Öğretmen eğitiminden başlayarak, öğretmen kimliğinin mesleki gelişimde önemli bir yeri bulunmaktadır. Çalışmalarda, sıklıkla öğretmen kimliği gelişimi ve öğretmen benlik algısı üzerine çalışılmış olsa da öğretmen kimliğinde benlik gelişimine ve Diyalojik Benlik Teorisi konusunda çalışmalar sınırlıdır. Öğretmen benlik gelişimi için fırsatlar sunan Diyalojik Benlik Teorisi, öğretmenin benliğindeki değişiminden başlayarak, kimlik gelişimi için önemli katkılar sunmaktadır. Alanyazında Diyalojik Benlik Teorisi ve öğretmen kimliğine ait az çalışma bulunmasından dolayı, yürütülen amprik çalışmalarının yönelimlerin bilinmesinin hem Diyalojik Benlik hem de öğretmen kimliği çalışmaları için katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu araştırmada, Diyalojik Benlik Teorisi ve öğretmen kimliği üzerine yapılan çalışmaların araştırma yönelimleri, sonuç ve önerilerinin sistematik derleme yapılması amaçlanmıştır. Bu çalışma doğrultusunda belirlenen dahil etme ve dışlama ölçütlerine göre 19 makale ve 1 tez belirlenmiştir. Çalışmaların yönelimleri için “Araştırma Yönelim Formu” ve sonuçlar-öneriler için “Sonuç ve Öneri inceleme Formu” kullanılarak tarama yapılmıştır. Verilerin analizinde betimsel içerik analizi kullanılarak araştırmanın yönelimleri ve 8 tema altında toplanan sonuç ve önerileri raporlaştırılmıştır. Araştırmaların yönelimlerinde, yayımlanan çalışmaların ağırlıklı olarak 2021 yılına ait olduğu görülmüştür. Yayımlanan çalışmaların yöntemsel eğilimi olarak ise nitel araştırma yöntemlerinin tercih edildiği görülmüştür. Çalışmaların sonuçlarının ve önerilerinin Diyalojik Benlik Teorisi, kimlik, iç benlik, dış benlik, pozisyonların çoğaltılması, öğretmen eğitimi ve stratejiler temalarına odaklandığı görülmüştür.
Öğretmen kimliği benlik ve kimlik profesyonel gelişim diyalojik benlik teorisi
Teacher identity has an important place in professional development, especially in teacher education. Although the researches have often focused on teacher identity development and teacher self-perception, there are very limited studies on self-development in teacher identity and Dialogical Self Theory. Dialogical Self Theory, which offers opportunities for teacher self-development, makes important contributions to identity development, starting with the change in the teacher's self. Since there are few studies on Dialogical Self Theory and teacher identity in the literature, it is thought that knowing the trends of empirical studies will contribute to both Dialogical Self Theory and teacher identity researches. The aim of the paper is to present a systematic review of Dialogical Self Theory conducted on teacher identity. According to the inclusion and exclusion criteria determined in this study, 19 articles and 1 thesis were determined. The literature review was conducted using “Research Tendency Form" for the orientations of the studies. The "Conclusion and Suggestion Review Form" was also used for the results-recommendations. In the analysis of the data, descriptive content analysis was used and the tendencies of the studies and the results and suggestions gathered under 8 themes were reported. It was concluded that in the trends of the researches, the years of the studies are mainly in 2021 and qualitative research methods are preferred as the research method. Also, it was found out that the results and recommendations of the researches focus on the themes of Dialogical Self Theory, identity, internal self, external self, multiple I-position, teacher education and strategies.
Teacher identity self and identity professional development dialogical self-theory
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 19 Sayı: 1 |