Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ahıska, Göç ve Eğitim

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 2, 238 - 257, 31.07.2018

Öz

Ukrayna’dan Erzincan’a göç eden ortaokul öğrencilerinin eğitim problemlerini öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre tespit etmeye çalışan araştırma fenomenolojik bir çalışmadır. Çalışma için Ahıskalı öğrencilerin eğitim gördükleri okullarda görev yapan 10 öğretmen ve 17 öğrencinin görüşüne müracaat edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formu yardımıyla toplanan araştırma verileri NVivo 11 programına yüklenerek öncelikle betimsel analize sonrasında ise içerik analizine tabi tutulmuştur. Analizler sırasında araştırmacılar tarafından yapılan kodlamalar, sonrasında iki araştırmacının mutabakatı ile program, okulda disiplin, seviye farklılığı-aynı sınıflarda eğitim, arkadaşlık ilişkileri, dil, ailenin yapısı ve ilgisizliği başlıkları altında kategorize edilmiştir. Çalışma sonucunda Ukrayna’dan Erzincan’a göçle gelen ve ortaokula devam eden Ahıska Türklerinin pek çok eğitim problemi yaşadığı, bu problemlerin birçoğunun çözümü için gayret sarf edildiği ancak geleceği daha iyi planlamak ve kayıp nesiller yetiştirmemek adına daha özverili davranmak gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akıncı, B. Nergiz, A. ve Gedik, E. (2015). Uyum süreci üzerine bir değerlendirme: Göç ve toplumsal kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 58-83.
  • Akpınar, E. (2016). Donetsk’ten Erzincan’a: Ahıska sürgünlerinin son göçü. A. Özçağlar ve diğerleri (Ed.), TÜCAUM Uluslararası Coğrafya Sempozyumu (s.327-343) içinde. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Aksoy, Z. (2012). Uluslararası göç ve kültürlerarası iletişim. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20 (5), 292–303.
  • Avcı, Y. E., Koçoğlu, E. ve Ekici, Ö. (2013). Göçün eğitim ve eğitim yönetimine etkisine ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri (Diyarbakır örneği). International Journal of Social Science (JASS), 6 (2), 91-105.
  • Ayata, Y. (2008). Türk edebiyatında dış göç: Bir dış göç romanı olarak çırpıntılar. Turkish Studies, 3 (2), 97-122.
  • Bilgili, A. Aydoğan, F. ve Güngör, C. (1997). Doğu anadolu bölgesinde zorunlu göç olgusunun sosyolojik çözümlenmesi: Van örneği. II Ulusal Sosyoloji Kongresi (Toplum ve Göç), Ankara: Sosyoloji Derneği Yayınları.
  • Bingöl, A. S. ve Özdemir, M. Ç. (2014). Almanya ve Hollanda’da Türk göçmen işçi çocuklarına uygulanan eğitim politikaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 12 (2), 134-157.
  • Börü, N. ve Boyacı, A. (2016). Göçmen öğrencilerin eğitim-öğretim ortamlarında karşılaştıkları sorunlar: Eskişehir ili örneği. Turkish Studies, 11 (14), 123-158.
  • Deniz, T. (2014). Uluslararası göç sorunu perspektifinde Türkiye. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18 (1), 175-204.
  • Göktürk, A. (2006). Göç. E. Nalçacı ve diğerleri (Ed.). Eleştirel sağlık sosyolojisi sözlüğü içinde. İstanbul: Nazım Kitaplığı.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Han, T. (2010). Göç eden ailelerin çocuklarının eğitim ve öğretimde karşılaştıkları uyum sorunları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ilgar, M. Z. ve Ilgar, S. C. (2015). Göç ve göçmenliğin psikolojik yansımaları-vatansız vatandaş olmak. K. Canatan ve diğerleri (Ed.). Disiplinlerarası Göç ve Göç Politikaları Sempozyumu (s. 159-178) içinde. İstanbul: Sebahattin Zaim Üniversitesi Yayınları.
  • Karakuş, E. (2006). Göç olgusu ve eğitime olumsuz etkileri: Sultanbeyli örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Karpat, K. H. (2003). Osmanlı nüfusu (1830–1914) demografik ve sosyal özellikleri. (Çev. Bahar Tırnakçı). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Kaştan, Y. (2015). Türkiye göç yaşamış çocukların eğitim sürecinde karşılaşılan problemler. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (2), 216-229.
  • Kıncal, R. Y. (1999). Ailenin eğitimsel fonksiyonları. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayını.
  • Mercan Uzun, E. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli Sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1 (1), 72-83.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data Analysis: An espended sourcebook. California: SAGE Publications.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Editörleri: Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir), Ankara: Pegem Akademi Yayını.
  • Polat Uluocak, G. (2009). İç göç yaşamış ve yaşamamış çocukların okulda uyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 35-44.
  • Seydi, A. R. (2014). Türkiye’nin Suriyeli sığınmacıların eğitim sorununun çözümüne yönelik izlediği politikalar. SDU Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 267-305.
  • Sürmeli, M. (2016). Iğdır’ın demografik yapısında göç ve Ahıska Türkleri örneği. Ankara: Türkiye Barolar Birliği Yayınları.
  • Svante, E. C. (2001). Small nations and great powers: A study of ethnopolitical conflict in the chacasus. United Kingdom: Routledge.
  • Şahin, M. (2012). Eğitimi ve okulu etkileyen bazı sosyal değişimlerin kavramsal çözümlenmesi. Milli Eğitim, 194, 130-148.
  • Tezcan, M. (1994). Ülkemizde göç ve eğitim sorunları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27 (1), 61-67.
  • Topsakal, C., Merey, Z. ve Keçe, M. (2013). Göçle gelen ailelerin çocuklarının eğitim-öğrenim hakkı ve sorunları üzerine nitel bir çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 27 (6), 546-560.
  • Toros, A. (2008). Sorunlu bölgelerde göç. Ankara: Global Strateji Enstitüsü.
  • Tümtaş, M. S. (2007). Türkiye’de iç göçün kentsel gerilime etkisi: Mersin örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Muğla Üniversitesi.
  • Uluocak, G. P. (2009). İç göç yaşamış ve yaşamamış çocukların okula uyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 36-40.
  • Uzun, E. M. ve Bütün, E. (2015). Roman çocukların okula devamsızlık nedenleri ve bu durumun çocuklar üzerindeki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1, 315-327.
  • Uzun, E. M. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1 (1), 72-83.
  • Victor, C., Scambler, S., Bond, J. & Bowling, A. (2000). Being alone in later life: Loneliness, social isolation and living alone. Reviews in Clinical Gerontology, 10 (4), 407-417.
  • Yakar, Y. M. (2017). Türk çocuk edebiyatında göç olgusu. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 58, 339-353.
  • Yıldırım, K. (2007). Göçün aile üzerindeki etkisi. Z. Dilek ve diğerleri (Ed.), 38. ICANAS-Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi-Kentleşme Sorunları ve Çözümleri (s. 961-974) içinde. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları.
  • Yılmaz, A., ve Mustafa, R. (2014). 1992 sonrası Türkiye’ye göç eden Ahıska Türklerinin göç, iskân ve uyum sorunlarına ilişkin bir araştırma: Bursa örneği. Studies of the Ottoman Domain, 6 (4), 1-19.
  • Yüceol, H. M. (2011). Türkiye'de illerarası işsizlik oranı farklılıkları, göç ve ekonomik kalkınma. Sosyoekonomi, 15 (15), 29-53.

Ahıskan, Migration and Education

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 2, 238 - 257, 31.07.2018

Öz

It is a phenomenological study that attempts to determine the educational problems of secondary school students migrating from Ukraine to Erzincan according to their teacher and student opinions. For the study, 10 teachers and 17 students have been consulted in schools where Ahıskan students are educated. The research data gathered with the help of the semi-structured questionnaire was uploaded to the NVivo 11 program and its content analysis was conducted following the descriptive analysis. Encodings made by the researchers during the analysis were categorized by two researchers in cooperation under the headings of program, discipline in school, difference of level- education in the same class, friendship relations, language, family structure and indifference. As a result of the study, Ahiskan Turks migrating from Ukraine to Uzumlu and having been in secondary school have experienced myriad educational problems and many of these problems have been tried to be solved but it was found that they should be more selfless in order to plan the future better and avoid raising lost generations.

Kaynakça

  • Akıncı, B. Nergiz, A. ve Gedik, E. (2015). Uyum süreci üzerine bir değerlendirme: Göç ve toplumsal kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 58-83.
  • Akpınar, E. (2016). Donetsk’ten Erzincan’a: Ahıska sürgünlerinin son göçü. A. Özçağlar ve diğerleri (Ed.), TÜCAUM Uluslararası Coğrafya Sempozyumu (s.327-343) içinde. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Aksoy, Z. (2012). Uluslararası göç ve kültürlerarası iletişim. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20 (5), 292–303.
  • Avcı, Y. E., Koçoğlu, E. ve Ekici, Ö. (2013). Göçün eğitim ve eğitim yönetimine etkisine ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri (Diyarbakır örneği). International Journal of Social Science (JASS), 6 (2), 91-105.
  • Ayata, Y. (2008). Türk edebiyatında dış göç: Bir dış göç romanı olarak çırpıntılar. Turkish Studies, 3 (2), 97-122.
  • Bilgili, A. Aydoğan, F. ve Güngör, C. (1997). Doğu anadolu bölgesinde zorunlu göç olgusunun sosyolojik çözümlenmesi: Van örneği. II Ulusal Sosyoloji Kongresi (Toplum ve Göç), Ankara: Sosyoloji Derneği Yayınları.
  • Bingöl, A. S. ve Özdemir, M. Ç. (2014). Almanya ve Hollanda’da Türk göçmen işçi çocuklarına uygulanan eğitim politikaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 12 (2), 134-157.
  • Börü, N. ve Boyacı, A. (2016). Göçmen öğrencilerin eğitim-öğretim ortamlarında karşılaştıkları sorunlar: Eskişehir ili örneği. Turkish Studies, 11 (14), 123-158.
  • Deniz, T. (2014). Uluslararası göç sorunu perspektifinde Türkiye. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 18 (1), 175-204.
  • Göktürk, A. (2006). Göç. E. Nalçacı ve diğerleri (Ed.). Eleştirel sağlık sosyolojisi sözlüğü içinde. İstanbul: Nazım Kitaplığı.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Han, T. (2010). Göç eden ailelerin çocuklarının eğitim ve öğretimde karşılaştıkları uyum sorunları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ilgar, M. Z. ve Ilgar, S. C. (2015). Göç ve göçmenliğin psikolojik yansımaları-vatansız vatandaş olmak. K. Canatan ve diğerleri (Ed.). Disiplinlerarası Göç ve Göç Politikaları Sempozyumu (s. 159-178) içinde. İstanbul: Sebahattin Zaim Üniversitesi Yayınları.
  • Karakuş, E. (2006). Göç olgusu ve eğitime olumsuz etkileri: Sultanbeyli örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Karpat, K. H. (2003). Osmanlı nüfusu (1830–1914) demografik ve sosyal özellikleri. (Çev. Bahar Tırnakçı). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Kaştan, Y. (2015). Türkiye göç yaşamış çocukların eğitim sürecinde karşılaşılan problemler. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (2), 216-229.
  • Kıncal, R. Y. (1999). Ailenin eğitimsel fonksiyonları. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayını.
  • Mercan Uzun, E. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli Sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1 (1), 72-83.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data Analysis: An espended sourcebook. California: SAGE Publications.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Editörleri: Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir), Ankara: Pegem Akademi Yayını.
  • Polat Uluocak, G. (2009). İç göç yaşamış ve yaşamamış çocukların okulda uyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 35-44.
  • Seydi, A. R. (2014). Türkiye’nin Suriyeli sığınmacıların eğitim sorununun çözümüne yönelik izlediği politikalar. SDU Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 267-305.
  • Sürmeli, M. (2016). Iğdır’ın demografik yapısında göç ve Ahıska Türkleri örneği. Ankara: Türkiye Barolar Birliği Yayınları.
  • Svante, E. C. (2001). Small nations and great powers: A study of ethnopolitical conflict in the chacasus. United Kingdom: Routledge.
  • Şahin, M. (2012). Eğitimi ve okulu etkileyen bazı sosyal değişimlerin kavramsal çözümlenmesi. Milli Eğitim, 194, 130-148.
  • Tezcan, M. (1994). Ülkemizde göç ve eğitim sorunları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27 (1), 61-67.
  • Topsakal, C., Merey, Z. ve Keçe, M. (2013). Göçle gelen ailelerin çocuklarının eğitim-öğrenim hakkı ve sorunları üzerine nitel bir çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 27 (6), 546-560.
  • Toros, A. (2008). Sorunlu bölgelerde göç. Ankara: Global Strateji Enstitüsü.
  • Tümtaş, M. S. (2007). Türkiye’de iç göçün kentsel gerilime etkisi: Mersin örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Muğla Üniversitesi.
  • Uluocak, G. P. (2009). İç göç yaşamış ve yaşamamış çocukların okula uyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 36-40.
  • Uzun, E. M. ve Bütün, E. (2015). Roman çocukların okula devamsızlık nedenleri ve bu durumun çocuklar üzerindeki etkileri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1, 315-327.
  • Uzun, E. M. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1 (1), 72-83.
  • Victor, C., Scambler, S., Bond, J. & Bowling, A. (2000). Being alone in later life: Loneliness, social isolation and living alone. Reviews in Clinical Gerontology, 10 (4), 407-417.
  • Yakar, Y. M. (2017). Türk çocuk edebiyatında göç olgusu. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 58, 339-353.
  • Yıldırım, K. (2007). Göçün aile üzerindeki etkisi. Z. Dilek ve diğerleri (Ed.), 38. ICANAS-Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi-Kentleşme Sorunları ve Çözümleri (s. 961-974) içinde. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları.
  • Yılmaz, A., ve Mustafa, R. (2014). 1992 sonrası Türkiye’ye göç eden Ahıska Türklerinin göç, iskân ve uyum sorunlarına ilişkin bir araştırma: Bursa örneği. Studies of the Ottoman Domain, 6 (4), 1-19.
  • Yüceol, H. M. (2011). Türkiye'de illerarası işsizlik oranı farklılıkları, göç ve ekonomik kalkınma. Sosyoekonomi, 15 (15), 29-53.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Hüsnü Bahar 0000-0003-0061-3344

Oğuzhan Yılmaz 0000-0001-8560-2868

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bahar, H. H., & Yılmaz, O. (2018). Ahıska, Göç ve Eğitim. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(2), 238-257.
AMA Bahar HH, Yılmaz O. Ahıska, Göç ve Eğitim. Derginin Amacı ve Kapsamı. Temmuz 2018;6(2):238-257.
Chicago Bahar, Hüseyin Hüsnü, ve Oğuzhan Yılmaz. “Ahıska, Göç Ve Eğitim”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 6, sy. 2 (Temmuz 2018): 238-57.
EndNote Bahar HH, Yılmaz O (01 Temmuz 2018) Ahıska, Göç ve Eğitim. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 6 2 238–257.
IEEE H. H. Bahar ve O. Yılmaz, “Ahıska, Göç ve Eğitim”, Derginin Amacı ve Kapsamı, c. 6, sy. 2, ss. 238–257, 2018.
ISNAD Bahar, Hüseyin Hüsnü - Yılmaz, Oğuzhan. “Ahıska, Göç Ve Eğitim”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 6/2 (Temmuz 2018), 238-257.
JAMA Bahar HH, Yılmaz O. Ahıska, Göç ve Eğitim. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2018;6:238–257.
MLA Bahar, Hüseyin Hüsnü ve Oğuzhan Yılmaz. “Ahıska, Göç Ve Eğitim”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, c. 6, sy. 2, 2018, ss. 238-57.
Vancouver Bahar HH, Yılmaz O. Ahıska, Göç ve Eğitim. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2018;6(2):238-57.