Bu çalışmanın amacı, akademik alan tercihleri ile ilişkili olan sosyoekonomik değişkenlerin, eğitim bilimleri alanındaki ÖYP araştırma görevlilerini akademik alan tercihlerine göre sınıflama doğruluğunun incelenmesidir. Temel araştırmalardan ilişkisel tarama modelinde yürütülen bu çalışmada gözlemler, Hacettepe Üniversitesi, Ankara Üniversitesi ve Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümlerinde görevli 60 ÖYP araştırma görevlisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Ölçme aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen bir anket kullanılmıştır. Anket, sosyoekonomik özelliklerin sorgulandığı birinci bölüm ve alan tercihlerinin sorgulandığı ikinci bölüm olmak üzere toplam 20 maddeden oluşmaktadır. Verilerin analizinde, sınıflama doğruluğuna yönelik analizlerden lojistik regresyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre Eğitim Bilimleri araştırma görevlilerinin alan tercihlerinde dikkate aldıkları ölçütler arasında, tercih edilen bölümün akademik alanda etkinliğinin ve lisans bölümüne yakınlığının önemli görüldüğü belirlenmiştir. Bu ölçütler ve ayrıca akademik alan tercih sırası ve atanılan akademik alana göre 16 SED değişkeni ile dört lojistik model üretilmiştir. Bunlardan üç tanesi manidardır. Üç modelin her birinin toplam sınıflama doğruluğu yüzdesinin hesaplanan nisbî şans yüzdesi değerinin üzerinde olduğu ve bu modellerin şansın ötesinde doğru sınıflandırma yapabildiği görülmüştür. Buna göre ÖYP araştırma görevlilerini akademik alan tercihlerine göre sınıflandırmada; lise okul ve bölüm türü, şu anki eğitim durumu, anne ve baba eğitim düzeyi, ÖYP öncesi çalışma durumu ve medeni durum değişkenlerinin manidar sınıflayıcılar olduğu gözlenmiştir.
Anahtar Sözcükler: ÖYP, araştırma görevlisi, sosyoekonomik düzey, sınıflama doğruluğu, lojistik regresyon.
Bölüm | Tanıtmalar |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Nisan 2016 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 12 Sayı: 3 |