Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Capabilities Of Primary School Teachers’ Recognition Of Social Studies Curriculum

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 3, 143 - 157, 26.12.2017

Öz

The aim of this study is to investigate the
capabilities of primary school teachers’ recognition of Social Studies
Curriculum. The sample of this study is comprised of primary school teachers
(187 female, 152 male) selected randomly from the primary schools in the
districts as Pamukkale and Merkezefendi of Denizli. In order to measure the
capacities of primary school teachers’ recognition of Social Studies
Curriculum, ‘the scale of capabilities in recognition of Social Studies
Curriculum’ developed by Gürbüz (2013) is used. The data is collected from
primary school teachers included in the sample within the 2016-2016 education
year. The results of this study suggest that the primary school teachers
recognize the curriculum moderately. Moreover, the views of primary school
teachers about the basic structure of the curriculum are differ according to
their professional status. Additionally, primary school teachers mentioned that
they prefer to use traditional assessment and evaluation rather than
alternative ones. Generally, it can be said that primary school teachers’ views
differ from each other in recognition of the main dimensions of the
curriculum.    

Kaynakça

  • Adanalı, K. ve Doğanay, A. (2010). Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretiminin Alternatif Ölçme değerlendirme Etkinlikleri Açısından Değerlendirilmesi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19 (1):271-292.
  • Arslan, A. ve Demirel, Ö. (2007). İlköğretim 5. Sınıf yeni Sosyal Bilgiler programının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi. 175: 198-208.
  • Arslan, E. (2016). Geçmişten günümüze Sosyal Bilgiler. D. Dilek (Ed.) Sosyal Bilgiler Eğitimi. 3-48. Ankara: PEGEM Akademi.
  • Ambarlı, A. (2010). Türkiye’de cumhuriyetten günümüze Sosyal Bilgiler programları (değişiklikler, güncellemeler, düzenlemeler). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk üniversitesi, Konya.
  • Aykaç, N. (2007). İlköğretim Sosyal Bilgiler dersi eğitim-öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri, Elektronik Sosyal Bilgiler Dergisi (esosder.org.). 6 (22):46-73.
  • Ayva, Ö. (2010). Sosyal Bilgiler dersi öğrenme-öğretme süreci ile ilgili öğrenci görüşleri, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, Antalya, 276-282.
  • Çatak, M. (2016). Sosyal Bilgiler programlarının tarihi gelişimi, S. Şimşek (Ed.) Sosyal Bilgiler ve sınıf öğretmenleri için Sosyal Bilgiler Öğretimi. 1-24. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çınkır, Ş. ve Demirkasımoğlu, N. (2015). Tarama (Survey) ve anketler. Bilimsel araştırma yöntemleri gerçek dünya araştırması (Real World Research). Çeviri Editörleri: Çınkır, Ş. ve Demirkasımoğlu, N. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Demir, S. B. ve Diğerleri (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde başarının sırları. S. B. Demir (Çev. Ed.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Demirel, Ö. (1997). Eğitimde program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya. 1. Baskı. Ankara: PEGEM Akademi. Doğanay A., Sari M., (2008). Öğretmen Gözüyle Yeni Sosyal Bilgiler Programı: Adana İlinde Bir Araştırma, İlköğretim Online, (7):468-484. Erden, M. (1990).Sosyal Bilgiler öğretimi. İstanbul: Alkım Yayın Evi.
  • Gömleksiz, M. N. ve Bulut, İ. (2006). Yeni Sosyal Bilgiler dersi öğretim programının etkililiğinin değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 47: 393-421.
  • Gümüş, E. (2015). Tarama çalışması. A.Alpay (Çev.Ed.). Araştırma yöntemleri içinde. 367-399. Ankara: Anı Yayıncılık. Gürbüz, N. (2013). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler öğretim programlarını tanıma yeterliklerinin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Güven, B. ve Alp, S. (2008). Yeni Sosyal Bilgiler dersi öğretim programının kazanımlarına yönelik öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi. 177:153-164.
  • Karadeniz, O., ve Ulusoy, M. (2015). 4+ 4+ 4 eğitim sistemi ile sosyal bilgiler eğitiminde ortaya çıkan kaotik durumlar hakkında Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 5(1): 99-108.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. 20. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, E. (2006). Türkiye’nin AB ile bütünleşmesinde Sosyal Bilgiler dersinin işlevselliği. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kaymakcı, S. (2015). Öğretmen görüşleri ışığında 1998 ve 2005 Sosyal Bilgiler öğretim programlarındaki değişimi anlamak. Eğitim ve Bilim, 40(181), 293-309.
  • Kılıçoğlu, G. (2009). Sosyal Bilgiler tanımı, dünyada ve ülkemizde gelişimi ve önemi, M. Safran (Ed.) Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: PEGEM Akademi.
  • Kösemen, S. ve Şahin A. (2014). Sosyal Bilgiler dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşlerinin epistemolojik inançlar bağlamında değerlendirilmesi, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(1): 279-296.
  • Kösterelioğlu, İ. ve Özen, R. (2014). Sınıf öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler dersi öğretim programını uygulamaya yönelik hizmet içi eğitim ihtiyaçları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14 Sayı.
  • Küçükahmet, L. (1997). Eğitim Programları ve Öğretim. 8. Baskı. Ankara: Gazi Kitabevi. Memişoğlu, H. (2012). İlköğretim 4-5 Sosyal Bilgiler ders programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,1(2):66-81.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Sosyal bilgiler öğretim programı. meb.gov.tr internet adresinden alınmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). Sosyal Bilgiler öğretim programı. meb.gov.tr internet adresinden alınmıştır. Özdemir, S. M. (2009). Sosyal Bilgiler öğretim programı ve değerlendirmesi, M. Safran (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretimi 17-46. Ankara: PEGEM Akademi. Öztürk, C. (2009). Sosyal Bilgiler: Toplumsal yaşama toplumsal bir bakış, C. Öztürk (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi 1-31. Ankara: PEGEM Akademi
  • Öztürk, C. ve Deveci, H. (2011). Farklı ülkelerin Sosyal Bilgiler öğretim programlarının değerlendirilmesi. C. Öztürk (Ed.). Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler öğretim programları. 1-40. Ankara: PEGEM Akademi
  • Potur, E. ve Demir, S. B. (20159. 4+4+4 yeni eğitim sistemi ile birlikte sınıf öğretmenliğinden Sosyal Bilgiler branşına geçiş yapan öğretmenlerin yeterlikleri (bir durum çalışması). The Journal of Academic Social Science Studies, 34 (2), 345-356.
  • Semenderoğlu, A. ve Gülersoy, A. E. (2005). Eski ve yeni Sosyal Bilgiler programlarının değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 18:141-152.
  • Sönmez, V. (1998). Sosyal Bilgiler öğretimi ve öğretmen kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tarman, B , Ergür, Ş , Eryıldız, F . (2012). Yenilenen Sosyal Bilgiler Programına Dair Bir Değerlendirme. Gaziantep University Journal of Social Sciences.11(1):103-135.
  • Varış, F. (1994). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Yapıcı, M. ve Leblebiciler, N. H. (2007). Öğretmenlerin yeni ilköğretim programına ilişkin görüşleri. İlköğretim-online Dergisi, 6 (3):480-490.

Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Öğretim Programını Tanıma Yeterlikleri

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 3, 143 - 157, 26.12.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı, Sınıf öğretmenlerinin Sosyal
Bilgiler öğretim programını tanıma yeterliklerini incelemektir. Araştırmanın
örneklemini Denizli ili Pamukkale ve Merkezefendi ilçelerindeki ilkokulları
içinden basit seçkisiz örnekleme yoluyla seçilen (187 kadın, 152 erkek) toplam
339 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Sınıf öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler
öğretim programını tanıma yeterliğini ölçmek amacıyla Gürbüz (2013) tarafından
geliştirilmiş olan “Sosyal Bilgiler Öğretim Programı Tanıma Yeterliği Ölçeği”
kullanılmıştır. Veri, 2016-2017 öğretim yılı bahar döneminde örnekleme dâhil
olan ilkokullardaki sınıf öğretmenlerinden toplanmıştır. Çalışma sonucuna göre,
sınıf öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler öğretim programını orta düzeyde
tanıdıkları söylenebilir. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin programın temel yapısına
ilişkin ifadeleri mesleki kıdemlerine göre farklılık göstermektedir. Aynı
şekilde sınıf öğretmenleri,  tavsiye
edilen alternatif ölçme değerlendirme araçlarının kullanılmasının yerine
geleneksel ölçme araç-gereçlerini tercih ettikleri yönünde görüş belirtmişlerdir.
Genel olarak incelendiğinde; sınıf öğretmenlerinin programın temel boyutları
konusunda farklı görüşlere sahip oldukları görülmüştür.





Kaynakça

  • Adanalı, K. ve Doğanay, A. (2010). Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretiminin Alternatif Ölçme değerlendirme Etkinlikleri Açısından Değerlendirilmesi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19 (1):271-292.
  • Arslan, A. ve Demirel, Ö. (2007). İlköğretim 5. Sınıf yeni Sosyal Bilgiler programının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi. 175: 198-208.
  • Arslan, E. (2016). Geçmişten günümüze Sosyal Bilgiler. D. Dilek (Ed.) Sosyal Bilgiler Eğitimi. 3-48. Ankara: PEGEM Akademi.
  • Ambarlı, A. (2010). Türkiye’de cumhuriyetten günümüze Sosyal Bilgiler programları (değişiklikler, güncellemeler, düzenlemeler). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk üniversitesi, Konya.
  • Aykaç, N. (2007). İlköğretim Sosyal Bilgiler dersi eğitim-öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri, Elektronik Sosyal Bilgiler Dergisi (esosder.org.). 6 (22):46-73.
  • Ayva, Ö. (2010). Sosyal Bilgiler dersi öğrenme-öğretme süreci ile ilgili öğrenci görüşleri, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, Antalya, 276-282.
  • Çatak, M. (2016). Sosyal Bilgiler programlarının tarihi gelişimi, S. Şimşek (Ed.) Sosyal Bilgiler ve sınıf öğretmenleri için Sosyal Bilgiler Öğretimi. 1-24. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çınkır, Ş. ve Demirkasımoğlu, N. (2015). Tarama (Survey) ve anketler. Bilimsel araştırma yöntemleri gerçek dünya araştırması (Real World Research). Çeviri Editörleri: Çınkır, Ş. ve Demirkasımoğlu, N. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Demir, S. B. ve Diğerleri (2013). Sosyal bilgiler öğretiminde başarının sırları. S. B. Demir (Çev. Ed.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Demirel, Ö. (1997). Eğitimde program Geliştirme Kuramdan Uygulamaya. 1. Baskı. Ankara: PEGEM Akademi. Doğanay A., Sari M., (2008). Öğretmen Gözüyle Yeni Sosyal Bilgiler Programı: Adana İlinde Bir Araştırma, İlköğretim Online, (7):468-484. Erden, M. (1990).Sosyal Bilgiler öğretimi. İstanbul: Alkım Yayın Evi.
  • Gömleksiz, M. N. ve Bulut, İ. (2006). Yeni Sosyal Bilgiler dersi öğretim programının etkililiğinin değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 47: 393-421.
  • Gümüş, E. (2015). Tarama çalışması. A.Alpay (Çev.Ed.). Araştırma yöntemleri içinde. 367-399. Ankara: Anı Yayıncılık. Gürbüz, N. (2013). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler öğretim programlarını tanıma yeterliklerinin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Güven, B. ve Alp, S. (2008). Yeni Sosyal Bilgiler dersi öğretim programının kazanımlarına yönelik öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi. 177:153-164.
  • Karadeniz, O., ve Ulusoy, M. (2015). 4+ 4+ 4 eğitim sistemi ile sosyal bilgiler eğitiminde ortaya çıkan kaotik durumlar hakkında Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 5(1): 99-108.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. 20. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, E. (2006). Türkiye’nin AB ile bütünleşmesinde Sosyal Bilgiler dersinin işlevselliği. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Kaymakcı, S. (2015). Öğretmen görüşleri ışığında 1998 ve 2005 Sosyal Bilgiler öğretim programlarındaki değişimi anlamak. Eğitim ve Bilim, 40(181), 293-309.
  • Kılıçoğlu, G. (2009). Sosyal Bilgiler tanımı, dünyada ve ülkemizde gelişimi ve önemi, M. Safran (Ed.) Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: PEGEM Akademi.
  • Kösemen, S. ve Şahin A. (2014). Sosyal Bilgiler dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşlerinin epistemolojik inançlar bağlamında değerlendirilmesi, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(1): 279-296.
  • Kösterelioğlu, İ. ve Özen, R. (2014). Sınıf öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler dersi öğretim programını uygulamaya yönelik hizmet içi eğitim ihtiyaçları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14 Sayı.
  • Küçükahmet, L. (1997). Eğitim Programları ve Öğretim. 8. Baskı. Ankara: Gazi Kitabevi. Memişoğlu, H. (2012). İlköğretim 4-5 Sosyal Bilgiler ders programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,1(2):66-81.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Sosyal bilgiler öğretim programı. meb.gov.tr internet adresinden alınmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). Sosyal Bilgiler öğretim programı. meb.gov.tr internet adresinden alınmıştır. Özdemir, S. M. (2009). Sosyal Bilgiler öğretim programı ve değerlendirmesi, M. Safran (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretimi 17-46. Ankara: PEGEM Akademi. Öztürk, C. (2009). Sosyal Bilgiler: Toplumsal yaşama toplumsal bir bakış, C. Öztürk (Ed.). Sosyal Bilgiler Öğretimi Demokratik Vatandaşlık Eğitimi 1-31. Ankara: PEGEM Akademi
  • Öztürk, C. ve Deveci, H. (2011). Farklı ülkelerin Sosyal Bilgiler öğretim programlarının değerlendirilmesi. C. Öztürk (Ed.). Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler öğretim programları. 1-40. Ankara: PEGEM Akademi
  • Potur, E. ve Demir, S. B. (20159. 4+4+4 yeni eğitim sistemi ile birlikte sınıf öğretmenliğinden Sosyal Bilgiler branşına geçiş yapan öğretmenlerin yeterlikleri (bir durum çalışması). The Journal of Academic Social Science Studies, 34 (2), 345-356.
  • Semenderoğlu, A. ve Gülersoy, A. E. (2005). Eski ve yeni Sosyal Bilgiler programlarının değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 18:141-152.
  • Sönmez, V. (1998). Sosyal Bilgiler öğretimi ve öğretmen kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tarman, B , Ergür, Ş , Eryıldız, F . (2012). Yenilenen Sosyal Bilgiler Programına Dair Bir Değerlendirme. Gaziantep University Journal of Social Sciences.11(1):103-135.
  • Varış, F. (1994). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Yapıcı, M. ve Leblebiciler, N. H. (2007). Öğretmenlerin yeni ilköğretim programına ilişkin görüşleri. İlköğretim-online Dergisi, 6 (3):480-490.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makale
Yazarlar

Selçuk Şimşek

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 7 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şimşek, S. (2017). The Capabilities Of Primary School Teachers’ Recognition Of Social Studies Curriculum. Journal of Education, Theory and Practical Research, 3(3), 143-157.