BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Dersinde Olası Cümleler Tekniğinin Uygulanması

Yıl 2016, , 535 - 554, 29.06.2016
https://doi.org/10.17556/jef.35999

Öz

Bu araştırmanın amacı Sosyal Bilgiler dersinde Olası Cümleler tekniğinin uygulanmasının 7. Sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisini ölçmek ve bu teknikle ilgili görüşlerini almaktır. Araştırma 2014-2015 öğretim yılının Bahar döneminde Niğde Merkez İlçede yer alan bir Ortaokulun 7. Sınıf öğrencilerinden bir tane deney bir tane de kontrol grubu olmak üzere iki şube ile birlikte gerçekleştirilmiştir. Araştırma modeli öntest-sontest kontrol gruplu modele göre desenlenmiştir. Veri toplama araçları, öğrencilerin konu ile ilgili akademik başarı düzeylerini ölçmek üzere kullanılan bir başarı testi ve deney grubu öğrencilerinin uygulanan teknik ile ilgili görüşlerini almak üzere geliştirilen bir ankettir. Verilerin analizinde deney ve kontrol gruplarında yer alan öğrenci sayılarının 30’dan az olmasından dolayı non-parametrik testlerden Mann Whitney U, Wilcoxon İşaretli Sıralar ve Ki- Kare testi uygulanması uygun görülmüştür. Araştırmanın sonucunda, Olası Cümleler tekniğinin akademik başarı açısından tekniğin uygulandığı deney grubu öğrencileri lehine anlamlı bir farklılık göstermediği, ancak öğrencilerin teknikle ilgili olumlu görüş belirttikleri görülmüştür.

Kaynakça

  • Akay, Y., & Kocabaş, A. (2013). Sınıf öğretmenlerinin aktif öğrenmeyi nasıl algıla-dıklarına ilişkin görüşleri, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 46 (2), 91-110.
  • Akyol, H. (2005). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Aydede, M. N., & Kesercioğlu, T. (2012). Aktif öğrenme uygulamalarının öğrencilerin kendi kendine öğrenme becerilerine etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 37-49.
  • Belet, D. & Ş. Yaşar. (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi, Eğitimde Kuram ve Uy-gulama, 3(1), 69-86.
  • Clark, S. K. (2007). Writing strategies for social studies, CA: Shell Education.
  • Çelik, S., Şenocak, E., Bayrakçeken, S., Taşkesenligil, Y., & Doymuş, K. (2005). Aktif öğrenme stratejileri üzerine bir derleme çalışması, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 155-185.
  • Demirel, Ö. (2007a). Eğitimde yeni yönelimler (2. Baskı), Ankara: Pegem A Yayın-cılık.
  • Demirel, Ö. (2007b). Öğretme sanatı (12. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ekinci A., ve Öter, Ö. M. (2015). İlköğretim Okulları Ders Kitapları, Öğrenci Çalışma Kitapları ve Öğretmen Kılavuz Kitaplarının Branşlara Göre İncelenmesi Çalıştayları Raporu, Eğitim Fakültelerinin Öğretmen Yetiştirme Kapasite-sinin Güçlendirilmesi Projesi, 15.05.2015 tarihinde http://duabpo.dicle.edu.tr/oygem/dosya/DERS_KiTAPLAR_iNCELEME_RAPORU.pdf adresinden alınmıştır.
  • Günhan, C. B. & Başer, N. (2009). Probleme dayalı öğrenmeye ilişkin öğrenci, öğ-retmen ve öğretim üyelerinin görüşleri, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektro-nik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 3(1), 134-155.
  • Huftalin, A., & Ferroli, L. (2013). Literature that increases social studies knowledge and skill in text reading, Illinois Reading Council Journal, 41(1), 10-29.
  • Kartal, M. (2006). Bilimsel araştırmalarda hipotez testleri (3. Baskı), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kalaycı, Ş. (Ed). (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (2. Baskı), Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kesler, T. (2010). Shared reading to build vocabulary and comprehension, The Rea-ding Teacher, 64 (4), 272-277.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, (2005a). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 4–5. sınıflar öğretim programı (taslak basım). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, (2005b). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6–7. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu (taslak basım). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Mentiş, Taş. A. (2005). Öğretmen eğitiminde aktif öğrenme, Gazi Üniversitesi Kır-şehir Eğitim Fakültesi, 6(2), 177-184.
  • Ocak, M. A. (2011). Öğretim tasarımı, (Kuramlar, Modeller ve Uygulamalar) (1. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve öğretme (7. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Parmaksız, R. Ş., & Yanpar Şahin, T. (2004, Temmuz). Aktif Öğrenme Yaklaşımlarının Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılabilirliği, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya: İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Pitard, P. (2011). Writing in the social studies classroom, e-Newsletter, 9 (7), 1-6.
  • Stahl, S. A., & Kapinus, B. A. (1991). Possible sentences: predicting word meanings to teach content area vocabulary, The Reading Teacher, 45 (1), 36-43.
  • Sünbül. A. M. (Ed.). (2002). Eğitime yeni bakışlar (1. Baskı), Ankara: Mikro Basım-Yayım-Dağıtım.
  • Tunçer, B. K., & Güven, B. (2007). Öğrenme stratejileri kullanımının öğrencilerin akademik başarıları, hatırda tutma düzeyleri ve derse ilişkin tutumları üzerin-deki etkisi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 1-20.
  • Ün Açıkgöz, K. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme (5. Baskı), İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2008). Türkçede okuduğunu anlama becerilerini geliştirme yolları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (9), 131-139.
  • Yılmaz, Y. & Yılmaz, Y. (2005). Parametrik olmayan testlerin pazarlama alanındaki araştırmalarda kullanımı: 1995–2002 arası yazın taraması, Dokuz Eylül Üni-versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(3). 177- 199.
  • Yopp, R. H., & Yopp, H. K. (2007). Ten important words plus: a strategy for building word knowledge, The Reading Teacher, 61(2), 157–160.

Sosyal Bilgiler Dersinde Olası Cümleler Tekniğinin Uygulanması

Yıl 2016, , 535 - 554, 29.06.2016
https://doi.org/10.17556/jef.35999

Öz

Bu araştırmanın amacı Sosyal Bilgiler dersinde Olası Cümleler tekniğinin uygulanmasının 7. Sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisini ölçmek ve bu teknikle ilgili görüşlerini almaktır. Araştırma 2014-2015 öğretim yılının Bahar döneminde Niğde Merkez İlçede yer alan bir Ortaokulun 7. Sınıf öğrencilerinden bir tane deney bir tane de kontrol grubu olmak üzere iki şube ile birlikte gerçekleştirilmiştir. Araştırma modeli öntest-sontest kontrol gruplu modele göre desenlenmiştir. Veri toplama araçları, öğrencilerin konu ile ilgili akademik başarı düzeylerini ölçmek üzere kullanılan bir başarı testi ve deney grubu öğrencilerinin uygulanan teknik ile ilgili görüşlerini almak üzere geliştirilen bir ankettir. Verilerin analizinde deney ve kontrol gruplarında yer alan öğrenci sayılarının 30’dan az olmasından dolayı nonparametrik testlerden Mann Whitney U, Wilcoxon İşaretli Sıralar ve Ki- Kare testi uygulanması uygun görülmüştür. Araştırmanın sonucunda, Olası Cümleler tekniğinin akademik başarı açısından tekniğin uygulandığı deney grubu öğrencileri lehine anlamlı bir farklılık göstermediği, ancak öğrencilerin teknikle ilgili olumlu görüş belirttikleri görülmüştür

Kaynakça

  • Akay, Y., & Kocabaş, A. (2013). Sınıf öğretmenlerinin aktif öğrenmeyi nasıl algıla-dıklarına ilişkin görüşleri, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 46 (2), 91-110.
  • Akyol, H. (2005). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Aydede, M. N., & Kesercioğlu, T. (2012). Aktif öğrenme uygulamalarının öğrencilerin kendi kendine öğrenme becerilerine etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 37-49.
  • Belet, D. & Ş. Yaşar. (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi, Eğitimde Kuram ve Uy-gulama, 3(1), 69-86.
  • Clark, S. K. (2007). Writing strategies for social studies, CA: Shell Education.
  • Çelik, S., Şenocak, E., Bayrakçeken, S., Taşkesenligil, Y., & Doymuş, K. (2005). Aktif öğrenme stratejileri üzerine bir derleme çalışması, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 155-185.
  • Demirel, Ö. (2007a). Eğitimde yeni yönelimler (2. Baskı), Ankara: Pegem A Yayın-cılık.
  • Demirel, Ö. (2007b). Öğretme sanatı (12. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ekinci A., ve Öter, Ö. M. (2015). İlköğretim Okulları Ders Kitapları, Öğrenci Çalışma Kitapları ve Öğretmen Kılavuz Kitaplarının Branşlara Göre İncelenmesi Çalıştayları Raporu, Eğitim Fakültelerinin Öğretmen Yetiştirme Kapasite-sinin Güçlendirilmesi Projesi, 15.05.2015 tarihinde http://duabpo.dicle.edu.tr/oygem/dosya/DERS_KiTAPLAR_iNCELEME_RAPORU.pdf adresinden alınmıştır.
  • Günhan, C. B. & Başer, N. (2009). Probleme dayalı öğrenmeye ilişkin öğrenci, öğ-retmen ve öğretim üyelerinin görüşleri, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektro-nik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 3(1), 134-155.
  • Huftalin, A., & Ferroli, L. (2013). Literature that increases social studies knowledge and skill in text reading, Illinois Reading Council Journal, 41(1), 10-29.
  • Kartal, M. (2006). Bilimsel araştırmalarda hipotez testleri (3. Baskı), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kalaycı, Ş. (Ed). (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (2. Baskı), Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kesler, T. (2010). Shared reading to build vocabulary and comprehension, The Rea-ding Teacher, 64 (4), 272-277.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, (2005a). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 4–5. sınıflar öğretim programı (taslak basım). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, (2005b). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6–7. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu (taslak basım). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Mentiş, Taş. A. (2005). Öğretmen eğitiminde aktif öğrenme, Gazi Üniversitesi Kır-şehir Eğitim Fakültesi, 6(2), 177-184.
  • Ocak, M. A. (2011). Öğretim tasarımı, (Kuramlar, Modeller ve Uygulamalar) (1. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özden, Y. (2005). Öğrenme ve öğretme (7. Baskı), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Parmaksız, R. Ş., & Yanpar Şahin, T. (2004, Temmuz). Aktif Öğrenme Yaklaşımlarının Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılabilirliği, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya: İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Pitard, P. (2011). Writing in the social studies classroom, e-Newsletter, 9 (7), 1-6.
  • Stahl, S. A., & Kapinus, B. A. (1991). Possible sentences: predicting word meanings to teach content area vocabulary, The Reading Teacher, 45 (1), 36-43.
  • Sünbül. A. M. (Ed.). (2002). Eğitime yeni bakışlar (1. Baskı), Ankara: Mikro Basım-Yayım-Dağıtım.
  • Tunçer, B. K., & Güven, B. (2007). Öğrenme stratejileri kullanımının öğrencilerin akademik başarıları, hatırda tutma düzeyleri ve derse ilişkin tutumları üzerin-deki etkisi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 1-20.
  • Ün Açıkgöz, K. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme (5. Baskı), İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2008). Türkçede okuduğunu anlama becerilerini geliştirme yolları, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (9), 131-139.
  • Yılmaz, Y. & Yılmaz, Y. (2005). Parametrik olmayan testlerin pazarlama alanındaki araştırmalarda kullanımı: 1995–2002 arası yazın taraması, Dokuz Eylül Üni-versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(3). 177- 199.
  • Yopp, R. H., & Yopp, H. K. (2007). Ten important words plus: a strategy for building word knowledge, The Reading Teacher, 61(2), 157–160.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nihal Baloğlu Uğurlu Bu kişi benim

Nihal Baloğlu Uğurlu* Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Baloğlu Uğurlu, N., & Baloğlu Uğurlu*, N. (2016). Sosyal Bilgiler Dersinde Olası Cümleler Tekniğinin Uygulanması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 535-554. https://doi.org/10.17556/jef.35999