BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 11 Sayı: 2, 534 - 550, 17.04.2015

Öz

Education has functions such as socializing and preparing the individuals to a society. With the aim of achieving these responsibilities, education puts the aim of individual self-actualization as a priority by taking individual differences into consideration. In this study, pre-school teachers' beliefs and practices on measurement and evaluation process is researched. Formative, summative, traditional and alternative assessment approaches and differences in the relationship between the level of beliefs and practices that are being tested; are searching whether they have any differences according to the different variables. This study has correlational research design, which is one of the quantitative research methods. The data is gathered by asking the views of preschool teachers, teaching at schools both in city centre of Çanakkale and also in district. As a data collection tool, the scale developed by Genç (2005) is used by adaptation. In order to test the objectives SPSS21.0 software was utilized and according to the structure of the data sets, descriptive statistics, T-test and Pearson's correlation analysis were performed. According to the study results, pre-school teachers’ beliefs on different measurement and evaluation (formative, summative, traditional and alternative) approach are high and in parallel with the high level of beliefs, their practices in educational process show similarities. There are high level of positive significant correlation between their beliefs on measurement and evaluation process and their practices. In general, there is no significant difference between their beliefs level and practices. In addition, there is no significant difference between the level of beliefs and practices on measurement and evaluation process according to the gender, the areas of schools, class size, grade level, level of education and in-service training situations

Kaynakça

  • Aslan, K. (2003). Öğretmenlik mesleğine giriş. İzmir: Ege Üniversitesi Fakültesi Yayınları.
  • Broadfoot, P., & Black, P.(2004). Redefining assessment? The first ten years of assessment in education. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 11 (1), 7–26.
  • Calderhead, J. (1996). Teachers: Beliefs and knowledge. In D. Berliner, & R. Calfee Educational (Eds.), York:Macmillan Library Reference. of Psychology (709–725). New
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 37(2), 99-114.
  • Dalbudak, Z. (2006). Anaokulu öğretmenlerinin drama etkinliklerini kullanmaları üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Darling-Hammond, L. (1994). Performance assessment and educational equity. Harvard Educational Review, 64 (1), 5–29.
  • Demirel, Ö. (2006). Öğretimde planlama ve değerlendirme: Öğretme sanatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Erdemir, Z. A. (2007). İlköğretim ikinci kademe öğretmenlerinin ölçme değerlendirme tekniklerini etkin kullanabilme yeterliklerinin araştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Kahramanmaraş .
  • Espinosa, L.M. (2002). High-quality preschool: why we need it and what it looks like. National Institute for Early Education Research (NIEER): Preschool Policy Matters, 1,1-10.
  • Filer, A. (1995) Teacher assessment: Social process and social product, Assessment in Education, 2(1), 23–38.
  • Genc, E. (2005). Development and validation of an instrument to evaluate science teachers’ assessment beliefs and practices (Unpublished doctoral dissertation). College of Education of Florida State University
  • Kıncal, R. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2005). Matematik Dersi Öğretim Programı ve Klavuzu 9. -12. Sınıflar. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB, Tefti Kurulu Başkanlığı (2006). Van Koç İlköğretim Okulu Denetim ve Performans Değerlendirme Bilgilendirme Toplantısı Sunuları. Erişim Tarihi [17.05.2006]. http://rdb.meb.gov.tr/
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2006). 36-72 Aylık Çocuklar için Okul Öncesi Eğitim Programı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2008). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi: Psiko Motor Gelişim. Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2012). Okul Öncesi Kurumları Yönetmeliği. Erişim Tarihi [19.09.2013] http://mevzuat.meb.gov.tr/html/25486.html
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. Okul öncesi eğitim programı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • Ogan – Bekiroğlu ve Akkoç (2009). Preservice teachers’ ınstructional beliefs and examination of consistency between beliefs and practice. International Journal of Science and Mathematic Education, 7, 1173-1199.
  • Maeroff, G.I. (1991). Assessing alternative assessment.Phi Delta Kappan, 73(4), 272–281.
  • Oğuzkan, Ş., & Gürel, O. (1996). Okul öncesi eğitim, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Oktay, A. (2007). Okul öncesi eğitimin önemi ve yaygınlaştırılması. Okul öncesi eğitimde güncel konular. İstanbul : Morpa Yayınları.
  • Özeren, E. (2013). Alternatif ölçme ve değerlendirme araçları üzerine bir meta analiz çalışması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). T.C. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı. Elazığ.
  • Richardson, V. (1995). Contructivist teacher education: Building a world of new understandings. Bristol: Farmer Press.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5(58), 40-45.
  • Shepard, L.A. (2005). Linking formative assessment to scaffolding. Educational Leadership, 63 (3), 66–70.
  • Shepard, L. A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29(7), 4-14.
  • Shohamy, E. (2001). The power of tests: A Critical perspective on the use of language tests. Harlow, Essex: Longman.
  • Smith, K. (2000). Negotiated assessment. ın classroom decision making: Negotiating and process syllabuses in practice, ed. M. Breen and A. Littlejohn, 55–62. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Smith, K. E. (2002). Student teacher’s beliefs about developmentally, appropriate practice: pattern, stability, and the influence of locus of control. USA: University Of Nebraska At Ohama.
  • Stiggins, R. J. (1995). Assessment literacy for the 21st century. Phi Delta Kappan, 77(3), 238-245.
  • Tuncel, T.(2013). İlköğretim okullarında uygulanan ölçme ve değerlendirme çalışmaları üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). T C Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı.
  • Unutkan, Ö. P. (2006). Okul öncesinde ilköğretime hazırlık, İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Uzun, Ü. (2013). Farklı türlerde eğitim hizmeti veren okul öncesi eğitim kurumu öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme yeterliliklerine ait görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Üztemur, S. S. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme alanındaki kavram yanılgıları ve özyeterlik inançlarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). T.C. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. Manisa.
  • Wiggins, G. (1993). Assessing student performance: exploring the purpose and limits of teaching. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
  • Wolf, D., Bixby, J., Glenn, J., & Gardner, H. (1991). To use their minds well: Investigating new forms of student assessment. Review of Research in Education, 17(1), 31–74
  • Zembat, R. (2007). Okul öncesi eğitimde nitelik, okul öncesi eğitimde güncel konular. İstanbul : Morpa Yayınları.

The views of preschool teachers on practices and beliefs of measurement and evaluation / Okul öncesi öğretmenlerin ölçme ve değerlendirmeye yönelik inanç ve uygulamalarına ilişkin görüşleri

Yıl 2015, Cilt: 11 Sayı: 2, 534 - 550, 17.04.2015

Öz

Eğitimin bireyi sosyalleştirme ve topluma hazırlama işlevleri bulunmaktadır. Bu sorumluluklarını yerine getirirken, temele, bireysel farklılıkları dikkate alarak bireylerin kendini gerçekleştirmelerini sağlama hedefini koymaktadır. Bu ifade edilen kapsam, okul öncesi eğitim kademesinde profesyonel olarak ilk adımlarını atmaktadır. İşlevsel bir eğitim sunabilmek için, öğrenen olarak çocuğa eğitimsel gelişimi ile ilgili olumlu ve olumsuz dönütler vermek sürecin başarısını sağlamaktadır. Bu yaklaşımın gerçekleştirilebilmesi için de etkili bir ölçme ve değerlendirme mekanizmasına ihtiyaç bulunmaktadır. Bu süreci yürütecek, okul öncesi öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirmeye ilişkin yeterlilik düzeyleri ise, sürecin başarıya ulaşmasında kilit noktada bulunmaktadır. Çalışmada, okul öncesi öğretmenlerinin Biçimlendirici, düzey belirleyici, geleneksel ve alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına olan inanç ve uygulama düzeyleri arasındaki ilişki ve farklılıklar test edilmekte; farklı değişkenlere göre inanç ve uygulama düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığı araştırılmaktadır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama desenine sahiptir. Çanakkale İl merkezi ve ilçelerdeki okul öncesi kurumlarına görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin görüşleri alınarak veriler toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak Genç (2005) tarafından geliştirilmiş ölçek, uyarlama yapılarak kullanılmıştır. Amaçları test etmek için SPSS21.0 programından yararlanılmış ve veri setlerinin yapılarına göre betimsel istatistikler, T-testi, ve Pearson Korelasyon analizleri gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin farklı ölçme ve değerlendirme (biçimlendirici, düzey belirleyici, geleneksel ve alternatif) yaklaşımlarına olan inançlarının yüksek olduğu ve inanç düzeyinin yüksekliğine paralel olarak ta eğitim sürecinde uygulamalarına yansıttıkları görülmektedir. Ölçme ve değerlendirmeye yönelik inançları ile uygulama düzeyleri arasında pozitif yönde, yüksek düzeyde anlamlı ilişkiler mevcuttur ve inanç düzeyleri ile uygulama düzeyleri arasında, genel olarak, farklılık yoktur. Ayrıca, cinsiyet, görev yapılan yerleşim yeri, görev yapılan sınıf düzeyi, sınıf mevcudu, eğitim düzeyi ve hizmet-içi eğitim alma durumlarına göre de ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına olan inanç ve uygulama düzeylerinde de, genel olarak, farklılaşma bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • Aslan, K. (2003). Öğretmenlik mesleğine giriş. İzmir: Ege Üniversitesi Fakültesi Yayınları.
  • Broadfoot, P., & Black, P.(2004). Redefining assessment? The first ten years of assessment in education. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 11 (1), 7–26.
  • Calderhead, J. (1996). Teachers: Beliefs and knowledge. In D. Berliner, & R. Calfee Educational (Eds.), York:Macmillan Library Reference. of Psychology (709–725). New
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 37(2), 99-114.
  • Dalbudak, Z. (2006). Anaokulu öğretmenlerinin drama etkinliklerini kullanmaları üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Darling-Hammond, L. (1994). Performance assessment and educational equity. Harvard Educational Review, 64 (1), 5–29.
  • Demirel, Ö. (2006). Öğretimde planlama ve değerlendirme: Öğretme sanatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Erdemir, Z. A. (2007). İlköğretim ikinci kademe öğretmenlerinin ölçme değerlendirme tekniklerini etkin kullanabilme yeterliklerinin araştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Kahramanmaraş .
  • Espinosa, L.M. (2002). High-quality preschool: why we need it and what it looks like. National Institute for Early Education Research (NIEER): Preschool Policy Matters, 1,1-10.
  • Filer, A. (1995) Teacher assessment: Social process and social product, Assessment in Education, 2(1), 23–38.
  • Genc, E. (2005). Development and validation of an instrument to evaluate science teachers’ assessment beliefs and practices (Unpublished doctoral dissertation). College of Education of Florida State University
  • Kıncal, R. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2005). Matematik Dersi Öğretim Programı ve Klavuzu 9. -12. Sınıflar. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB, Tefti Kurulu Başkanlığı (2006). Van Koç İlköğretim Okulu Denetim ve Performans Değerlendirme Bilgilendirme Toplantısı Sunuları. Erişim Tarihi [17.05.2006]. http://rdb.meb.gov.tr/
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2006). 36-72 Aylık Çocuklar için Okul Öncesi Eğitim Programı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2008). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi: Psiko Motor Gelişim. Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2012). Okul Öncesi Kurumları Yönetmeliği. Erişim Tarihi [19.09.2013] http://mevzuat.meb.gov.tr/html/25486.html
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. Okul öncesi eğitim programı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
  • Ogan – Bekiroğlu ve Akkoç (2009). Preservice teachers’ ınstructional beliefs and examination of consistency between beliefs and practice. International Journal of Science and Mathematic Education, 7, 1173-1199.
  • Maeroff, G.I. (1991). Assessing alternative assessment.Phi Delta Kappan, 73(4), 272–281.
  • Oğuzkan, Ş., & Gürel, O. (1996). Okul öncesi eğitim, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Oktay, A. (2007). Okul öncesi eğitimin önemi ve yaygınlaştırılması. Okul öncesi eğitimde güncel konular. İstanbul : Morpa Yayınları.
  • Özeren, E. (2013). Alternatif ölçme ve değerlendirme araçları üzerine bir meta analiz çalışması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). T.C. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı. Elazığ.
  • Richardson, V. (1995). Contructivist teacher education: Building a world of new understandings. Bristol: Farmer Press.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 5(58), 40-45.
  • Shepard, L.A. (2005). Linking formative assessment to scaffolding. Educational Leadership, 63 (3), 66–70.
  • Shepard, L. A. (2000). The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29(7), 4-14.
  • Shohamy, E. (2001). The power of tests: A Critical perspective on the use of language tests. Harlow, Essex: Longman.
  • Smith, K. (2000). Negotiated assessment. ın classroom decision making: Negotiating and process syllabuses in practice, ed. M. Breen and A. Littlejohn, 55–62. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Smith, K. E. (2002). Student teacher’s beliefs about developmentally, appropriate practice: pattern, stability, and the influence of locus of control. USA: University Of Nebraska At Ohama.
  • Stiggins, R. J. (1995). Assessment literacy for the 21st century. Phi Delta Kappan, 77(3), 238-245.
  • Tuncel, T.(2013). İlköğretim okullarında uygulanan ölçme ve değerlendirme çalışmaları üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). T C Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı.
  • Unutkan, Ö. P. (2006). Okul öncesinde ilköğretime hazırlık, İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Uzun, Ü. (2013). Farklı türlerde eğitim hizmeti veren okul öncesi eğitim kurumu öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme yeterliliklerine ait görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Üztemur, S. S. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme alanındaki kavram yanılgıları ve özyeterlik inançlarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). T.C. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı. Manisa.
  • Wiggins, G. (1993). Assessing student performance: exploring the purpose and limits of teaching. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
  • Wolf, D., Bixby, J., Glenn, J., & Gardner, H. (1991). To use their minds well: Investigating new forms of student assessment. Review of Research in Education, 17(1), 31–74
  • Zembat, R. (2007). Okul öncesi eğitimde nitelik, okul öncesi eğitimde güncel konular. İstanbul : Morpa Yayınları.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Haydar Durukan

Merve Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 17 Nisan 2015
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Durukan, H., & Şahin, M. (2015). The views of preschool teachers on practices and beliefs of measurement and evaluation / Okul öncesi öğretmenlerin ölçme ve değerlendirmeye yönelik inanç ve uygulamalarına ilişkin görüşleri. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 11(2), 534-550. https://doi.org/10.17244/eku.31628