Problem, bir kişinin
istenilen hedefe ulaşmak amacıyla topladığı mevcut güçlerin karşısına çıkan
engeldir. Problemin anlaşılması; problemin ifade edilmesi, problemde nelerin
verildiği ve istendiğinin saptanması; problemin çözümüne dair şekil çizilmesi,
problem çözümü için bir plan yapılması süreçlerini kapsar. Problemler, rutin ve
rutin olmayan problem türlerine ayrılır. Rutin olmayan problemler işlem
becerilerinin ötesinde, verileri organize etme, sınıflandırma, ilişkileri görme
gibi becerilere sahip olmayı ve birtakım aktiviteleri arka arkaya yapmayı
gerektirir. Öğretmen adaylarının problemi anlama durumlarını belirlemeyi
amaçlayan bu çalışmada Tokat ilindeki bir devlet üniversitesinin sınıf eğitimi
anabilim dalında öğrenim gören ve Temel Matematik I, Temel Matematik II
derslerinden dönem sonunda en yüksek, orta düzey, en düşük başarı ortalamasına
sahip 6 öğretmen adayına görüşme ve gözlem yöntemleri kullanılarak farklı
oturumlarla gerçekleşen rutin olmayan 3 adet problem çözdürülmüştür. Veriler
betimsel analiz yolu ile betimlenmiş ve oluşturulan temalar çerçevesinde
yorumlanmıştır. Oluşturulan temalar; problemin ifade edilmesi, verilenlerin ve
istenenlerin belirlenmesi, şekil veya diyagram çizme, plan yapma aşamalarını
içermektedir. Temaların oluşturulurken, öğretmen adayından her temaya ait gerçekleştirilmesi
beklenen kritik özellikler belirlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre,
matematik dersindeki akademik başarısı en yüksek ve en düşük olan öğretmen
adaylarının problemi anlama sürecinde beklenen davranışları gösterme
oranlarının diğerlerine göre yüksek olduğu ve bu adayların problem çözümlerinde
daha başarılı olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca problemi anlamak için; problemi,
verilenleri, istenenleri ve problem koşulunu ifade edebilen, probleme ilişkin
bir şekil veya diyagram çizebilen ve problemin çözümüne ilişkin bir plan
oluşturabilen öğretmen adaylarının soruları doğru olarak çözdüğü
görülmüştür. Bu durumda problemi doğru
sonuca ulaştırma konusunda matematiksel başarının yanı sıra problemi anlamak
için yapılması gerekenlerin de son derece önemli olduğu söylenebilir.
A problem
is an obstacle against the existing forces that a person has gathered in order
to reach the desired goal. Understanding
the problem consists of processes such as expression of the problem,
determination of what the problem is given and what is wanted; drawing the
shape of the solution of the problem, making a plan for solving the problem.
Problems are divided into types of routine and non-routine problems. Beyond
transactional skills, non-routine problems require the ability to organize,
classify data, see relations, and perform a number of activities one after
another. In this study which aims to determine problem understanding of teacher
candidates, 6 teachers, who are being educated in the deparment of class
education of a state university in Tokat province and got the highest,
intermediate, and lowest achievement averages of Basic Mathematics I, Basic
Mathematics II at the end of the semester, were asked to solve 3 non-routine
problems by using observation methods in different sessions. The data are
described through descriptive analysis and interpreted within the framework of
the themes that were created. Created themes include that; the expression of
the problem, the determination of the given and requested, the drawing of the
figure or diagram, the planning stages. While the themes were being created,
the critical features expected from the teacher candidate for each theme were
determined. According to the findings, it turned out that in the problem
understanding process the rate of expected behaviors of teacher candidates, who
have the highest and lowest academic success in mathematic lesson, is higher
than the others these candidates are more successful in problem solving. Also
to understand the problem; it has been seen that prospective teachers who can
draw a problem-related shape or diagram and draw a problem-solving plan that
can express the problem, the given, the desired and the problem condition, have
correctly solved the questions. In this case, it can be said that what needs to
be done to understand the problem is also extremely important besides the
mathematical success of delivering the problem to the right conclusion.
Problem Solving Understanding The Problem Non-Routine Problems
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Kasım 2017 |
Gönderilme Tarihi | 17 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.