In this study the aim
was to investigate the relationship between secondary school students'
attachment styles and self-regulation levels. The study also examined whether
the attachment styles and self-regulation levels differed according to gender,
class level and school type variables. In the study, a relational survey model
was preferred from among quantitative research methods. The sample of the
research consist of 205 female and 169 male students, a total of 374 volunteers
from 5th, 6th, 7th and 8th grades, who were educated in private and state
secondary schools located in the Üsküdar district of Istanbul. The data were
collected using the Personal Information Form, the Kerns Secure Attachment
Scale and the Perceived Self-Regression Scale. In the analysis of the data, an independent
t-test, one way variance analysis (Anova) and Pearson Moments Multiplication
Correlation were used. As a result of the analysis, there was a significant
positive correlation between attachment styles and self-regulation levels. At
the same time, attachment styles and self-regulation levels differed according
to school types.
Araştırmada,
ortaokul öğrencilerinin bağlanma stilleri ile öz düzenleme düzeyleri arasındaki
ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Ayrıca bağlanma stilleri ve öz düzenleme
düzeyleri cinsiyet, sınıf seviyesi ve okul türü değişkenlerine göre farklılık
gösterip göstermediği ele alınmıştır. Araştırmada, nicel araştırma
yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma
grubunu İstanbul’un Üsküdar ilçesinde bulunan özel ve devlet ortaokullarında
eğitim gören 205 kız, 169 erkek olmak üzere toplam 374 gönüllü öğrenci
katılmıştır. Veriler Kişisel Bilgi Formu, Kerns Güvenli Bağlanma Ölçeği ve
Algılanan Öz-düzenleme Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin
analizinde, bağımsız gruplar t- testi, tek yönlü varyans analizi (Anova) ve
Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu kullanılmıştır. Yapılan analizler
sonucunda, bağlanma stilleri ile öz düzenleme düzeyleri arasında pozitif yönde
anlamlı ilişki bulunmuştur. Aynı zamanda bağlanma stilleri ve öz düzenleme
düzeyleri cinsiyete, okul türüne ve sınıf seviyesine göre farklılaşmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |