Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemiparetik Serebral Palsi’li Bireylerde Aktivite Temelli Grup Eğitiminin Çalışma Performansına Etkisi

Yıl 2020, , 207 - 214, 15.01.2021
https://doi.org/10.30720/ered.571421

Öz

Amaç:
Çalışmanın amacı, aktivite temelli grup eğitim programının hemiparetik Serebral
Palsi’li (SP) bireylerde çalışma performansına olan etkisini incelemektir.



Gereç
ve Yöntem: SP’li bireylerin yaş, cinsiyet, eğitim durumu, çalışma geçmişi,
tıbbi geçmişi, gelir durumu gibi sosyodemografik bilgileri Anamnez Formu ile
toplandı. Bireylerin çalışma performansının değerlendirilmesi için İnsan
Rol-Aktivite Modeli’ne ait Çalışma Performansı Değerlendirmesi (AWP)
kullanıldı. Bireylere 4 hafta, haftada 2 gün toplamda 8 saat süren, işe yönelik
meslek öncesi becerilerin dahil edildiği aktivite temelli grup eğitim programı
uygulandı. Grup eğitiminden sonra AWP tekrar edildi. Elde edilen veriler SPSS
22.0 ile analiz edildi.



Sonuçlar:
Çalışmaya 8’i erkek (%66,7), 4’ü kadın (%33,3) olmak üzere toplamda 12 SP’li
katılımcı dahil edildi. Aktivite temelli grup eğitimi öncesi ve sonrası AWP
verilerinin karşılaştırılması sonucunda; Motor Beceriler (p=0,026), Süreç
Becerileri (p=0,027) ve İletişim Etkileşim Becerileri (p=0,041) olmak üzere 3
temel alanda istatistiksel olarak anlamlı gelişmeler saptandı.



Tartışma:
SP’li bireylere uygulanan aktivite temelli grup eğitim programının çalışma
performansının 3 ana alanında da gelişmeler sağladığı saptanmıştır. Bu
programın diğer mesleki rehabilitasyon uygulamalarına dahil edilmesinin bu
popülasyonda işe girme ve işi sürdürme becerilerine olumlu etkileri olacağı
düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Bagatell, N., Chan, D., Rauch, K. K., & Thorpe, D. (2017). “Thrust into adulthood”: transition experiences of young adults with cerebral palsy. Disability and health journal, 10(1), 80-86.
  • Bal, M. I., Sattoe, J., Van Schaardenburgh, N., Floothuis, M., Roebroeck, M., & Miedema, H. (2017). A vocational rehabilitation intervention for young adults with physical disabilities: participants' perception of beneficial attributes. Child: care, health and development, 43(1), 114-125.
  • Bromham, N., Dworzynski, K., Eunson, P., & Fairhurst, C. (2019). Cerebral palsy in adults: summary of NICE guidance. BMJ, 364, l806.
  • Coleman, J. S. (1974). Youth: Transition to adulthood. 58(385), 4-11.de Almeida, M. Á. R.-P., Ábalos-Medina, G. M., Villaverde-Gutiérrez, C., Gomes-de Lucena, N. M.,
  • Ferreira-Tomaz, A., & Perez-Marmol, J. M. (2019). Effects of an ergonomic program on the quality of life and work performance of university staff with physical disabilities: A clinical trial with three-month follow-up. Disability and health journal, 12(1), 58-64.
  • Goodyear, D. L., & Stude, E. (1975). Work performance: A comparison of severely disabled and non-disabled employees. Journal of Applied Rehabilitation Counseling.
  • Hanif, S., Peters, H., McDougall, C., & Lindsay, S. (2017). A systematic review of vocational interventions for youth with physical disabilities Factors in Studying Employment for Persons with Disability: How the Picture can Change (pp. 181-202): Emerald Publishing Limited.
  • Huang, I. C., Holzbauer, J. J., Lee, E. J., Chronister, J., Chan, F., & O'neil, J. (2013). Vocational rehabilitation services and employment outcomes for adults with cerebral palsy in the U nited S tates. Developmental Medicine & Child Neurology, 55(11), 1000-1008.
  • Larner, A. J. (2014). Effect size (Cohen's d) of cognitive screening instruments examined in pragmatic diagnostic accuracy studies. J Dementia geriatric cognitive disorders extra, 4(2), 236-241.
  • Missiuna, C., Mandich, A. D., Polatajko, H. J., & Malloy-Miller, T. (2001). Cognitive orientation to daily occupational performance (CO-OP) part I-theoretical foundations. Physical & occupational therapy in pediatrics, 20(2-3), 69-81.
  • Murphy, K. P., Molnar, G. E., & Lankasky, K. (2000). Employment and social issues in adults with cerebral palsy. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 81(6), 807-811.
  • Pawłowska-Cyprysiak, K., Konarska, M., & Żołnierczyk-Zreda, D. (2013). Self-perceived quality of life of people with physical disabilities and labour force participation. International journal of occupational safety and ergonomics, 19(2), 185-194.
  • Rutkowski, S., & Riehle, E. (2009). Access to employment and economic independence in cerebral palsy. Physical Medicine and Rehabilitation Clinics, 20(3), 535-547.
  • Sandqvist, J. (2007). Development and evaluation of validity and utility of the instrument Assessment of Work Performance (AWP). Institutionen för samhälls-och välfärdsstudier.
  • Sandqvist, J. L., Törnquist, K. B., & Henriksson, C. M. (2006). Assessment of work performance (AWP)–development of an instrument. Work, 26(4), 379-387.
  • Sköld, A., Josephsson, S., & Eliasson, A.-C. (2004). Performing bimanual activities: the experiences of young persons with hemiplegic cerebral palsy. The American journal of occupational therapy, 58(4), 416-425.
  • Tóth, R. (2017). Improvement of fine motor skills in cerebral paretic patients. Különleges Bánásmód, 3(1), 79-85.
  • Verhoef, J. A., Bramsen, I., Miedema, H. S., Stam, H. J., & Roebroeck, M. E. (2014). Development of work participation in young adults with cerebral palsy: a longitudinal study. Journal of rehabilitation medicine, 46(7), 648-655.
  • Wei, X., Wagner, M., Hudson, L., Yu, J. W., & Shattuck, P. (2015). Transition to adulthood: Employment, education, and disengagement in individuals with autism spectrum disorders. Emerging Adulthood, 3(1), 37-45.
  • WHO. (1977). Health and youth.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ege Temizkan 0000-0002-8275-1777

Ceren Davutoğlu Bu kişi benim 0000-0001-8996-0259

Orkun Tahir Aran 0000-0002-5468-1302

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Temizkan, E., Davutoğlu, C., & Aran, O. T. (2021). Hemiparetik Serebral Palsi’li Bireylerde Aktivite Temelli Grup Eğitiminin Çalışma Performansına Etkisi. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, 8(3), 207-214. https://doi.org/10.30720/ered.571421
AMA Temizkan E, Davutoğlu C, Aran OT. Hemiparetik Serebral Palsi’li Bireylerde Aktivite Temelli Grup Eğitiminin Çalışma Performansına Etkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. Ocak 2021;8(3):207-214. doi:10.30720/ered.571421
Chicago Temizkan, Ege, Ceren Davutoğlu, ve Orkun Tahir Aran. “Hemiparetik Serebral Palsi’li Bireylerde Aktivite Temelli Grup Eğitiminin Çalışma Performansına Etkisi”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi 8, sy. 3 (Ocak 2021): 207-14. https://doi.org/10.30720/ered.571421.
EndNote Temizkan E, Davutoğlu C, Aran OT (01 Ocak 2021) Hemiparetik Serebral Palsi’li Bireylerde Aktivite Temelli Grup Eğitiminin Çalışma Performansına Etkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 8 3 207–214.
IEEE E. Temizkan, C. Davutoğlu, ve O. T. Aran, “Hemiparetik Serebral Palsi’li Bireylerde Aktivite Temelli Grup Eğitiminin Çalışma Performansına Etkisi”, Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 8, sy. 3, ss. 207–214, 2021, doi: 10.30720/ered.571421.
ISNAD Temizkan, Ege vd. “Hemiparetik Serebral Palsi’li Bireylerde Aktivite Temelli Grup Eğitiminin Çalışma Performansına Etkisi”. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi 8/3 (Ocak 2021), 207-214. https://doi.org/10.30720/ered.571421.
JAMA Temizkan E, Davutoğlu C, Aran OT. Hemiparetik Serebral Palsi’li Bireylerde Aktivite Temelli Grup Eğitiminin Çalışma Performansına Etkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2021;8:207–214.
MLA Temizkan, Ege vd. “Hemiparetik Serebral Palsi’li Bireylerde Aktivite Temelli Grup Eğitiminin Çalışma Performansına Etkisi”. Ergoterapi Ve Rehabilitasyon Dergisi, c. 8, sy. 3, 2021, ss. 207-14, doi:10.30720/ered.571421.
Vancouver Temizkan E, Davutoğlu C, Aran OT. Hemiparetik Serebral Palsi’li Bireylerde Aktivite Temelli Grup Eğitiminin Çalışma Performansına Etkisi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi. 2021;8(3):207-14.

Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi by Hacettepe University, Faculty of Health Sciences is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 Internationalcc.svg?ref=chooser-v1by.svg?ref=chooser-v1nc.svg?ref=chooser-v1