In this research, the metacognitive awarenesses, the levels of beliefs-attitudes of secondary school pre-service mathematics teachers towards mathematical problem solving, the changes of these levels according to the class variable and the relationships between them were investigated. The research, which was designed with the correlational research method, consisted of 265 pre-service teachers as the participants. Data were collected with three different tools as “The Metacognitive Awareness Inventory”, “The Belief Scale Related to Mathematical Problem Solving”, “The Mathematical Problem Solving Attitude Scale” The gathered data were analysed applying descriptive statistics, The one-way multivariate analysis of variance (one-way
MANOVA) and multivariate regression analysis. As a result of the analyses, it was determined that metacognitive awarenesses of pre-service secondary school mathematics teachers, their beliefs and attitudes towards mathematical problem solving were high in general. It was not encountered with the ones with low levels of metacognitive awarenesses, beliefs or attitudes. The metacognitive awarenesses, beliefs and attitudes according to the class variable are not significantly different. Moreover, there is a close and positive relationship between the metacognitive awareness and attitude or belief towards the problem solving. Also, It was determined that the effects of pre-service teachers’ beliefs and attitudes on their metacognitive awarenesses was 8%.
Attitudes towards programming programming self-efficacy computer programming vocational technical education
Bu araştırmada, ortaokul matematik öğretmen adaylarının üst biliş farkındalıkları, matematiksel problem çözmeye yönelik inanç-tutum düzeyleri, bu düzeylerin sınıf değişkenine göre değişimi ve aralarındaki ilişkiler incelenmiştir. Korelasyonel araştırma yöntemi temel alınarak tasarlanan araştırma kapsamında 265 öğretmen adayı ile birlikte çalışılmıştır. Veriler, “Bilişötesi Farkındalık Envanteri”, “Matematiksel Problem Çözmeye İlişkin İnanç Ölçeği” ve “Matematik Problemi Çözme Tutum Ölçeği” şeklinde üç farklı ölçme aracı toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel istatistikler, tek yönlü çoklu varyans analizi (one way MANOVA) ve çoklu regresyon testi kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda; ortaokul matematik öğretmen adaylarının üst biliş farkındalıkları, matematiksel problem çözmeye yönelik inanç ve tutumlarının genel olarak yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Düşük düzeyde üst biliş farkındalığa, inanç veya tutuma sahip öğretmen adayına rastlanmamıştır. Sınıf düzeyi değişkenine göre öğretmen adaylarının üst biliş farkındalıkları, inanç veya tutumları anlamlı olarak farklı değildir. Ayrıca üst biliş farkındalığı, problem çözmeye yönelik tutum ve inanç arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki vardır. Yine öğretmen adaylarının üst biliş farkındalığına problem çözmeye yönelik inanç ve tutumlarının anlamlı olarak %8 etkisinin olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Tanıtmalar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Mart 2016 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 12 Sayı: 2 |