defining “Teacher Professionalism” from different perspectives. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 2047-2051. educationrights.com https://www.educationrights.com/beta/site/about_education_rights.php
  • Göker, S. D. ve Gündüz, Y. (2017). Dünya ölçeğinde öğretmenlerin saygınlık statüsü ve özlük hakları. Milli Eğitim Dergisi, 46(213), 177-196.
  • Gültekin, M. (2020). Değişen toplumda eğitim ve öğretmen nitelikleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International (AJESI), 10(1), 654-700.
  • Güven, D. (2010). Profesyonel bir meslek olarak Türkiye’de öğretmenlik. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27(2), 13-21.
  • International Labour Organization, & Unesco. (2008). The ILO/UNESCO Recommendation concerning the status of teachers (1966) and the UNESCO recommendation concerning the status of higher-education teaching personnel (1997):[with a user's guide]. ILO.
  • Karasolak, K., Tanriseven, I., & Konokman, G. Y. (2013). Öğretmenlerin hizmetiçi eğitim etkinliklerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 997-1010.
  • Kennedy, A. (2007). Continuing professional development (CPD) policy and the discourse of teacher professionalism in Scotland. Research papers in education, 22(1), 95-111.
  • OECD. (2021). Education at a glance 2021: OECD indicators. OECD Publishing, Paris. https://doi. org/10.1787/b35a14e5-en.
  • Oktay, A. (1991). Öğretmenlik mesleği ve öğretmenin nitelikleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 3(3), 187-193.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Electronic Journal. Erişim adresi: http://oyegm. meb. gov. tr/yet/index. htm.
  • Riyanto, M., & Sayer, I. M. (2022). Teacher's duties and responsibilities. PPSDP International Journal of Education, 1(1), 74-90.
  • Semerci, N. (1999). Öğretmenin görevi: düşünmeyi geliştirmek. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 209-216.
  • Sünbül, A. G. A. M. (1996). Öğretmen niteliği ve öğretimdeki rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8(8), 597-608.
  • TED.(2018). Öğretmenlik meslek kanunu öneri metni. Türk Eğitim Derneği. https://tedmem.org/download/ogretmenlik-meslek-kanunu-oneri-metni?wpdmdl=2925, web adresinden 5 Şubat 2022 tarihinde erişilmiştir.
  • TEDMEM. (2019). Öğretmen gözüyle öğretmenlik mesleği. TEDMEM Raporlar Dizisi: 3. Ankara.
  • Tosuntaş, Ş, B. (2020). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin incelenmesi. Academy Journal of Educational Sciences, 4(1), 53-61.
  • White, E. (2014). Being a teacher and a teacher educator–developing a new identity?. Professional development in education, 40(3), 436-449.

Türkiye Almanya Çin Kanada ve Singapur Öğretmenlik Meslek Kanunlarının Karşılaştırmalı Analizi

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 3, 250 - 266, 27.12.2022

Öz

Öğretmenlik mesleği çok yönlü yetkinlik ve nitelikleri kapsayan bir profesyonellik alanıdır. Türkiye’de uzun süredir beklenen öğretmenlik meslek kanunu Şubat 2022 itibariyle yürürlüğe girmiştir. Bu araştırmada farklı alanlarda örnek gösterilen Almanya, Çin, Kanada ve Singapur gibi ülkeler ile henüz çok yakın bir tarihte yürürlüğe giren Türkiye’nin öğretmenlik meslek kanunlarını karşılaştırmak, ortak ve farklı yönlerini tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri doküman incelemesi yöntemi ile ortaya konulmuştur. Çalışmanın sonuçları Türkiye’de hazırlanmış olan öğretmenlik meslek kanunu ve diğer ülkelerdeki meslek kanunları karşılaştırılmalı olarak incelenmesi ile oluşturulmuştur. İncelenen öğretmenlik meslek kanunlarından amaç ve kapsam, öğretmenlik mesleği ve öğretmenlik kariyeri olmak üzere üç tema ortaya koyulmuştur. Öğretmenlik mesleği temasında; öğretmenlik mesleğinin tanımı, öğretmenlerin niteliği, öğretmenlerin görevleri, öğretmenlerin hakları, öğretmenlere yönelik ceza ve yaptırımlar, çalışma zamanı ve tatiller ve ödüller olmak üzere yedi kod oluşturulmuştur. Öğretmenlik kariyeri teması ise öğretmenlerin seçimi, ücret politikası, yer değiştirme (tayin), hizmet içi eğitim, terfi ve emeklilik altı koddan oluşmaktadır.

Kaynakça

  • Aksoy, D., & Arık, B. M. (2017). Liselere geçişte yeni sistem ve nitelikli ortaöğretim için yol haritası. ERG Bilgi Notu. Erişim Adresi: http://www. egitimreformugirisimi. org/wpcontent/uploads/2017/03/TEOG_BilgiNotu, 7, 17.
  • Can, E. (2009). Öğretmenlerin meslekî gelişimleri: Engeller ve öneriler. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(4), 1618-1650. doi: 10.14689/Issn.2148-2624.1.7c.4s.14m
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeliz, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207-237.
  • Demirkasımoğlu, N. (2010). Defining “Teacher Professionalism” from different perspectives. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 2047-2051. educationrights.com https://www.educationrights.com/beta/site/about_education_rights.php
  • Göker, S. D. ve Gündüz, Y. (2017). Dünya ölçeğinde öğretmenlerin saygınlık statüsü ve özlük hakları. Milli Eğitim Dergisi, 46(213), 177-196.
  • Gültekin, M. (2020). Değişen toplumda eğitim ve öğretmen nitelikleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International (AJESI), 10(1), 654-700.
  • Güven, D. (2010). Profesyonel bir meslek olarak Türkiye’de öğretmenlik. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27(2), 13-21.
  • International Labour Organization, & Unesco. (2008). The ILO/UNESCO Recommendation concerning the status of teachers (1966) and the UNESCO recommendation concerning the status of higher-education teaching personnel (1997):[with a user's guide]. ILO.
  • Karasolak, K., Tanriseven, I., & Konokman, G. Y. (2013). Öğretmenlerin hizmetiçi eğitim etkinliklerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 997-1010.
  • Kennedy, A. (2007). Continuing professional development (CPD) policy and the discourse of teacher professionalism in Scotland. Research papers in education, 22(1), 95-111.
  • OECD. (2021). Education at a glance 2021: OECD indicators. OECD Publishing, Paris. https://doi. org/10.1787/b35a14e5-en.
  • Oktay, A. (1991). Öğretmenlik mesleği ve öğretmenin nitelikleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 3(3), 187-193.
  • Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Electronic Journal. Erişim adresi: http://oyegm. meb. gov. tr/yet/index. htm.
  • Riyanto, M., & Sayer, I. M. (2022). Teacher's duties and responsibilities. PPSDP International Journal of Education, 1(1), 74-90.
  • Semerci, N. (1999). Öğretmenin görevi: düşünmeyi geliştirmek. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 209-216.
  • Sünbül, A. G. A. M. (1996). Öğretmen niteliği ve öğretimdeki rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8(8), 597-608.
  • TED.(2018). Öğretmenlik meslek kanunu öneri metni. Türk Eğitim Derneği. https://tedmem.org/download/ogretmenlik-meslek-kanunu-oneri-metni?wpdmdl=2925, web adresinden 5 Şubat 2022 tarihinde erişilmiştir.
  • TEDMEM. (2019). Öğretmen gözüyle öğretmenlik mesleği. TEDMEM Raporlar Dizisi: 3. Ankara.
  • Tosuntaş, Ş, B. (2020). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin incelenmesi. Academy Journal of Educational Sciences, 4(1), 53-61.
  • White, E. (2014). Being a teacher and a teacher educator–developing a new identity?. Professional development in education, 40(3), 436-449.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Melek Dönmez Yapucuoğlu 0000-0002-9946-1397

Funda Eryılmaz Ballı 0000-0003-4703-3945

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2022
Kabul Tarihi 31 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Dönmez Yapucuoğlu, M., & Eryılmaz Ballı, F. (2022). Türkiye Almanya Çin Kanada ve Singapur Öğretmenlik Meslek Kanunlarının Karşılaştırmalı Analizi. Eurasian Journal of Teacher Education, 3(3), 250-266.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License .