The Programme for International Student Assessment
(PISA) was conducted first in 2003 and has been repeated in each following
three-year period. The result of the programme is one of the most extensive
indicators that is used in international comparison of students in terms of
skills and knowledge, determination of direction of educational policy and in
detection of weak and adequate aspects of educational systems. The program does
not only aim to evaluate the performance of students in various fields but also
gather data about factors affecting educational systems like human resources or
background variables across countries. In this research, the authors aim to
investigate the position of Turkey in relation to the OECD countries in terms
of effective use of resources in the last three cycles of The Programme for
International Student Assessment and the change of the efficiency rate in those
cycles. The data of this study consist of student performance results in
mathematics tests and four school questionnaire variables in the last three
study cycles. It is detected that Turkey could not benefit from its resources
efficiently in any cycle and the average efficiency rate is significantly below
the OECD average. Another prominent finding of this research according to all
three cycles is that Turkey should decrease the student/teacher ratio to be an efficient
country member.
İlk
olarak 2003 yılında uygulanan ve sonraki her üç yılda bir tekrarlanan
Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) sonuçları öğrencilerin bilgi
ve beceri düzeylerinin ülkeler arasında karşılaştırılmasında, eğitim
politikalarının belirlenmesinde ve eğitim sistemlerinin güçlü ve zayıf
yönlerinin ortaya konmasında kullanılan oldukça kapsamlı göstergelerdir.
Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı’nda öğrencilerin farkı alanlara
ilişkin performansları ölçülürken aynı zamanda katılımcı ülkelerin eğitimini
etkileyen alt yapı ve insan kaynakları gibi birçok girdiye ait veri de
toplanmaktadır. Bu çalışmada,
Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı’nın son üç dönemine göre
Türkiye’nin, eğitim kaynaklarını etkin kullanımı bakımından Ekonomik Kalkınma
ve İş birliği Örgütü (OECD) üyeleri içerisindeki konumu, etkinlik oranının
yıllar içerisindeki değişimi veri zarflama analizi yardımı ile incelenmiştir.
Ayrıca Türkiye’nin hangi girdilerde nasıl bir değişikliğe gitmesi gerektiği
incelenmiştir. Araştırmada Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı’nın
2009, 2012 ve 2015 dönemlerine katılan OECD ülkelerinin öğrenci test sonuçları
ve okul anketi verileri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Türkiye’nin her üç
dönemde de kaynaklarını etkin kullanamadığı ve etkin kullanma oranının genel OECD
ortalamasının belirgin bir biçimde altında olduğu belirlenmiştir. Ayrıca
Türkiye’nin etkinlik oranının 2015 uygulamasında oldukça düştüğü tespit
edilmiştir. Her üç dönem için de Türkiye’nin öğrenci/öğretmen oranını düşürmesi
gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 2 |