This study is aimed to put forward the main baseline of the Montessori method; to make the educators and families realize the nature of the children and offer an educational opportunity accordingly. The research is in the literature review type. Being the first woman to graduate with a medical degree in Italy, Maria Montessori’s ideas in educational area had a great influence all over the world. Her educational journey starting with the work of mentally retarded children continued with the “Children’s House”. The children should be at the center of education according to her view. It is important to develop the senses of the children.”The hand is the instrument of the mind”. The environment and the materials should be designed according to the children’s needs in order to make them move freely with the help of their natural interest. The children have “sensitive periods” to acquire the basic skills and “absorbent mind” to help them acquire those skills. The prepared environment enable the child to develop mentally and sensually
Montessori educational environment absorbent mind sensitive period cognitive development
Bu çalışmada, Montessori yönteminin ana hatları ortaya konularak, eğitimciler ve aileler tarafından çocuğun doğasının anlaşılmasını ve ona göre bir eğitim sunulmasını sağlamak amaçlanmıştır. Araştırma, literatür taraması şeklindedir. İtalya’nın ilk kadın doktoru olma başarısını gösteren Maria Montessori, eğitim alanındaki görüşleriyle de dünyada yankı uyandırmıştır. Zihinsel engelli çocuklarla çalışmasıyla başlayan eğitim yolculuğu, “Çocuk Evi”yle devam etmiştir. Ona göre eğitimin merkezinde çocuk vardır. Çocuğun duyularını geliştirmek önemlidir. “Eller zihnin araçlarıdır.” Çocuğun, doğal merakının yönlendirmesiyle, özgürlük içinde hareket edebilmesi için ortamın ve materyallerin ona göre düzenlenmesi gerekir. Çocuklarda belirli becerilerin kazanılması için “hassas dönemler” ve bu dönemlerde çok az bir gayretle bu becerilerin kazanılmasını sağlayan “emici zihin” vardır. Yöntemdeki hazırlanmış çevre, çocuğun bilişsel ve duyuşsal açıdan gelişmesine imkan tanımaktadır
Montessori eğitim ortamı emici zihin hassas dönem bilişsel gelişim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 1 Sayı: 2 |