In this study, it is aimed to examine the metaphorical perceptions of pre-service teachers about their ability to use Web 2.0 tools and their ability to use Web 2.0 tools. The sample of the study consists of 340 teacher candidates studying at Çanakkale Onsekiz Mart University. Mixed method was used in the research. Correlational survey model was used in the quantitative part. The quantitative findings show that the pre-service teachers' competencies in using Web 2.0 tools were below the medium level. In the qualitative part of the study, the phenomenology design, in which the metaphorical perceptions of teacher candidates were investigated, was used. The obtained data were subjected to content analysis. In order to determine pre-service teachers' competencies in using Web 2.0 tools, "My situation of using Web 2.0 tools is similar. Because ……..” were asked to complete the sentences. These metaphorical perceptions were grouped under a total of seven themes. As a result of the results obtained from the research, it has been determined that the majority of the pre-service teachers have a positive opinion that Web 2.0 tools provide many conveniences by making educational environments enjoyable, that these tools should be used, that they know how to use these tools and that they contribute to their own development. As a result, pre-service teachers can be given practical lessons on the use of Web 2.0 tools, and materials and presentations using these tools can be prepared.
Bu çalışmada öğretmen adaylarının Web 2.0 araçlarını kullanabilme yetkinlikleri ile Web 2.0 araçları kullanabilme durumlarına yönelik metaforik algılarını incelemek amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’nde öğrenim gören 340 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmında ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Nicel bulgular neticesinde öğretmen adaylarının Web 2.0 araçları kullanım yetkinliklerinin orta seviyenin altında olduğu bulunmuştur. Araştırmanın nitel kısmında ise öğretmen adaylarının metaforik algılarının araştırıldığı, olgu bilim deseni kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Öğretmen adaylarının Web 2.0 araçları kullanabilme yetkinliklerini belirleyebilmek için ‘’Web 2.0 araçları kullanabilme durumum ……benzer. Çünkü ……..’’ cümlelerini tamamlanmaları istenmiştir. Öğretmen adaylarının benzetimleri toplam yedi tema altında toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar neticesinde öğretmen adaylarının çoğunluğunun Web 2.0 araçlarının eğitim ortamlarını eğlenceli hale getirerek birçok kolaylık sağladığı, bu araçların kullanılması gerektiği, bu araçların kullanımlarını bildikleri ve kendi gelişimlerine katkı sağladığı yönünde olumlu görüş içerisinde oldukları tespit edilmiştir. Sonuç olarak öğretmen adaylarına Web 2.0 araçlarının kullanımı hakkında uygulamalı ders verilebilir, bu araçların kullanıldığı materyal ve sunumlar hazırlatılabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 19 Sayı: 1 |