Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenci Projelerinin Genellenebilirlik Kuramı ile İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 2, 69 - 78, 30.12.2021
https://doi.org/10.17244/eku.1024532

Öz

Öğrencilerin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bu konudaki becerilerinin artmasını sağlayan projeler aynı zamanda çok yönlü düşünme becerilerinin de gelişmesine olumu yönde katkı sağlamaktadır. Bu araştırmada öğretmen adaylarının hazırlamış oldukları projelerin bağımsız puanlayıcılar (jüriler) ile puanlanarak elde edilen ölçümlerin genellenebilirlik kuramı ile incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunda, 12 öğretim üyesi, 6 proje bulunmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı, proje hazırlamanın hedef ve kazanımları ile tutarlı olan TUBİTAK araştırma projelerinin değerlendirme ölçütleri kullanılmıştır. Her bir projeyi değerlendirecek olan jürilere her bir proje verilmiş olup, jüriler projeleri ilgili ölçütleri göz önünde bulundurarak puanlamışlardır. Her bir ölçüt için en düşük puan 1 en yüksek puan ise 4 olarak belirlenmiş olup, ölçme aracından toplam alınabilecek en yüksek puan ise 40’tır.. Verilerin analizinde genellenebilirlik kuramı kullanılmış olup, Karar çalışması kapsamında da jüri sayısı sabit kalmak koşuluyla proje ve madde sayıları arttırılmış ve elde edilebilecek güvenirlik katsayıları olan G ve phi katsayıları incelenmiştir. Araştırma verilerinin analizinde genellenebilirlik kuramına dayalı analizlerin gerçekleştirildiği EduG 6.1 programı kullanılmıştır. Araştırmada puanlama işlemi yapan jüriler tüm projeleri puanladığı için tümüyle çaprazlanmış desen (jxpxm )kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlardan biri; toplam varyansa en yüksek ikinci katkının değerlendirme ölçütü olarak kullanılan maddeler olmasıdır. Öğrencilerin projedeki başarısını değerlendirme amacıyla jüriler tarafından puanlanan maddeler toplam varyansa önemli ölçüde katkı sunmuştur.

Destekleyen Kurum

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi BAP

Proje Numarası

SBA-2019-2920

Teşekkür

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi BAP birimine teşekkür ederiz

Kaynakça

  • Barrows, H.S. (1998). The essentials of problem-based learning. J Dent Educ, 62(9), 630-632.
  • Berkson, L. 1993. Problem-based learning: Have the expectations been met. Academic Medicine, 68, 79–88.
  • Brennan, R. L. (2001). Generalizability theory. New York: Springer- Verlog.
  • Brooks, J. G. (2013). Constructivism: Transforming knowledge of how people learn into meaningful instruction., The handbook of educational theories (pp. 271–275). Charlotte, NC: Information Age Publishing, Inc.
  • Cardinet, J., Johnson, S., & Pini, G. (2009). Applying generalizability theory using EduG. New York: Routledge.
  • Cengiz, C. ve Karataş, F.Ö. (2014). Alan eğitiminde araştırma projesi dersi: biyoloji öğretmen adaylarının yansıtmaları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 51-58.
  • Darling-Hammond, L., Barron, B., Pearson, P., Schoenfeld, A., Stage, E., Zimmerman, T., Cervetti, G., & Tilson, J. (2008). Powerful learning. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Eti, İ. ve Gündoğdu, S. (2016). Okul öncesi öğretmenliği dördüncü sınıf öğrencilerinin araştırma projesi dersine ilişkin görüş ve önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (1), ss:121-139.
  • Firdaus, F. M., Wahyudin, & Herman, T. (2017). Improving primary students’ mathematical literacy through problem based learning and direct instruction. Educational Research and Reviews, 12(4), 212–219.
  • Fleming, D. S. (2000). A teacher's guide to project-based learning. West Virginia: AEL.
  • Fleming, D. S. (2000). A Teacher's guide to project-based learning. Scarecrow Education, Blue Ridge Summit, PA
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education (5th ed.). Boston: McGraw-Hill.
  • Güneş, F. (2012). Bologna süreci ile yükseköğretimde öngörülen beceri ve yetkinlikler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 1-9.
  • Harbaugh, S. (2020). Project-based learning: Is it worth it. Unpublished master thesis. Department of Teacher Education and Human Performance College of Education and Health Sciences, Minot State University, North Dakota.
  • Harris, M. J. (2015). The challenges of implementing project-based learning in middle schools. University of Pittsburgh.
  • Hmelo-Silver, C. (2006). Design principles for scaffolding technology-based inquiry. Collaborative reasoning, learning and technology (pp. 147-170). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Katz, L. G., & Chard, S. C. (2000). Engaging children’s minds: The project approach (2nd ed.). Stamford, CT: Ablex.
  • Kuhn, D. (2015). Thinking together and alone. Educational Researcher, 44(1), 46-53
  • Lev, S., Clarck, A. & Starkey, E. (2020). Implementing project based learning in early childhood: Overcoming misconceptions and reaching success. Newyork: Routledge.
  • Markham, T., Larner, J., & Ravitz, J. (2003). Project-based learning handbook: A guide to standards focused project-based learning for middle and high school teachers. Novato, CA: Buck Institute of Education.
  • Moursund, D. G. (2003). Project-based learning using information technology (2nd ed.). Eugene, OR: International Society for Technology in Education.
  • Ozbasi, D. & Arcagok, S. (2019). An investigation of pre- service preschool teachers' projects using the many-facet rasch model. International Journal of Progressive Education, 15(4), 157-173.
  • Quigley, D. (2010). Project-based learning and student achievement. ProQuest, UMI Dissertations Publishing.
  • Shoning, M. (2017). This is the one skill your child needs for the jobs of the future. World Economic Forum. https://www.weforum.org/agenda/2017/09/skills-children-need-work-future-play-lego/
  • Pedersen, G., Hagtvet, K. A., and Karterud, S. (2007). generalizability studies of the global assessment of functioning–split version. Comprehensive Psychiatry, 48, 88– 94.
  • Shavelson, J. R., and Webb, N. M. (1991). Generalizability theory: A primer. Newbury Park. CA: Sage Publications.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. San Rafael, CA: Autodesk Foundation.
  • WEF (2016). Word Economic Forum, The Future of Jobs, Switzerland: WEF, 2016.
  • YÖK (2007). Yüksek Öğretim Kurumu. Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları Ankara.
  • YÖK (2022). Yüksek Öğretim Kurumu Uluslararası İlişkiler Daire Başkanlığı.https://uluslararasi.yok.gov.tr/uluslararasilasma/bologna/temel-bilgiler/bologna-sureci-nedir. Erişim Tarihi : [ 12.03.2021].

Examining Student Projects with Generalizability Theory

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 2, 69 - 78, 30.12.2021
https://doi.org/10.17244/eku.1024532

Öz

Projects that enable students to increase their skills in this subject by using scientific research methods also contribute positively to the development of multidimensional thinking skills. In this study, it is aimed to examine the measurements obtained by scoring the projects prepared by the pre-service teachers with independent raters (juries) with the theory of generalizability. The research was designed in the survey model. There are 12 faculty members and 6 projects in the study group of the research. The data collection tool used in the research and the evaluation criteria of TUBITAK research projects, which are consistent with the goals and achievements of project preparation, were used. Each project was given to the juries who would evaluate each project, and the juries scored the projects considering the relevant criteria. The lowest score for each criterion was determined as 1 and the highest score as 4, and the highest total score that can be obtained from the measurement tool is 40. Generalizability theory was used in the analysis of the data. G and phi coefficients, which are the reliability coefficients that can be increased and obtained, are examined. In the analysis of the research data, the EduG 6.1 program, which analyzes based on the generalizability theory, was used. Since the juries who made the scoring process in the research scored all the projects, a completely crossed design (jxpxm) was used. One of the results obtained from the research; The second highest contribution to the total variance is the items used as evaluation criteria. The items scored by the juries in order to evaluate the success of the students in the project contributed significantly to the total variance.

Proje Numarası

SBA-2019-2920

Kaynakça

  • Barrows, H.S. (1998). The essentials of problem-based learning. J Dent Educ, 62(9), 630-632.
  • Berkson, L. 1993. Problem-based learning: Have the expectations been met. Academic Medicine, 68, 79–88.
  • Brennan, R. L. (2001). Generalizability theory. New York: Springer- Verlog.
  • Brooks, J. G. (2013). Constructivism: Transforming knowledge of how people learn into meaningful instruction., The handbook of educational theories (pp. 271–275). Charlotte, NC: Information Age Publishing, Inc.
  • Cardinet, J., Johnson, S., & Pini, G. (2009). Applying generalizability theory using EduG. New York: Routledge.
  • Cengiz, C. ve Karataş, F.Ö. (2014). Alan eğitiminde araştırma projesi dersi: biyoloji öğretmen adaylarının yansıtmaları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 51-58.
  • Darling-Hammond, L., Barron, B., Pearson, P., Schoenfeld, A., Stage, E., Zimmerman, T., Cervetti, G., & Tilson, J. (2008). Powerful learning. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Eti, İ. ve Gündoğdu, S. (2016). Okul öncesi öğretmenliği dördüncü sınıf öğrencilerinin araştırma projesi dersine ilişkin görüş ve önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (1), ss:121-139.
  • Firdaus, F. M., Wahyudin, & Herman, T. (2017). Improving primary students’ mathematical literacy through problem based learning and direct instruction. Educational Research and Reviews, 12(4), 212–219.
  • Fleming, D. S. (2000). A teacher's guide to project-based learning. West Virginia: AEL.
  • Fleming, D. S. (2000). A Teacher's guide to project-based learning. Scarecrow Education, Blue Ridge Summit, PA
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education (5th ed.). Boston: McGraw-Hill.
  • Güneş, F. (2012). Bologna süreci ile yükseköğretimde öngörülen beceri ve yetkinlikler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 1-9.
  • Harbaugh, S. (2020). Project-based learning: Is it worth it. Unpublished master thesis. Department of Teacher Education and Human Performance College of Education and Health Sciences, Minot State University, North Dakota.
  • Harris, M. J. (2015). The challenges of implementing project-based learning in middle schools. University of Pittsburgh.
  • Hmelo-Silver, C. (2006). Design principles for scaffolding technology-based inquiry. Collaborative reasoning, learning and technology (pp. 147-170). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Katz, L. G., & Chard, S. C. (2000). Engaging children’s minds: The project approach (2nd ed.). Stamford, CT: Ablex.
  • Kuhn, D. (2015). Thinking together and alone. Educational Researcher, 44(1), 46-53
  • Lev, S., Clarck, A. & Starkey, E. (2020). Implementing project based learning in early childhood: Overcoming misconceptions and reaching success. Newyork: Routledge.
  • Markham, T., Larner, J., & Ravitz, J. (2003). Project-based learning handbook: A guide to standards focused project-based learning for middle and high school teachers. Novato, CA: Buck Institute of Education.
  • Moursund, D. G. (2003). Project-based learning using information technology (2nd ed.). Eugene, OR: International Society for Technology in Education.
  • Ozbasi, D. & Arcagok, S. (2019). An investigation of pre- service preschool teachers' projects using the many-facet rasch model. International Journal of Progressive Education, 15(4), 157-173.
  • Quigley, D. (2010). Project-based learning and student achievement. ProQuest, UMI Dissertations Publishing.
  • Shoning, M. (2017). This is the one skill your child needs for the jobs of the future. World Economic Forum. https://www.weforum.org/agenda/2017/09/skills-children-need-work-future-play-lego/
  • Pedersen, G., Hagtvet, K. A., and Karterud, S. (2007). generalizability studies of the global assessment of functioning–split version. Comprehensive Psychiatry, 48, 88– 94.
  • Shavelson, J. R., and Webb, N. M. (1991). Generalizability theory: A primer. Newbury Park. CA: Sage Publications.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. San Rafael, CA: Autodesk Foundation.
  • WEF (2016). Word Economic Forum, The Future of Jobs, Switzerland: WEF, 2016.
  • YÖK (2007). Yüksek Öğretim Kurumu. Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları Ankara.
  • YÖK (2022). Yüksek Öğretim Kurumu Uluslararası İlişkiler Daire Başkanlığı.https://uluslararasi.yok.gov.tr/uluslararasilasma/bologna/temel-bilgiler/bologna-sureci-nedir. Erişim Tarihi : [ 12.03.2021].
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Durmuş Özbaşı 0000-0001-5078-477X

Serdar Arcagök 0000-0002-4937-3268

Proje Numarası SBA-2019-2920
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 16 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özbaşı, D., & Arcagök, S. (2021). Öğrenci Projelerinin Genellenebilirlik Kuramı ile İncelenmesi. Eğitimde Kuram Ve Uygulama, 17(2), 69-78. https://doi.org/10.17244/eku.1024532