The purpose of this study is to reveal primary school students' Van Hiele geometric thinking levels in terms of gender, attitude toward geometry and mathematics achievement. The research is a study of relational screening model. In this study, it is tried to put forward the predictive power of gender, attitude toward geometry and geometric thinking level of success in mathematics classes of primary school students. The population of the study consisted of 1270 4th , 5 th , 6 th and 7th grade primary school students. "Van Hiele Geometric Thinking Test" and “The Scale of Attitude toward Geometry” (SATG) were used as the data collection tool in the study. Descriptive statistics, Pearson's correlation coefficient and Multiple Regression Analysis were used in the analysis of the data obtained from the study. As a result of the study, it was concluded that geometric thinking levels of the students participated in the study is low, that attitude towards geometry is moderate and that there is a significant and moderate relationship between geometric thinking scores and attitudes. Also, it was concluded that geometric thinking scores predict attitude and success variables at moderate level, but do not affect gender variable. Based on these results, giving more importance to geometry in the primary educational programs and giving seminars for teachers of mathematics are recommended. This study is limited to primary school students. However, a similar study may be carried out within the context of secondary schools and with a wider range of samples.
Van Hiele Geometric thinking levels primary school mathematics geometrical attittude.
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin cinsiyet, tutum ve akademik başarı değişkenlerinin geometrik düşünme düzeylerini ne derecede yordadıklarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Adana ili merkez ilçelerinde yer alan beş ilköğretim okulunun 4., 5. 6. ve 7. sınıflarına devam eden ve oransız küme örnekleme yöntemiyle belirlenen 1270 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Van Hiele Geometri Düşünme Testi” ve “Geometriye Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik, Pearson korelasyon katsayısı ve çoklu regresyon analizi uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda araştırmaya katılan öğrencilerin geometri düşünme düzeylerinin düşük olduğu, geometriye yönelik tutumlarının orta düzeyde olduğu ve geometrik düşünme puanları ile tutumları arasında anlamlı ve orta düzeyde (r=.58) bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Diğer taraftan geometrik düşünme puanlarının tutum ve başarı değişkenini orta düzeyde yordadığı, ancak cinsiyet değişkenini etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır (R=.587 R2=.345). Bu sonuçlar ışığında, özellikle ilköğretim seviyesinden başlayarak öğrencilerin, geometrik düşünme düzeylerinin ve geometriye karşı olan tutumlarının geliştirilmesine yönelik çalışmaların yapılması önerilebilir. Bu araştırma ilköğretim öğrencileriyle sınırlandırılmıştır. Ancak, benzer bir araştırma ortaöğretim kapsamında ve daha geniş örneklem ile gerçekleştirilebilir.
Van Hiele Geometrik düşünme düzeyleri ilköğretim matematik geometrik tutum.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Şubat 2014 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 10 Sayı: 1 |