This purpose of this study is to evaluate selective course of science application according to the views of middle school students (5th, 6th and 7th grades). Sample of the study consists of 666 students from three secondary schools in EskiĢehir, studying at 5th, 6th and 7th grades during 2014-2015 academic years. 259 participants were from 5th grades, 186 from 6th grades and 221 students were form 7th grades. Scientific Attitude Scale, which has been developed by Moore and Foy (1997) and has been adapted to Turkish by DemirbaĢ and Yağbasan (2006), was used for data collection to determine scientific attitude levels. Explanatory factor analysis was used in one-dimensional test of “Scientific Attitude” scale. SPSS 21.0 statistics software was utilized for data analysis. Analysis of the collected data was performed through arithmetic mean, standard deviation, percentages, t-test and one-way variance analysis. According to the outcomes of the research, significant differences were observed in attitude towards science scores accordingto gender, class level, school, and education level of the parents whereas the differences according to attending science application course were not significant. Based on the findings of this research, for students to develop positive attitudes towards science, the content of science application course should be restructured and trainings for teachers on this issue should be organized.
Science application course science instruction scientific attitude
Bu çalışmada 5., 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin görüşlerine göre seçmeli bilim uygulamaları dersinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim öğretim yılında Eskişehir’de üç farklı ortaokulda 5. 6. ve 7. sınıflarında öğrenim gören 666 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmaya 5. sınıflardan 259, 6. Sınıflardan 186 ve 7. sınıflardan 221 öğrenci katılmıştır. Bu araştırmada verilerin toplanmasında, bilimsel tutum düzeylerinin belirlenmesi için Moore ve Foy (1997) tarafından geliştirilen ve Demirbaş ve Yağbasan (2006) tarafından Türkçeye uyarlanan Bilimsel Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada “Bilimsel Tutum” ölçeğinin tek boyutluluk sınamasında açıklayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 21.0 istatistik paket programlarından yararlanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde, t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın analiz sonuçlarına göre, bilime karşı tutum puanlarında cinsiyet, sınıf düzeyi, eğitim alınan okul, anne ve babanın eğitim düzeyleri değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilirken; bilim uygulamaları dersini alıp almama değişkeni açısından tutum puanları arasında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır. Bu araştırma sonucunda elde edilen bulgulara dayalı olarak öğrencilerin bilime yönelik olumlu tutum geliştirebilmeleri için seçmeli bilim uygulamaları dersinin içeriği yeniden düzenlenmeli ve bu konuyla ilgili öğretmenlere eğitimler düzenlenmelidir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Tanıtmalar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ocak 2016 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 12 Sayı: 1 |