Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Historical Trends Of Hıstory Teacher Candıdates

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 3, 78 - 87, 20.12.2018

Öz

Comments and discussions on History and History knowledge, which have
also entered the field of epistemology, have been initiated by Aristotle's view
of poetry in the knowledge and history historiography has been one of the
historical philosophical issues that developed and expanded in the 19th
century. Aristotle argued that historical knowledge lacked the general validity
of reason, because of the fact that it 
was once treated as an exceptional case. Especially Wilhelm Dilthey
objected to this view that emerged in his thought frame, and that the
historical texts that make history and make them are of human origin, has
created considerations that have gained significant success against this
understanding. The basic point of view of the thinkers who do not adopt the idea
of ​​Historicalism, which has different meanings due to various
interpretations, originated from these different evaluations. The most
important misinterpretation of this view, which represents a different
understanding of the idea that Hegel's basic point in human history is that he
is more subtle and intelligent in every generation in history, is the view that
man is surrounded by inheritance from history and passive in the will.
According to Historicalism, which has led to considerable debate and literature,
no research has been conducted on the trends of history teacher candidates. In
this study, it is aimed to show how close historical teacher candidates are to
historian view through two articles about Historicalism which is included in
the 36 item questionnaire application which is composed of History Felsefesi
subjects applied to history teacher candidates. The questionnaire was applied
to 20 female and 31 male teacher candidates. Survey data were analyzed with the
SPSS24 program. The questionnaire is in line with what Wilhelm Dilthey's
thought system puts on historicism. On the other hand, the materials that test
antithesis against this view were presented to the candidates of history
teacher candidates and positive findings were obtained in the direction of
Historicalism.

Kaynakça

  • Akarsu, B. (2015). Felsefe terimleri sözlüğü. İstanbul: İnkılâp Kitabevi. Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi. Collingwood, R.G. (2015). Tarih tasarımı, Ankara: Doğu Batı. Çepni, S. (2001). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, İstanbul: Üçyol Yayıncılık. Dinç. E., İnel Y. ve Üztemur S. (2016). Epistemik inanç ölçeği: Türkçe’ye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 767-783. Doğan, Ö. (2010). Tarih felsefesi, İstanbul: Notos Yayıncılık. Hegel, G.W.F. (2010). Tarih felsefesi, İstanbul: İdea Yayıncılık. Hobsbawm, E. (2009). Tarih üzerine, İstanbul: Agora Yayıncılık. Macit,H. ve İplikci, A. (2017). Tarih felsefesi, Ankara: Pegem Akademi. Nietzsche, F.W. (2005). Tarihin yaşam için yararı ve yararsızlığı üzerine, İstanbul: Say yayıncılık. Özbaş. B. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının felsefi bakış açılarının öğretmenlik eğitimi sürecinde incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 19(1): 117-138 Popper, K.R. (1995). Tarihselciliğin sefaleti, İstanbul: İnsan. Simmel, G. (2010). Tarih felsefesinin problemleri, Ankara: Doğu Batı. Şirin, İ. (2012). Genel tarih anlayışları, Tarih nasıl yazılır içinde. Ankara: Tarihçi. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yılmaz K. ve Kaya M. (2011). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin tarih algısı ve tarih öğretimine pedagojik yaklaşımları. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(6): 73-95.

Tarih Öğretmen Adaylarının Tarihselcilik Eğilimleri

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 3, 78 - 87, 20.12.2018

Öz

Epistemoloji alanına da girmiş bulunan Tarih ve Tarih bilgisine dair
yorum ve   tartışmalar Aristoteles’in
bilgi yönünden şiirin altında görmesiyle başlamış ve 19. yüzyıla gelindiğinde
gelişen ve genişleyen tarih felsefesi meselelerinden biri de Tarihselcilik
olmuştur. Aristoteles Tarihî bilginin, bir kez yaşanmış müstesna vakayı ele alması
dolayısıyla genel geçerlik vasfından yoksun bulunduğu düşüncesinden hareket
etmiş bilhassa Wilhelm Dilthey onun düşüncesi çerçevesinde ortaya çıkan bu
görüşe karşı çıkarak tarihi biçimlendiren insanın yapıp etmelerinin ve bunları
aktaran tarihi metinlerin insan orijinli olması ve geçmişteki insanlar ile
ontolojik ortaklığa sahip olunduğu düşüncesiyle bu anlayışa karşı önemli bir
başarı kazanan düşüncelerini oluşturmuştur. Esasında çeşitli yorumlamalar
sebebiyle farklı anlamlar yüklenen Tarihselcilik düşüncesini benimsemeyen
düşünürlerin temel anlayış noktası da bu farklı değerlendirmelerden
kaynaklanmıştır. Hegel’in düşünce sisteminde temel nokta olan insanın tarih
içerisinde her kuşakta daha mahir ve zeki olmakta olduğu düşüncesinden farklı
bir anlayışı temsil eden bu görüşün en önemli hatalı yorumu insanın tarihten
gelen miras tarafından kuşatılmış bulunduğu ve iradî yönden pasif kaldığı
görüşüdür. Önemli tartışmalara ve literatüre yol açan Tarihselcilik görüşüne
göre tarih öğretmen adaylarının eğilimlerine dair bir araştırma henüz
yapılmamıştır. Bu çalışmada tarih öğretmen adaylarına uygulanan Tarih Felsefesi
konularından oluşan 36 maddelik anket uygulaması içerisinde yer alan
Tarihselcilik ile ilgili iki madde üzerinden tarih öğretmen adaylarının tarihselci
görüşe ne kadar yakın bulunduklarını ortaya koymak amaçlanmıştır
. Anket 20 kadın, 31 erkek öğretmen adayına
uygulanmıştır. Anket verileri SPSS 24 programı ile analiz edilmiştir. Anket
maddeleri Wilhelm Dilthey’ in geliştirdiği düşünce sisteminin Tarihselciliğe
yüklediği anlam doğrultusundadır. Bununla birlikte bu görüşe karşı oluşturulmuş
antitezleri de sınayan maddeler tarih öğretmen adaylarının görüşüne sunulmuş ve
Tarihselcilik yönünde önemli bulgular elde edilmiştir.





Kaynakça

  • Akarsu, B. (2015). Felsefe terimleri sözlüğü. İstanbul: İnkılâp Kitabevi. Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi. Collingwood, R.G. (2015). Tarih tasarımı, Ankara: Doğu Batı. Çepni, S. (2001). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, İstanbul: Üçyol Yayıncılık. Dinç. E., İnel Y. ve Üztemur S. (2016). Epistemik inanç ölçeği: Türkçe’ye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 767-783. Doğan, Ö. (2010). Tarih felsefesi, İstanbul: Notos Yayıncılık. Hegel, G.W.F. (2010). Tarih felsefesi, İstanbul: İdea Yayıncılık. Hobsbawm, E. (2009). Tarih üzerine, İstanbul: Agora Yayıncılık. Macit,H. ve İplikci, A. (2017). Tarih felsefesi, Ankara: Pegem Akademi. Nietzsche, F.W. (2005). Tarihin yaşam için yararı ve yararsızlığı üzerine, İstanbul: Say yayıncılık. Özbaş. B. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının felsefi bakış açılarının öğretmenlik eğitimi sürecinde incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 19(1): 117-138 Popper, K.R. (1995). Tarihselciliğin sefaleti, İstanbul: İnsan. Simmel, G. (2010). Tarih felsefesinin problemleri, Ankara: Doğu Batı. Şirin, İ. (2012). Genel tarih anlayışları, Tarih nasıl yazılır içinde. Ankara: Tarihçi. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yılmaz K. ve Kaya M. (2011). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin tarih algısı ve tarih öğretimine pedagojik yaklaşımları. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(6): 73-95.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makale
Yazarlar

Sümeyra Çalışkan 0000-0002-2728-1821

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 10 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çalışkan, S. (2018). Tarih Öğretmen Adaylarının Tarihselcilik Eğilimleri. Journal of Education, Theory and Practical Research, 4(3), 78-87.