Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study on the Comparison of Bachelor Degree Curricula of Turkish Language Education Followed in Turkey and Kazakhstan

Yıl 2014, , 184 - 203, 09.01.2015
https://doi.org/10.17556/jef.96207

Öz

This study aims to compare the bachelor degree curricula followed in the department of Turkish Language Education in Erzincan University Faculty of Education and Turkish-English Language Education department at Abai National Pedagogical University (Abai University) and to reveal students competences to graduate as teachers of Turkish in both countries. In the study conducted by using document analysis method, the curricula used in both countries and their content were found and the curriculum at Abai University was translated from Russian and Kazakh into Turkish, the number of courses, credits and the distribution concerning some specialties were compared. The results of the study showed that the curricula used to train Turkish language teachers in both countries proved differences in most respects

Kaynakça

  • Açık, F. (2010). Türkçe öğretmeni yetiştirme programında mevcut alan derslerinin kültürel boyutu. Türklük Bilimi
  • Araştırmaları Dergisi, 27, 15-26.
  • Akyüz, Y. (2006). Türkiye'de öğretmen yetiştirmenin 160. yılında Darülmuallimîn'in ilk yıllarına toplu bir bakış. Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, 20, 17-58.
  • Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları. Turkish Studies, 5, 728-749.
  • Cemiloğlu, M. (2005). Yeniden yapılandırma çerçevesinde Türkçe programı ve Uludağ Üniversitesi. Eğitim Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Gazi
  • Fakültelerinde Yeniden Yapılandırmanın Sonuçları ve
  • Üniversitesi, Ankara.
  • Çoban, A. (2010). Türkçe öğretmenliği lisans programlarının değerlendirilmesi. Turkish Studies, 5, 958-976.
  • Demircan, C. (2007). Köy enstitüleri eğitim-öğretim programında çocuk edebiyatı, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 17-26.
  • Durukan, E. ve Maden, S. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe öğretmenliği lisans programına yönelik
  • görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19, 555-566.
  • Girgin, Y. (2011). Cumhuriyet dönemi (1929-1930, 1949, 1981) ortaokul Türkçe programlarının içerik, genel ve özel amaçlarıyla karşılaştırmalı gelişim düzeyi, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 11- 26.
  • Göçer, A. (2009). Türkiye’de Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin uygulamalarına yönelik nitel bir
  • araştırma, Dil Dergisi, 145, 28-47.
  • Gökçe, E. (2000). Yirmi birinci yüzyılın öğretmeni. Çağdaş Eğitim Dergisi, 270, 21-26
  • İşcan, A., Efendioğlu, S. ve Ada, Ş. (2008). Türkçe ders kitaplarında yer alan edebî metinlerin öğrencilere estetik zevk kazandırmadaki rolü. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 59-76.
  • Kavak, Y. ve Baskan, G. A. (2007). Türkiye'de 1981 yükseköğretim reformunun ardından öğretmen yetiştirme Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu. Azerbaycan Devlet Pedagoji Üniversitesi, Bakü.
  • Hacettepe Üniversitesi,
  • Kavcar, C. (1982). Tarihe karışan bir öğretmen modeli: Yüksek öğretmen okulu. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 197-214.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 1-14.
  • Kızılçaoğlu, A. (2005). Eğitim fakültelerinde yeniden yapılandırma sürecine ilişkin eleştiriler ve öneriler. Balıkesir 132-140.
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14,
  • Küçükahmet, L. (2007). 2006-2007 öğretim yılında uygulanmaya başlayan öğretmen yetiştirme lisans programlarının Dergisi, 5, 203-218.
  • değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri
  • Lappan,G ve Le, Y. (2002). Reflections and recommendations. (Akt. Ömer Faruk Tutkun ve Yasemin Aksoyalp). 227-232.
  • International Journal of Edocational Research, 37,
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (1973). Erişim: 20 Şubat 2014, http://personel.meb.gov.tr
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2008 a). Öğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri [Elektronik Sürüm]. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2008 b). Türkçe öğretmeni özel alan yeterlilikleri [Elektronik Sürüm]. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Oğuz, A. (2012). Developing a scale for attidudes towards the curriculum devolopment and instruction course. Educational Sciences: Theory& Practice, 12/2, 854-860.
  • Orhan, S., Bulut, M. ve Gedik, M. (2012). Türkçe eğitimi açısından kültürel değerlerin aktarılmasında halk International Journal of Social Science, 5, 51-57.
  • hikâyelerinin yeri ve önemi üzerine bir inceleme. Jass
  • Özdemir, S. M. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve Türkiye'de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 126-149.
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye'de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları [Elektronik Sürüm]. Ankara: SETA Yayınları.
  • Temizyürek, F. (2003). Türkçe öğretiminde çocuk edebiyatının önemi. TÜBAR, 8, 161-167.
  • Tutkun, Ö. ve Aksoyalp, Y. (2010). 21. yüzyılda öğretmen yetiştirme eğitim programının boyutları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 361-370.
  • Tyler, W. Ralph. (1975). Program geliştirmede spesifik yaklaşımlar. (Çev. Abdulkadir Çekin). İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2, 270-288.
  • Uçgun, D. (2013). "Yabancı dil olarak Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı"nın gerekliliği üzerine bir değerlendirme, Turkish Studies, 8. 2487-2498.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı. (1998). Türk yükseköğretiminin bugünkü durumu. Ankara: Yükseköğretim Kurulu.
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982- 2007). Ankara: Yükseköğretim Kurulu , http://ege.edebiyat.org, Erişim: 28 Şubat 2014

Türkiye ve Kazakistan'da Okutulan Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Karşılaştırılması Üzerine Bir Çalışma

Yıl 2014, , 184 - 203, 09.01.2015
https://doi.org/10.17556/jef.96207

Öz

Bu çalışma Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Bölümünde uygulanan program ile Abay-Kazak Millî Pedagoji Üniversitesi (Abay Üniversitesi) Türkçe-İngilizce Öğretmenliği Bölümünde takip edilen lisans programlarını karşılaştırmak, bu sayede farklı ülkelerde Türkçe öğretmeni vasfıyla mezun olacak öğrencilerin yeterliliklerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Doküman analizi yöntemiyle yapılan çalışmada her iki ülkede uygulanan ders programları ve içerikleri öncelikle temin edilmiş, Abay Üniversitesindeki program Rus ve Kazak dilinden Türkçeye çevrilmiş programlardaki ders sayıları, ders saatleri ve bazı alanlara ilişkin ders dağılımları karşılaştırılmıştır. Çalışma sonucunda her iki ülkede de Türkçe öğretmeni yetiştirmek maksadıyla tasarlanan programların birbirinden pek çok noktada farklılık arz ettiği belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Açık, F. (2010). Türkçe öğretmeni yetiştirme programında mevcut alan derslerinin kültürel boyutu. Türklük Bilimi
  • Araştırmaları Dergisi, 27, 15-26.
  • Akyüz, Y. (2006). Türkiye'de öğretmen yetiştirmenin 160. yılında Darülmuallimîn'in ilk yıllarına toplu bir bakış. Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, 20, 17-58.
  • Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları. Turkish Studies, 5, 728-749.
  • Cemiloğlu, M. (2005). Yeniden yapılandırma çerçevesinde Türkçe programı ve Uludağ Üniversitesi. Eğitim Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Gazi
  • Fakültelerinde Yeniden Yapılandırmanın Sonuçları ve
  • Üniversitesi, Ankara.
  • Çoban, A. (2010). Türkçe öğretmenliği lisans programlarının değerlendirilmesi. Turkish Studies, 5, 958-976.
  • Demircan, C. (2007). Köy enstitüleri eğitim-öğretim programında çocuk edebiyatı, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 17-26.
  • Durukan, E. ve Maden, S. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe öğretmenliği lisans programına yönelik
  • görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19, 555-566.
  • Girgin, Y. (2011). Cumhuriyet dönemi (1929-1930, 1949, 1981) ortaokul Türkçe programlarının içerik, genel ve özel amaçlarıyla karşılaştırmalı gelişim düzeyi, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 11- 26.
  • Göçer, A. (2009). Türkiye’de Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin uygulamalarına yönelik nitel bir
  • araştırma, Dil Dergisi, 145, 28-47.
  • Gökçe, E. (2000). Yirmi birinci yüzyılın öğretmeni. Çağdaş Eğitim Dergisi, 270, 21-26
  • İşcan, A., Efendioğlu, S. ve Ada, Ş. (2008). Türkçe ders kitaplarında yer alan edebî metinlerin öğrencilere estetik zevk kazandırmadaki rolü. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 59-76.
  • Kavak, Y. ve Baskan, G. A. (2007). Türkiye'de 1981 yükseköğretim reformunun ardından öğretmen yetiştirme Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu. Azerbaycan Devlet Pedagoji Üniversitesi, Bakü.
  • Hacettepe Üniversitesi,
  • Kavcar, C. (1982). Tarihe karışan bir öğretmen modeli: Yüksek öğretmen okulu. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 197-214.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 1-14.
  • Kızılçaoğlu, A. (2005). Eğitim fakültelerinde yeniden yapılandırma sürecine ilişkin eleştiriler ve öneriler. Balıkesir 132-140.
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14,
  • Küçükahmet, L. (2007). 2006-2007 öğretim yılında uygulanmaya başlayan öğretmen yetiştirme lisans programlarının Dergisi, 5, 203-218.
  • değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri
  • Lappan,G ve Le, Y. (2002). Reflections and recommendations. (Akt. Ömer Faruk Tutkun ve Yasemin Aksoyalp). 227-232.
  • International Journal of Edocational Research, 37,
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (1973). Erişim: 20 Şubat 2014, http://personel.meb.gov.tr
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2008 a). Öğretmenlik mesleği genel yeterlilikleri [Elektronik Sürüm]. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2008 b). Türkçe öğretmeni özel alan yeterlilikleri [Elektronik Sürüm]. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Oğuz, A. (2012). Developing a scale for attidudes towards the curriculum devolopment and instruction course. Educational Sciences: Theory& Practice, 12/2, 854-860.
  • Orhan, S., Bulut, M. ve Gedik, M. (2012). Türkçe eğitimi açısından kültürel değerlerin aktarılmasında halk International Journal of Social Science, 5, 51-57.
  • hikâyelerinin yeri ve önemi üzerine bir inceleme. Jass
  • Özdemir, S. M. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve Türkiye'de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 126-149.
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye'de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları [Elektronik Sürüm]. Ankara: SETA Yayınları.
  • Temizyürek, F. (2003). Türkçe öğretiminde çocuk edebiyatının önemi. TÜBAR, 8, 161-167.
  • Tutkun, Ö. ve Aksoyalp, Y. (2010). 21. yüzyılda öğretmen yetiştirme eğitim programının boyutları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 361-370.
  • Tyler, W. Ralph. (1975). Program geliştirmede spesifik yaklaşımlar. (Çev. Abdulkadir Çekin). İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2, 270-288.
  • Uçgun, D. (2013). "Yabancı dil olarak Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı"nın gerekliliği üzerine bir değerlendirme, Turkish Studies, 8. 2487-2498.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Alkım Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı. (1998). Türk yükseköğretiminin bugünkü durumu. Ankara: Yükseköğretim Kurulu.
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982- 2007). Ankara: Yükseköğretim Kurulu , http://ege.edebiyat.org, Erişim: 28 Şubat 2014
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuzhan Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 9 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA Yılmaz, O. (2015). Türkiye ve Kazakistan’da Okutulan Türkçe Öğretmenliği Lisans Programlarının Karşılaştırılması Üzerine Bir Çalışma. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 184-203. https://doi.org/10.17556/jef.96207