Bu araştırmanın temel amacı, Sing-Chai, Teo ve
Beng-Lee (2009) tarafından geliştirilen, Öğrenmeye Yönelik Epistemolojik İnanç
Ölçeği’nin (ÖYEİÖ) Türkçeye uyarlama, güvenirlik ve geçerlik çalışmalarının
gerçekleştirilmesidir. Ayrıca katılımcı öğretmen adaylarının epistemolojik
inançlarının cinsiyet, akademik başarı, yaş, sınıf düzeyi ve bölüm türüne göre
değişimi de incelenmiştir. Araştırma İstanbul Aydın Üniversitesi, Eğitim
Fakültesi’nde öğrenim gören, toplamda 395 öğretmen adayının katılımıyla
gerçekleştirilmiştir. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri sonucunda
ÖYEİÖ’nün bilgiye ulaşabilme, genetik
doğaya karşı, mutlak ve tek gerçeklik ve epistemik çelişki olarak dört alt
faktörün altında toplanan, 23 maddeden oluştuğu tespit edilmiştir. Kurulan
modelin iyi uyum indeksleri açısından kabul edilebilir düzeyde olduğu da tespit
edilmiştir. Mann Whitney-U ve Kruskal Wallis-H testleri, öğretmen adaylarının
epistemolojik inançlarının cinsiyete göre anlamlı bir şekilde farklılaştığını,
sınıf düzeyi ve bölüm türüne göre ise anlamlı bir şekilde farklılaşmadığını
göstermiştir. Çoklu doğrusal regresyon analizi sonuçları ise epistemolojik
inançlar ile yaş ve akademik başarı değişkenleri arasında pozitif ve düşük
düzeyde bir ilişkinin olduğunu göstermiştir.
Epistemolojik İnançlar Ölçeği Epistemolojik İnançlar Öğretmen Adayları
The basic of the current research was to conduct
the Turkish langauge adaptation, reliability and validity analyses of the
Epistemological Belief Scale Towards Learning (EBSTL) that had been developed
by Sing-Chai, Teo, and Beng-Lee (2009). In addition, the participatory
prospective teachers’ (PTs) epistemological beliefs about learning were also
explored in terms of gender, academic attainment, age, grade level and academic
program type variables. The current research was conducted by the participation
of 395 prospective teachers who were enrolled in İstanbul Aydın University’s
Faculty of Education. Exploratory factor analysis demonstrated that EBSTL, incorporating
23 items, were composed by four sub-factors labelled as attaining the knowledge, nurture vs. nature, absolute and single
reality and epistemic confliction. The established model was found out as
acknowledgeable in terms of goodness-of-fit indices that were extracted by
virtue of the confirmatory factor analysis. Mann Whitney-U and Kruskal Wallis-H
tests for variance analyses confirmed the fact that the PTs epistemological
beliefs about learning were significantly differed for the gender variable;
however, no significant differences were revealed for the grade level and
academic program types. Multiple regression analysis’ results also showed that
there was a positive and lower relation among the variables as epistemological
beliefs about learning, ages and academic attainments of the PTs.
Epistemological Beliefs Scale Epistemological beliefs Prospective teachers Teacher education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 2 |