Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Studies on Programming Education in Turkey: A Descriptive Analysis Study

Yıl 2019, Cilt: 15 Sayı: 4, 319 - 338, 30.12.2019
https://doi.org/10.17244/eku.645387

Öz











The aim of this study
is to examine the academic studies on programming education in Turkey and to
determine the direction of the trends, in terms of the resulting conditions. In
accordance with this purpose, 68 master and Ph.D. theses from the YÖK THESIS database,
written between the years 2008-2018, and 78 articles in the TUBITAK ULAKBIM
database were examined: in total 146 studies. The study review form, developed
using the literature to assess related publications, was revised for
programming education. Identification of the study, characteristics of the
study, research method, data collection tools, sampling, sample size and data
analysis method categories of the study are included in the form. According to
these categories, academic studies were subjected to descriptive analysis.
According to the results of the analysis, it was determined that most of the
studies were carried out in 2018. Most of the studies were carried out on
programming in the Computer and Instructional Technologies course and using the
Scratch software tool. Document analysis from qualitative research methods was
used in article studies, and semi-experimental design from quantitative
research methods was used in theses. While a Likert type questionnaire/scale
was used as a data collection tool in theses, articles additionally used
documents. As for sampling, most of the article studies selected participants
from the undergraduate group, and the thesis studies from the primary education
group (5-8); the sample size was determined to be between 31-100. In the data
analysis, a t-test was used in the theses and content analysis was used in the
articles.
    

Kaynakça

  • africacodeweek.org. (2019). africacodeweek.org. Erişim: https://africacodeweek.org/about/about1/
  • Albayrak, E., & Çiltaş, A. (2017). Türkiye'de matematik eğitimi alanında yayınlanan matematiksel model ve modelleme araştırmalarının betimsel içerik analizi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(9), 258-283.
  • Atabaş, S. (2018). Programlama başarısını etkileyen bazı faktörlerin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Balanskat, A., & Engelhardt, K. (2015). Computing our future: Computer programming and coding priorities, school curricula and initiatives across Europe. Belgium: Brussels: European Schoolnet.
  • Çatlak, Ş., Tekdal, M., & Baz, F. Ç. (2015). Scratch yazılımı ile programlama öğretiminin durumu: Bir doküman inceleme çalışması. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 4(3), 13-25.
  • Demirer, V., & Sak, N. (2016). Dünyada ve Türkiye'de programlama eğitimi ve yeni yaklaşımlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(3), 521-546.
  • Durak, H., Karaoğlan-Yılmaz, F. G., Yılmaz, R., & Seferoğlu, S. S. (2017). Erken yaşta programlama eğitimi: Araştırmalardaki güncel eğilimlerle ilgili bir inceleme. The Turkish Online Journal of Educational Techonogy, 119-137.
  • hostingdergi. (2019). hostingdergi.com. Erişim: https://www.hostingdergi.com.tr/multeci-kod-haftasinin-sonuclari-aciklandi/
  • Hubwieser, P., Giannakos, M., Berges, M., Brinda, T., Diethelm, I., Magenheim, J., … & Jasute, E. (2015). A global snapshot of computer science education in k-12 schools. 2015 ITiCSE Working Group Reports, Vilnius, Lithuania.
  • Keser, H. (2011). Türkiye’de bilgisayar eğitiminde ilk adım: Orta öğretimde bilgisayar eğitimi ihtisas komisyonu raporu. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 1(2), 83-94.
  • Kodla(Ma)nisa. (2015). Kodla(Ma)nisa Projesi nedir? Erişim: http://www.kodlamanisa.gov.tr/kodlamanisa-projesi-nedir/
  • Köseoğlu, S. (2018). Yarını kodlayanlar, kodlama eğitimlerini Türkiye'nin dört bucağına taşıdı. Habitat Derneği. Erişim: http://habitatdernegi.org/haber/yarini-kodlayanlar-kodlama-egitimlerini-turkiyenin-dort-bucagina-tasidi.html
  • MEB. (2016). Bilgisayar bilimi dersi öğretim programı kur 1-kur 2. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı
  • MEB. (2018). İlköğretim kurumları (ilkokul ve ortaokul) haftalık ders çizelgesinde değişiklik yapılması. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • memurlar.net. (2018). Garanti ile geleceği kodla’da yeni dönem başladı. memurlar.net. Erişim: https://www.memurlar.net/haber/787564/garanti-ile-gelecegi-kodla-da-yeni-donem-basladi.html
  • Öndeş, Ö. (2016). İngiltere ve ABD’de kodlama eğitimi. Hürriyet. Erişim: http://www.hurriyet.com.tr/egitim/ingiltere-ve-abdde-kodlama-egitimi-40061604
  • Özdemir, A. (2015). Kodlama dersi gelişmiş ülkelerin okullarında en önemli ders oldu. Kpsscafe. Erişim: http://www.kpsscafe.com.tr/egitim-haberleri/kodlama-dersi-gelismis-ulkelerin-okullarinda-en-onemli-ders-oldu-h50358.html
  • Özdemir, S. (2018). Hakkımızda. Bilişim Garajı. Erişim: https://bilisimgaraji.com/hakkimizda/
  • Türkiye Vodafon Vakfı. (2018). Yarını kodlayanlar. Türkiye Vodafon Vakfı. Erişim: http://turkiyevodafonevakfi.org.tr/projeler/yarini-kodlayanlar/
  • Saygıner Ş., & Tüzün H. (2017). İlköğretim düzeyinde programlama eğitimi: Yurt dışı ve yurt içi perspektifinden bir bakış. 19. Akademik Bilişim Konferansı, 8-10 Şubat, Aksaray Üniversitesi, Aksaray, Türkiye.
  • Ülker, T. (2016). Classroom: Çocuklar için kodlama eğitimi neden önemli?: Erişim: http://blog.classloom.com/tr/cocuklar-icin-kodlama-egitimi-neden-onemli/
  • Üstündağ, D. A. (2013). Türkiye’de bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi alanındaki yüksek lisans tezlerinin araştırma eğilimleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 3(1), 55-71.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yolcu, V., & Demirer, V. (2017). Eğitimde robotik kullanımı ile ilgili yapılan çalışmalara sistematik bir bakış. SDU International Journal of Educational Studies, 4(2), 127-139.

Türkiye’de Programlama Eğitimi ile İlgili Yapılan Çalışmaların İncelenmesi: Bir Betimsel Analiz Çalışması

Yıl 2019, Cilt: 15 Sayı: 4, 319 - 338, 30.12.2019
https://doi.org/10.17244/eku.645387

Öz











Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de programlama eğitimi üzerinde yapılan
çalışmaları incelemek ve bunun sonucunda ortaya çıkan durumlar açısından
eğilimlerinin hangi yönde olduğunu tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda
2008-2018 yılları arasında yayınlanan YÖK TEZ veri tabanındaki 68 tez ve
TUBİTAK ULAKBİM veri tabanındaki 78 makale olmak üzere toplamda 146 çalışma
incelenmiştir. İlgili yayınları değerlendirmek için literatürden yararlanılarak
geliştirilen çalışma inceleme formu, programlama eğitimi için revize edilerek
kullanılmıştır. Formda ilgili çalışmanın künyesi, çalışmanın özellikleri,
araştırma yöntemi, veri toplama araçları, örneklemi, örneklem büyüklüğü ve veri
analiz yöntemi kategorileri bulunmaktadır. Bu kategorilere göre çalışmalar
betimsel analize tabi tutulmuştur. Analiz sonucuna göre çalışmaların en çok
2018 yılında yapıldığı belirlenmiştir. Çalışmaların çoğu programlama konusunda,
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersinde ve Scratch yazılım aracı kullanılarak
yapılmıştır. Makalede nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi, tezlerde
nicel araştırma yöntemlerinden yarı deneysel desen kullanılmıştır. Veri toplama
aracı olarak tezlerde likert tipi anket/ölçek kullanılırken, makalede ise bunun
yanı sıra doküman kullanıldığı görülmektedir. Örneklem olarak makale
çalışmaların çoğu lisans grubunu, tez çalışmaları ilköğretim(5-8) grubunu
seçmiştir; örneklem büyüklüğü olarak 31-100 arasında kişi belirlenmiştir. Veri
analiz yönteminde ise tezlerde t-testi kullanılırken, makalede içerik analizi
kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır.
    

Kaynakça

  • africacodeweek.org. (2019). africacodeweek.org. Erişim: https://africacodeweek.org/about/about1/
  • Albayrak, E., & Çiltaş, A. (2017). Türkiye'de matematik eğitimi alanında yayınlanan matematiksel model ve modelleme araştırmalarının betimsel içerik analizi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(9), 258-283.
  • Atabaş, S. (2018). Programlama başarısını etkileyen bazı faktörlerin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Balanskat, A., & Engelhardt, K. (2015). Computing our future: Computer programming and coding priorities, school curricula and initiatives across Europe. Belgium: Brussels: European Schoolnet.
  • Çatlak, Ş., Tekdal, M., & Baz, F. Ç. (2015). Scratch yazılımı ile programlama öğretiminin durumu: Bir doküman inceleme çalışması. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 4(3), 13-25.
  • Demirer, V., & Sak, N. (2016). Dünyada ve Türkiye'de programlama eğitimi ve yeni yaklaşımlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(3), 521-546.
  • Durak, H., Karaoğlan-Yılmaz, F. G., Yılmaz, R., & Seferoğlu, S. S. (2017). Erken yaşta programlama eğitimi: Araştırmalardaki güncel eğilimlerle ilgili bir inceleme. The Turkish Online Journal of Educational Techonogy, 119-137.
  • hostingdergi. (2019). hostingdergi.com. Erişim: https://www.hostingdergi.com.tr/multeci-kod-haftasinin-sonuclari-aciklandi/
  • Hubwieser, P., Giannakos, M., Berges, M., Brinda, T., Diethelm, I., Magenheim, J., … & Jasute, E. (2015). A global snapshot of computer science education in k-12 schools. 2015 ITiCSE Working Group Reports, Vilnius, Lithuania.
  • Keser, H. (2011). Türkiye’de bilgisayar eğitiminde ilk adım: Orta öğretimde bilgisayar eğitimi ihtisas komisyonu raporu. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 1(2), 83-94.
  • Kodla(Ma)nisa. (2015). Kodla(Ma)nisa Projesi nedir? Erişim: http://www.kodlamanisa.gov.tr/kodlamanisa-projesi-nedir/
  • Köseoğlu, S. (2018). Yarını kodlayanlar, kodlama eğitimlerini Türkiye'nin dört bucağına taşıdı. Habitat Derneği. Erişim: http://habitatdernegi.org/haber/yarini-kodlayanlar-kodlama-egitimlerini-turkiyenin-dort-bucagina-tasidi.html
  • MEB. (2016). Bilgisayar bilimi dersi öğretim programı kur 1-kur 2. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı
  • MEB. (2018). İlköğretim kurumları (ilkokul ve ortaokul) haftalık ders çizelgesinde değişiklik yapılması. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • memurlar.net. (2018). Garanti ile geleceği kodla’da yeni dönem başladı. memurlar.net. Erişim: https://www.memurlar.net/haber/787564/garanti-ile-gelecegi-kodla-da-yeni-donem-basladi.html
  • Öndeş, Ö. (2016). İngiltere ve ABD’de kodlama eğitimi. Hürriyet. Erişim: http://www.hurriyet.com.tr/egitim/ingiltere-ve-abdde-kodlama-egitimi-40061604
  • Özdemir, A. (2015). Kodlama dersi gelişmiş ülkelerin okullarında en önemli ders oldu. Kpsscafe. Erişim: http://www.kpsscafe.com.tr/egitim-haberleri/kodlama-dersi-gelismis-ulkelerin-okullarinda-en-onemli-ders-oldu-h50358.html
  • Özdemir, S. (2018). Hakkımızda. Bilişim Garajı. Erişim: https://bilisimgaraji.com/hakkimizda/
  • Türkiye Vodafon Vakfı. (2018). Yarını kodlayanlar. Türkiye Vodafon Vakfı. Erişim: http://turkiyevodafonevakfi.org.tr/projeler/yarini-kodlayanlar/
  • Saygıner Ş., & Tüzün H. (2017). İlköğretim düzeyinde programlama eğitimi: Yurt dışı ve yurt içi perspektifinden bir bakış. 19. Akademik Bilişim Konferansı, 8-10 Şubat, Aksaray Üniversitesi, Aksaray, Türkiye.
  • Ülker, T. (2016). Classroom: Çocuklar için kodlama eğitimi neden önemli?: Erişim: http://blog.classloom.com/tr/cocuklar-icin-kodlama-egitimi-neden-onemli/
  • Üstündağ, D. A. (2013). Türkiye’de bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi alanındaki yüksek lisans tezlerinin araştırma eğilimleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 3(1), 55-71.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yolcu, V., & Demirer, V. (2017). Eğitimde robotik kullanımı ile ilgili yapılan çalışmalara sistematik bir bakış. SDU International Journal of Educational Studies, 4(2), 127-139.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülhanim Deniz 0000-0002-0932-6133

Selami Eryilmaz 0000-0002-6507-740X

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 11 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Deniz, G., & Eryilmaz, S. (2019). Türkiye’de Programlama Eğitimi ile İlgili Yapılan Çalışmaların İncelenmesi: Bir Betimsel Analiz Çalışması. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 15(4), 319-338. https://doi.org/10.17244/eku.645387