Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turkish Education Writing Process: Digital Storytelling

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 3, 207 - 228, 30.11.2018

Öz

The aim of the study is description of digital products created by the students of primary school, 4th grade during Turkish lesson writing process. With the critical state sampling method, which is one of the purposeful sampling types, working group of the study established a primary school where the children of families living in rural areas have been educated. The research was carried out in this primary school in the second semester of 2016-2017 academic year. In the collection of research data; full participant observation, researcher diaries, student diaries and student digital products were used. Analysis of data was done through content analysis in the research. During research process, improvements were encountered considering the aspects of the quality and quantity of elements such as words, sentences and number of scenes in the digital stories created by students. Thanks to creating multiform texts of digital narration studies, it was determined that students produced more regular texts by showing development about paying attention writing and punctuation rules. In Turkish lectures, the control of these variables will be effective when they are carried out in a functional way without going into digital narrative studies.

Kaynakça

  • Abou Shaaban, S. S. (2015). The effects of digital storytelling, storytelling and storyreading on enhancing Palestinian ninth graders’ paragraph writing skills. European Journal of Educational Studies, 7(1), 23-34.
  • Alkan, Z. N. (2007). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım hataları .Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Baki, Y. (2015). Dijital öykülerin altıncı sınıf öğrencilerinin yazma sürecine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Banaszewski, T. M. (2005). Digital storytelling: Supporting digital literacy in grades 4-12. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Georgia Institute of Technology.
  • Barrett, H. (2009). How to create simple digital stories. http://electronicportfolios.com/digistory/howto.html (Erişim: 27.06.2017).
  • Campbell, T., (2012). Digital storytelling in an elementary classroom: going beyond entertainment. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69, 385-393.
  • Chung, S. K. (2006). Digital storytelling in integrated arts education. The International Journal of Arts Education. 4 (1), 33-63.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çıralı, H. (2014). Dijital hikâye anlatımının görsel bellek ve yazma becerisi üzerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Davis, A. (2004). Co-authoring identity: Digital storytelling in an urban middle school. Then: Technology, Humanities, Education, & Narrative, 1(1), 1.
  • Demir, K. (2000). Yazılı anlatım becerileri bakımından köy ve kent beşinci sınıf öğrencilerinin durumu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Demirer, V. (2013). İlköğretim e-öyküleme kullanımı ve etkileri. Yayınlanmamış DoktoraTezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Dogan, B. and Robin, B. (2009). Educational uses of digital storytelling: Creating digital storytelling contests for K-12 students and teachers. In I. Gibson, R. Weber, K. McFerrin, R. Carlsen, & D. Willis (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2009 (ss. 633-638). Chesapeake, VA: AACE.
  • Foley, L. M. (2013). Digital storytelling in primary-grade classrooms. Unpublished Doctoral Dissertation, Arizona State University, Pheonix.
  • Green, M. R. (2011). Teaching the writing process through digital storytelling in pre-service education Unpublished Doctoral Dissertation. University of Texas A&M: USA.
  • Kahraman, Ö. (2013). Dijital hikâyecilik metoduyla hazırlanan öğretim materyallerinin öğrenme döngüsü giriş aşamasında kullanılmasının fizik dersi başarısı ve motivasyonu düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Karakoyun, F. (2014). Çevrimiçi ortamda oluşturulan dijital öyküleme etkinliklerine ilişkin öğretmen adayları ve ilköğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kulla-Abbott, T. M. (2006). Developing literacy practices through digital storytelling. Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of Missouri, St. Louis.
  • McLellan, H. (2006). Digital storytelling in higher education. Journal of Computing in Higher Education, 19(1), 65-79.
  • MEB. (2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB. (2015). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-8. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Ohler, J. (2013). Digital storytelling in the classroom: New media pathways to literacy, learning, and creativity. Thousand Oaks, CA: Corwin.
  • Önder, N. (2009). İlköğretim okulları 3. sınıf öğrencilerinin konuşma ve yazma sorunları (Bitlis örneği) Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Özer, M. (2016). Dijital hikâye anlatımının kelime öğrenme ve akılda tutmadaki rolü: Harran Üniversitesi’nde bir durum çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Bütün M. ve Demir B. S. Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Robin, B. (2006). The educational uses of digital storytelling. Technology and teacher education annual, 1, 709.
  • Robin, B. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory Into Practice, 47(3), 220-228. doi: http://dx.doi.org/10.1080/00405840802153916
  • Sadık, A. (2008). Digital storytelling: A meaningful technology-integrated approach for engaged student learning. Educational Technology Research and Development, 56(4), 487-506.
  • Smeda, N., Dakich, E., & Sharda, N. (2010). Developing a framework for advancing e-learning through digital storytelling. In IADIS International Conference e-learning (ss. 169-176).
  • Stojke, A. E. (2009). Digital storytelling as a tool for revision. Unpublished Doctoral Dissertation, Oakland University, Rochester, Michigan.
  • Tolisano, S. (2008). Digital storytelling part II. Langwitches [Blog mesajı]. http://langwitches.org/blog/2008/04/25/digital-storytelling-part-ii/ adresinden erişilmiştir.
  • Xin, J. (2013). Using digital stories in writing instruction for secondary students with disabilities. In 2013 International Conference on Educational Research and Sports Education (ss.191-192).
  • Yamaç, A. (2015). İlkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin yazma becerilerinin gelişiminde dijital hikâyelerin etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yüksel, P. (2011). Using digital storytelling in early childhood education: A phenomenological study of teachers’ experiences. Unpublished Doctoral Dissertation, Middle East Technical University, Ankara.

Türkçe Eğitimi Yazma Sürecinde: Dijital Öyküleme

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 3, 207 - 228, 30.11.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı ilkokul 4. sınıf Türkçe dersi yazma sürecinde öğrenciler tarafından oluşturulan dijital ürünlerin betimlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu, amaçlı örnekleme çeşitlerinden biri olan kritik durum örnekleme yöntemiyle; Eskişehir ili kırsal kesimde yaşayan ailelerin çocuklarının öğrenim gördüğü bir ilkokul oluşturmuştur. Araştırma 2016-2017 eğitim öğretim yılının ikinci yarıyılında bu ilkokulda gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında; tam katılımcı gözlem, araştırmacı günlükleri, öğrenci günlükleri ve öğrenci dijital ürünleri kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sürecinde öğrenciler tarafından oluşturulan dijital öykülerde; kelime, cümle, sahne sayısı gibi ögelerde nitelik ve nicelik açılarından gelişme görülmüştür. Araştırmada dijital öyküleme çalışmalarının, öğrencilerin çok biçimli metin oluşturması sayesinde yazım ve noktalama kurallarına uymayı geliştirerek daha kurallı metinler oluşturmayı sağladığı belirlenmiştir. Dijital öyküleme çalışmalarında, öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyleri, yazma etkinliklerinin seçimi, öğretmenlerin bu konudaki yetkinlikleri, okulun sunduğu teknolojik imkânlar süreci etkileyen değişkenler olarak belirlenmiştir. Türkçe derslerinde dijital öyküleme çalışmalarına geçmeden bu değişkenlerin kontrol edilmesi sürecin işlevsel bir biçimde yürütülmesinde etkili olacaktır.

Kaynakça

  • Abou Shaaban, S. S. (2015). The effects of digital storytelling, storytelling and storyreading on enhancing Palestinian ninth graders’ paragraph writing skills. European Journal of Educational Studies, 7(1), 23-34.
  • Alkan, Z. N. (2007). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım hataları .Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Baki, Y. (2015). Dijital öykülerin altıncı sınıf öğrencilerinin yazma sürecine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Banaszewski, T. M. (2005). Digital storytelling: Supporting digital literacy in grades 4-12. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Georgia Institute of Technology.
  • Barrett, H. (2009). How to create simple digital stories. http://electronicportfolios.com/digistory/howto.html (Erişim: 27.06.2017).
  • Campbell, T., (2012). Digital storytelling in an elementary classroom: going beyond entertainment. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69, 385-393.
  • Chung, S. K. (2006). Digital storytelling in integrated arts education. The International Journal of Arts Education. 4 (1), 33-63.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çıralı, H. (2014). Dijital hikâye anlatımının görsel bellek ve yazma becerisi üzerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Davis, A. (2004). Co-authoring identity: Digital storytelling in an urban middle school. Then: Technology, Humanities, Education, & Narrative, 1(1), 1.
  • Demir, K. (2000). Yazılı anlatım becerileri bakımından köy ve kent beşinci sınıf öğrencilerinin durumu. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Demirer, V. (2013). İlköğretim e-öyküleme kullanımı ve etkileri. Yayınlanmamış DoktoraTezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Dogan, B. and Robin, B. (2009). Educational uses of digital storytelling: Creating digital storytelling contests for K-12 students and teachers. In I. Gibson, R. Weber, K. McFerrin, R. Carlsen, & D. Willis (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2009 (ss. 633-638). Chesapeake, VA: AACE.
  • Foley, L. M. (2013). Digital storytelling in primary-grade classrooms. Unpublished Doctoral Dissertation, Arizona State University, Pheonix.
  • Green, M. R. (2011). Teaching the writing process through digital storytelling in pre-service education Unpublished Doctoral Dissertation. University of Texas A&M: USA.
  • Kahraman, Ö. (2013). Dijital hikâyecilik metoduyla hazırlanan öğretim materyallerinin öğrenme döngüsü giriş aşamasında kullanılmasının fizik dersi başarısı ve motivasyonu düzeyine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Karakoyun, F. (2014). Çevrimiçi ortamda oluşturulan dijital öyküleme etkinliklerine ilişkin öğretmen adayları ve ilköğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kulla-Abbott, T. M. (2006). Developing literacy practices through digital storytelling. Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of Missouri, St. Louis.
  • McLellan, H. (2006). Digital storytelling in higher education. Journal of Computing in Higher Education, 19(1), 65-79.
  • MEB. (2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB. (2015). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-8. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Ohler, J. (2013). Digital storytelling in the classroom: New media pathways to literacy, learning, and creativity. Thousand Oaks, CA: Corwin.
  • Önder, N. (2009). İlköğretim okulları 3. sınıf öğrencilerinin konuşma ve yazma sorunları (Bitlis örneği) Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Özer, M. (2016). Dijital hikâye anlatımının kelime öğrenme ve akılda tutmadaki rolü: Harran Üniversitesi’nde bir durum çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Bütün M. ve Demir B. S. Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Robin, B. (2006). The educational uses of digital storytelling. Technology and teacher education annual, 1, 709.
  • Robin, B. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory Into Practice, 47(3), 220-228. doi: http://dx.doi.org/10.1080/00405840802153916
  • Sadık, A. (2008). Digital storytelling: A meaningful technology-integrated approach for engaged student learning. Educational Technology Research and Development, 56(4), 487-506.
  • Smeda, N., Dakich, E., & Sharda, N. (2010). Developing a framework for advancing e-learning through digital storytelling. In IADIS International Conference e-learning (ss. 169-176).
  • Stojke, A. E. (2009). Digital storytelling as a tool for revision. Unpublished Doctoral Dissertation, Oakland University, Rochester, Michigan.
  • Tolisano, S. (2008). Digital storytelling part II. Langwitches [Blog mesajı]. http://langwitches.org/blog/2008/04/25/digital-storytelling-part-ii/ adresinden erişilmiştir.
  • Xin, J. (2013). Using digital stories in writing instruction for secondary students with disabilities. In 2013 International Conference on Educational Research and Sports Education (ss.191-192).
  • Yamaç, A. (2015). İlkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin yazma becerilerinin gelişiminde dijital hikâyelerin etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yüksel, P. (2011). Using digital storytelling in early childhood education: A phenomenological study of teachers’ experiences. Unpublished Doctoral Dissertation, Middle East Technical University, Ankara.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Dayan 0000-0003-4883-0639

Pınar Girmen 0000-0001-6194-8354

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Dayan, G., & Girmen, P. (2018). Türkçe Eğitimi Yazma Sürecinde: Dijital Öyküleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 207-228.
AMA Dayan G, Girmen P. Türkçe Eğitimi Yazma Sürecinde: Dijital Öyküleme. Derginin Amacı ve Kapsamı. Kasım 2018;6(3):207-228.
Chicago Dayan, Gökhan, ve Pınar Girmen. “Türkçe Eğitimi Yazma Sürecinde: Dijital Öyküleme”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 6, sy. 3 (Kasım 2018): 207-28.
EndNote Dayan G, Girmen P (01 Kasım 2018) Türkçe Eğitimi Yazma Sürecinde: Dijital Öyküleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 6 3 207–228.
IEEE G. Dayan ve P. Girmen, “Türkçe Eğitimi Yazma Sürecinde: Dijital Öyküleme”, Derginin Amacı ve Kapsamı, c. 6, sy. 3, ss. 207–228, 2018.
ISNAD Dayan, Gökhan - Girmen, Pınar. “Türkçe Eğitimi Yazma Sürecinde: Dijital Öyküleme”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi 6/3 (Kasım 2018), 207-228.
JAMA Dayan G, Girmen P. Türkçe Eğitimi Yazma Sürecinde: Dijital Öyküleme. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2018;6:207–228.
MLA Dayan, Gökhan ve Pınar Girmen. “Türkçe Eğitimi Yazma Sürecinde: Dijital Öyküleme”. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, c. 6, sy. 3, 2018, ss. 207-28.
Vancouver Dayan G, Girmen P. Türkçe Eğitimi Yazma Sürecinde: Dijital Öyküleme. Derginin Amacı ve Kapsamı. 2018;6(3):207-28.