Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Opinions of Disabled Teachers on the Integration of Information and Communication Technologies

Yıl 2020, , 632 - 652, 31.12.2020
https://doi.org/10.17556/erziefd.647779

Öz










It is considered
that designing and producing ICT resources and applications in accordance with
the use and access of all kinds of disability groups, will make the learning
and teaching process useful for all stakeholders. From this perspective, in
this study, the opinions of teachers with disabilities regarding self-efficacy
perceptions related to integration of ICT into learning and teaching process
were collected through the Technology Integration Indicators Scale. In
addition, the obstacles faced by disabled teachers in integrating ICT into
their courses and their suggestions for effective integration of ICT into
courses were collected through semi-structured questions. Frequencies and
thematic analysis were used to analyze the data. A total of 26 disabled
teachers participated in the study. Most of the teachers have high level of
technology literacy and have the knowledge and skills to integrate ICT into
their courses. In addition, teachers stated that they are engaged in activities
that will contribute to their professional development, that they have
knowledge about ethics and policies related to the use of technology and that they
apply them to their lives, they inform their students about these issues, use
ICT resources and practices in their schools and classes in order to benefit
from the opportunities provided by technology in the highest level of learning
and teaching process.

Kaynakça

  • Hermans, R., Tondeur, J., van Braak, J., & Valcke, M. (2008). The impact of primary school teachers’ educational beliefs on the classroom use of computers. Computers & Education, 51(4), 1499-1509. doi:10.1016/j.compedu.2008.02.001.
  • Hew, K. F., & Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: Current knowledge gaps and recommendations for future research. Educational Technology Research and Development, 55(3), 223-252. doi: 10.1007/s11423-006-9022-5.
  • Robertson, M., Grady, N., Fluck A., & Webb, I. (2006). Conversation toward effective implementation of information communication technologies in Australian schools. Journal of Educational Administration, 44 (1), 71-85. doi: 10.1108/09578230610642665.

Engelli Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Entegrasyonuna İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2020, , 632 - 652, 31.12.2020
https://doi.org/10.17556/erziefd.647779

Öz

Bilgi ve İletişim
Teknolojilerinin (BİT) her türlü engel grubunun kullanımına ve erişimine uygun
tasarlanması ve üretilmesinin, öğrenme ve öğretme sürecinin tüm paydaşlarının
kullanımını elverişli duruma getireceği düşünülmektedir. Bu noktadan hareketle
bu çalışmada engelli öğretmenlerin BİT’i öğrenme ve öğretme sürecine
entegrasyonuna ilişkin özyeterlik algıları, Teknoloji Entegrasyonu Göstergeleri
Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Ayrıca engelli öğretmenlerin BİT’i derslerine
entegre etme uygulamaları, süreçte karşılaştıkları engeller ve BİT’in derslere
etkili entegrasyonuna ilişkin önerileri yarı yapılandırılmış sorular
aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler frekans ve tematik analiz
yoluyla çözümlenmiştir. Toplam 26 engelli öğretmenin katıldığı araştırmada,
öğretmenlerin çoğunun teknoloji okuryazarlık düzeylerinin yüksek olduğu, BİT’i
derslerine entegre etme bilgi ve becerilerine sahip oldukları görülmüştür.
Ayrıca öğretmenlerin mesleki gelişimlerine katkı sağlayacak faaliyetlerde
bulundukları, teknoloji kullanımına ilişkin etik ve politikalarla ilgili
konularda bilgi sahibi oldukları, yaşamlarına uyguladıkları ve bu konularda
öğrencilerini bilgilendirdikleri, öğrenme ve öğretme sürecinde teknolojinin
sağladığı olanaklardan en üst düzeyde yararlanabilmek amacıyla okullarındaki,
sınıflarındaki BİT kaynak ve uygulamalarını kullandıkları anlaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Hermans, R., Tondeur, J., van Braak, J., & Valcke, M. (2008). The impact of primary school teachers’ educational beliefs on the classroom use of computers. Computers & Education, 51(4), 1499-1509. doi:10.1016/j.compedu.2008.02.001.
  • Hew, K. F., & Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: Current knowledge gaps and recommendations for future research. Educational Technology Research and Development, 55(3), 223-252. doi: 10.1007/s11423-006-9022-5.
  • Robertson, M., Grady, N., Fluck A., & Webb, I. (2006). Conversation toward effective implementation of information communication technologies in Australian schools. Journal of Educational Administration, 44 (1), 71-85. doi: 10.1108/09578230610642665.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Kula 0000-0001-6028-7224

Ümmühan Avcı 0000-0001-7007-1478

Tülin Haşlaman Bu kişi benim 0000-0001-8188-5063

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Kabul Tarihi 28 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Kula, A., Avcı, Ü., & Haşlaman, T. (2020). Engelli Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Entegrasyonuna İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 632-652. https://doi.org/10.17556/erziefd.647779