This research seeks the relationship between corporate reputation and organizational
commitment. Research relies on the theory of configuration as a theoretical
framework. The theory suggests that the highest organizational performance can
be achieved through configurations produced by different methods. The work
performance of employees who have high organizational commitment and therefore
organizational affiliation is expected to increase from the configuration theory
approach. Organizational commitment is key to all configurations that increase
organizational performance. The data were collected through surveys conducted
in two educational institutions (state and private). The results of the research
showed that the perception of corporate reputation has a strong positive effect
on the sense of organizational commitment. Employees of institutions perceived
by internal stakeholders are developing a strong organizational affiliation, which
is a concrete indicator that organizational performance configurations can be
maximized in the institutions that build up the fundamentally positive reputation.
It has been concluded that the employees develop organizational belonging in the
institutions where they perceive their reputation positively, so that organizational
performance configurations will produce strong outputs in organizations with
favorable reputation. On the other hand, it is seen that especially those who are in
the upper and middle level in the organization and those who have more income (in
this case) have perceived the reputation more positively and their organizational
commitment has improved more.
Corporate Reputation Organizational Commitment Configurational Theory Public Relations
Bu araştırma, kurumsal itibar ile örgütsel bağlılık ilişkisini aramaktadır. Araştırma
kuramsal çerçeve olarak konfigürasyonel teoriye yaslanmaktadır. Teori, en yüksek
örgüt performansına farklı metotlarla üretilen konfigürasyonlar aracılığı ile
ulaşılabileceğini ileri sürmektedir. Konfigürasyonel teori yaklaşımında örgütsel
bağlılığı yüksek olan, dolayısıyla örgütsel aidiyet geliştirmiş çalışanların iş
performanslarında yükselme beklenmektedir. Örgütsel performansı arttıracak
konfigürasyonların tümü için örgütsel bağlılık kilit bir önem taşımaktadır. Araştırma
iki eğitim kurumunda (devlet ve özel) gerçekleştirilmişi veriler anket yoluyla
toplanmıştır. Araştırma sonuçları olan kurumsal itibar algısının örgütsel bağlılık
duygusuna kuvvetli derecede olumlu etki yaptığını göstermiştir. İç paydaşlar
tarafından itibarlı algılanan kurumların çalışanları güçlü bir örgütsel aidiyet
geliştirmektedirler ki bu durum örgütsel performans konfigürasyonlarının temelde
olumlu itibarı inşa eden kurumlarda maksimize edilebileceğinin somut bir göstergesi
olmuştur. Çalışanların itibarı olumlu olarak algıladığı kurumlarda örgütsel aidiyet
geliştirdikleri, böylece örgütsel performans konfigürasyonlarının olumlu itibara
sahip kurumlarda güçlü çıktılar üreteceği sonucuna ulaşılmıştır. Diğer yandan
özellikle örgüt içinde üst ve orta düzey yönetici pozisyonunda olanların ve (buna
bağlı olarak) daha fazla geliri olanların hem itibarı daha olumlu algıladıkları hem de
örgütsel bağlılıklarının daha fazla gelişmiş olduğu görülmektedir.
Kurumsal İtibar Örgütsel Bağlılık Konfigürasyonel Teori Halkla İlişkiler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Türkçe Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 22 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |