Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitimde Robotik Kullanımına Yönelik Araştırmaların İncelenmesi: Bir İçerik Analizi Çalışması

Yıl 2022, , 558 - 578, 01.12.2022
https://doi.org/10.17556/erziefd.944933

Öz

Programlama becerilerinin güvenlik, eğitim, sağlık, iletişim, üretim, finans gibi farklı alanlarda kullanılabilir olmasıyla küçük yaşlarda eğitim süreçlerinde kodlama ve programlama becerilerine yönelik araştırmalar önemli hale gelmiştir. Bu çalışmada eğitimde robotik uygulamalar araştırma konusu olarak seçilmiştir. Çalışma kapsamında eğitimde robotiğin kullanımı, ortaya çıkışı, tarihi ve güncel durumu hakkında bilgi verildikten sonra 2015 ile 2020 yılları arasında Dergipark, ERIC ve ScienceDirect veri tabanlarında yayınlanan 204 makale incelenmiştir. Makaleler örneklem düzeyleri, örneklem büyüklükleri, araştırmaların yapıldığı alanlar, tercih edilen araştırma yöntemleri gibi farklı başlıklarda derinlemesine analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda araştırmaların daha çok ilkokul ve ortaokul kademelerinde yoğunlaştığı, örneklem büyüklüğü olarak 11-30 arası katılımcının daha fazla tercih edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmalarda yöntem olarak daha çok nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı görülmüştür. Araştırmalarda tutum ve görüş değişkenlerinin sıklıkla incelendiği tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda okul öncesi ve lise kademelerinde yapılacak araştırmaların artırılması, araştırmalarda dil öğrenimi ile ilgili çalışmaların yapılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akpınar, Y., & Altun, A. (2014). Bilgi toplumu okullarında programlama eğitimi gereksinimi. Elementary Education Online, 13(1).
  • Altınpulluk, H., & Yıldırım, Y. (2021). 2010-2019 Yılları Arasında Yayınlanan 21. Yüzyıl Becerileri Araştırmalarının İncelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 438-461. https://doi.org/10.18039/ajesi.734426
  • Altin, H., & Pedaste, M. (2013). Learning approaches to applying robotics in science education. Journal of Baltic Science Education, 12(3), 365. http://dx.doi.org/10.33225/jbse/13.12.365
  • Angeli, C. & Makridou, E. (2018). Developing Third-Grade Students’ Computational Thinking Skills with Educational Robotics. In E. Langran & J. Borup (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1-8). Washington, D.C., United States: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). https://www.learntechlib.org/primary/p/182493/
  • Anwar, S., Bascou, N. A., Menekse, M., & Kardgar, A. (2019). A systematic review of studies on educational robotics. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 9(2), 2. https://doi.org/10.7771/2157-9288.1223
  • Avcı, B., & Şahin, F. (2019). Öğretmen adaylarının problem çözme becerilerine ve bilimsel yaratıcılıklarına Lego Mindstorm projelerinin etkisi. Journal of Human Sciences, 16(1), 216-230. https://doi.org/10.14687/jhs.v16i1.5658
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Bargagna, S., Castro, E., Cecchi, F., Cioni, G., Dario, P., Dell’Omo, M., et al. (2019). Educational robotics in down syndrome: A feasibility study. Technology, Knowledge and Learning, 24(2), 315-323. https://doi.org/10.1007/s10758-018-9366-z
  • Benitti, F. B. V. (2012). Exploring the educational potential of robotics in schools: A systematic review. Computers & Education, 58(3), 978-988. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.10.006
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (17. Baskı), Pegem Yayınları.
  • Çayır, E. (2010). Lego-logo ile desteklenmiş öğrenme ortamının bilimsel süreç becerisi ve benlik algısı üzerine etkisinin belirlenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Chen, X. (2018). How does participation in FIRST LEGO league robotics competition impact children’s problem-solving process?. In International Conference on Robotics and Education RiE 2017 (pp. 162-167). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-97085-1_16
  • Cheng, Y. W., Sun, P. C., & Chen, N. S. (2018). The essential applications of educational robot: Requirement analysis from the perspectives of experts, researchers and instructors. Computers & Education, 126, 399-416. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.07.020
  • Çiltaş, A., Güler, G., & Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • Demirer, V., & Sak, N. (2016). Programming education and new approaches around the world and in Turkey/Dünyada ve Türkiye'de programlama eğitimi ve yeni yaklaşımlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(3), 521-546.
  • Eguchi, A. (2014). Learning Experience Through RoboCupJunior: Promoting Engineering and Computational Thinking Skills through Robotics Competition. In 121st ASEE Annual Conference & Exposition (Vol. 9844). https://doi.org/10.18260/1-2—20743
  • Eguchi, A. (2017). “Bringing robotics in classrooms”. In Robotics in STEM Education: Redesigning the Learning Experience, Springer International Publishing, 3–31. https://doi.org/10.1007/978-3-319-57786-9_1
  • Erdoğan, Ö., Toy, M., & Kurt, M. (2020). Robotik uygulamaların fen bilgisi öğretmen adaylarının bazı 21. Yüzyıl becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(4), 117-137.
  • Erdoğmuş, U. F., & Çağıltay, K. (2016). Türkiye’de Öğretim Teknolojileri Alanında Yayımlanan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinde Genel Eğilimler, (Ed. Çağıltay K. & Göktaş Y.) Öğretim Teknolojilerinin Temelleri (s. 333-343). Pegem Akademi.
  • Göksoy, S., & Yılmaz, İ. (2018). Bilişim teknolojileri öğretmenleri ve öğrencilerinin robotik ve kodlama dersine ilişkin görüşleri. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 178-196.
  • Gubenko, A., Kirsch, C., Smilek, J. N., Lubart, T., & Houssemand, C. (2021). Educational Robotics and Robot Creativity: An Interdisciplinary Dialogue. Frontiers in Robotics and AI, 8, 178. https://doi.org/10.3389/frobt.2021.662030
  • Gülbahar, Y. & Kalelioğlu, F. (2018). Bilişim teknolojileri ve bilgisayar bilimi: Öğretim programı güncelleme süreci. Milli Eğitim Dergisi, 47 (217), 5–23.
  • Hangün, M. E. (2019). Robot Programlama Eğitiminin Öğrencilerin Matematik Başarısına, Matematik Kaygısına, Programlama Özyeterliğine ve STEM Tutumuna Etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Julià, C., & Antolí, J. Ò. (2016). Spatial ability learning through educational robotics. International Journal of Technology and Design Education, 26(2), 185-203. https://doi.org/10.1007/s10798-015-9307-2
  • Jung, S. E., & Won, E. S. (2018). Systematic review of research trends in robotics education for young children. Sustainability, 10(4), 905. https://doi.org/10.3390/su10040905
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Karataş, H. (2021). 21. Yy. Becerilerinden Robotik Ve Kodlama Eğitiminin Türkiye Ve Dünyadaki Yeri. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(30), 693-729.
  • Kasalak, İ. (2017). Robotik Kodlama Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin Kodlamaya İlişkin Özyeterlik Algılarına Etkisi Ve Etkinliklere İlişkin Öğrenci Yaşantıları. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Kert, S.B., & Uğraş, T. (2009). Programlama eğitiminde sadelik ve eğlence: Scratch örneği. I. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale.
  • Kert, S. B., Erkoç, M. F., & Yeni, S. (2020). The effect of robotics on six graders’ academic achievement, computational thinking skills and conceptual knowledge levels. Thinking Skills and Creativity, 38, 100714. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100714
  • Kirçali, A. Ç., & Özdener, N. (2022). A Comparison of Plugged and Unplugged Tools in Teaching Algorithms at the K-12 Level for Computational Thinking Skills. Technology, Knowledge and Learning, 1-29. https://doi.org/10.1007/s10758-021-09585-4
  • Klassner, F., & Anderson, S. D. (2003). Lego Mindstorms: Not just for K-12 anymore. IEEE Robotics & Automation Magazine, 10 (2), 12-18. https://doi.org/10.1109/MRA.2003.1213611
  • Korkmaz, Ö., Acar, B., Çakır, R., Uğur Erdoğmuş, F., & Çakır, E. (2019). Eğitsel robot setleri ile fen ve teknoloji dersi basit makinalar konusunun ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin STEM beceri düzeylerine ve derse dönük tutumlarına etkisi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve ve Uygulama, 9(2), 372-391. https://doi.org/10.17943/etku.518215
  • Kaya, M., Korkmaz, Ö. & Çakır, R. (2020). Oyunlaştırılmış robot etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin problem çözme ve bilgi işlemsel düşünme becerilerine etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 21(1), 54-70. https://doi.org/10.12984/egeefd.588512
  • Koditschek, D. E. (2021). What Is Robotics? Why Do We Need It and How Can We Get It?. Annual Review of Control, Robotics, and Autonomous Systems, 4, 1-33. https://doi.org/10.1146/annurev-control-080320-011601
  • Nam, K. W., Lee, G., & Lee, E. (2021). A study on the analysis of voluntary questioning of children in the exploration of educational robots. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 12(13), 6022-6031.
  • Numanoğlu, M., & Keser, H. (2017). Robot usage in programmıng teachıng-mbot example. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(2), 497-515. https://doi.org/10.14686/buefad.306198
  • Papert, S. (1980). Mindstorms. Children, Computers and Powerful Ideas. Basic Books, Inc.
  • Papadopoulos, I., Lazzarino, R., Miah, S., Weaver, T., Thomas, B., & Koulouglioti, C. (2020). A systematic review of the literature regarding socially assistive robots in pre-tertiary education. Computers & Education, 155. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103924
  • Pedersen, B. K. M. K., Larsen, J. C., & Nielsen, J. (2020). The effect of commercially available educational robotics: A systematic review. In M. Merdan, W. Lepuschitz, G.
  • Koppensteiner, R. Balogh, & D. Obdržálek (Eds.), Advances in intelligent systems and computing. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-26945-6_2
  • Roberts, P., Priest, H., & Traynor, M. (2006). Reliability and validity in research. Nursing Standard, 20(44), 41- 45. https://doi.org/10.7748/ns2006.07.20.44.41.c6560
  • Sáez-López, J. M., Román-González, M., & Vázquez-Cano, E. (2016). Visual programming languages integrated across the curriculum in elementary school: A two year case study using “Scratch” in five schools. Computers & Education, 97, 129-141. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.03.003
  • Sáez-López, J. M., Sevillano-García, M. L., & Vazquez-Cano, E. (2019). The effect of programming on primary school students’ mathematical and scientific understanding: educational use of mBot. Educational Technology Research and Development, 67(6), 1405-1425. https://doi.org/10.1007/s11423-019-09648-5
  • Sargent, R. (1995). The programmable LEGO brick: Ubiquitous computing for kids. Cambridge, MA: Media Laboratory Master’s Thesis, Massachusetts Institute of Technology.
  • Schina, D., Esteve-González, V., & Usart, M. (2021). An overview of teacher training programs in educational robotics: characteristics, best practices and recommendations. Education and Information Technologies, 26(3), 2831-2852. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10377-z
  • Silik, Y. (2016). Eğitsel Robotik Uygulamalarının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerine Etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Spolaôr, N., & Benitti, F. B. V. (2017). Robotics applications grounded in learning theories on tertiary education: A systematic review. Computers & Education, 112, 97-107. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.05.001
  • Stewardson, G. A., Robinson, T. P., Furse, J. S., & Pate, M. L. (2019). Investigating the relationship between VEX robotics and student self-efficacy: An initial look. International Journal of Technology and Design Education, 29(4), 877-896. https://doi.org/10.1007/s10798-018-9461-4
  • Şimşek, İ. (2018). Dünyada Programlama Öğretimi, Y. Gülbahar ve H. Karal (Editörler). Kuramdan Uygulamaya Programlama Öğretimi. Ankara. Pegem Akademi Yayınları, s. 38-65.
  • Şişman, B., & Küçük, S. (2019). An Educational Robotics Course: Examination of Educational Potentials and Pre-Service Teachers' Experiences. International Journal of Research in Education and Science, 5(2), 510-531. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1205775.pdf
  • Talan, T. (2020). Eğitsel Robotik Uygulamaları Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 34(2), 503-522. https://doi.org/10.33308/26674874.2020342177
  • Tekin, A., & Özdemir, O. (2018). Programlama Öğretimine İlişkin İlkokul, Ortaokul ve Lise Düzeyinde Araştırmalar, Y. Gülbahar ve H. Karal (Editörler). Kuramdan Uygulamaya Programlama Öğretimi. Ankara. Pegem Akademi Yayınları, s. 159-188.
  • Toh, L. P. E., Causo, A., Tzuo, P. W., Chen, I. M., & Yeo, S. H. (2016). A review on the use of robots in education and young children. Journal of Educational Technology & Society, 19(2), 148-163. http://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.19.2.148
  • Tselegkaridis, S., & Sapounidis, T. (2021). Simulators in Educational Robotics: A Review. Education Sciences, 11(1), 11. https://doi.org/10.3390/educsci11010011
  • Turan, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinin geliştirdiği oyun ve robot projelerinde probleme dayalı öğrenmenin problem çözme be bilgi işlemsel düşünme becerilerine etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Üçgül, M. (2013). History and educational potential of Lego Mindstorms NXT. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 127-137.
  • Üçgül, M. (2017). Eğitsel Robotlar ve Bilgi İşlemsel Düşünme, Y. Gülbahar (Editör). Bilgi İşlemsel Düşünmeden Programlamaya. Ankara. Pegem Akademi Yayınları, s. 295-317.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Genişletilmiş Baskı) Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız Durak, H. (2020). The effects of using different tools in programming teaching of secondary school students on engagement, computational thinking and reflective thinking skills for problem solving. Technology, Knowledge and Learning, 25(1), 179-195. https://doi.org/10.1007/s10758-018-9391-y
  • Yolcu, V., & Demirer, V. (2017). Eğitimde robotik kullanımı ile ilgili yapılan çalışmalara sistematik bir bakış. SDU International Journal of Educational Studies, 4(2), 127-139.
  • Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
  • Wood D. F. (2003). Problem based learning. BMJ (Clinical research ed.), 326 (7384), 328–330.
  • Zhong, B., & Xia, L. (2020). A systematic review on exploring the potential of educational robotics in mathematics education. International Journal of Science and Mathematics Education, 18(1), 79-101. https://doi.org/10.1007/s10763-018-09939-y

Investigation of Research on the Use of Robotics in Education: A Content Analysis Study

Yıl 2022, , 558 - 578, 01.12.2022
https://doi.org/10.17556/erziefd.944933

Öz

As programming skills can be used in different fields such as security, education, health, communication, production and finance, research on coding and programming skills in education processes at young ages has become important. In this study, robotic applications in education were chosen as a research topic. Within the scope of the study, after giving information about the use, emergence, history and current status of robotics in education, 204 articles published in Dergipark, ERIC and ScienceDirect databases between 2015 and 2020 were examined. The articles were analyzed in depth under different headings such as sample levels, sample sizes, research areas, and preferred research methods. As a result of the analyzes made, it was concluded that the research focused mostly on primary and secondary school levels, and the sample size of 11-30 participants was preferred more. It has been observed that more qualitative research methods are used more as a method in the studies. It has been determined that the attitude and opinion variables are frequently examined in the studies. As a result of the study, it is recommended to increase the research to be done at pre-school and high school levels and to conduct studies on language learning in research

Kaynakça

  • Akpınar, Y., & Altun, A. (2014). Bilgi toplumu okullarında programlama eğitimi gereksinimi. Elementary Education Online, 13(1).
  • Altınpulluk, H., & Yıldırım, Y. (2021). 2010-2019 Yılları Arasında Yayınlanan 21. Yüzyıl Becerileri Araştırmalarının İncelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 438-461. https://doi.org/10.18039/ajesi.734426
  • Altin, H., & Pedaste, M. (2013). Learning approaches to applying robotics in science education. Journal of Baltic Science Education, 12(3), 365. http://dx.doi.org/10.33225/jbse/13.12.365
  • Angeli, C. & Makridou, E. (2018). Developing Third-Grade Students’ Computational Thinking Skills with Educational Robotics. In E. Langran & J. Borup (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1-8). Washington, D.C., United States: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). https://www.learntechlib.org/primary/p/182493/
  • Anwar, S., Bascou, N. A., Menekse, M., & Kardgar, A. (2019). A systematic review of studies on educational robotics. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 9(2), 2. https://doi.org/10.7771/2157-9288.1223
  • Avcı, B., & Şahin, F. (2019). Öğretmen adaylarının problem çözme becerilerine ve bilimsel yaratıcılıklarına Lego Mindstorm projelerinin etkisi. Journal of Human Sciences, 16(1), 216-230. https://doi.org/10.14687/jhs.v16i1.5658
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Bargagna, S., Castro, E., Cecchi, F., Cioni, G., Dario, P., Dell’Omo, M., et al. (2019). Educational robotics in down syndrome: A feasibility study. Technology, Knowledge and Learning, 24(2), 315-323. https://doi.org/10.1007/s10758-018-9366-z
  • Benitti, F. B. V. (2012). Exploring the educational potential of robotics in schools: A systematic review. Computers & Education, 58(3), 978-988. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.10.006
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (17. Baskı), Pegem Yayınları.
  • Çayır, E. (2010). Lego-logo ile desteklenmiş öğrenme ortamının bilimsel süreç becerisi ve benlik algısı üzerine etkisinin belirlenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Chen, X. (2018). How does participation in FIRST LEGO league robotics competition impact children’s problem-solving process?. In International Conference on Robotics and Education RiE 2017 (pp. 162-167). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-97085-1_16
  • Cheng, Y. W., Sun, P. C., & Chen, N. S. (2018). The essential applications of educational robot: Requirement analysis from the perspectives of experts, researchers and instructors. Computers & Education, 126, 399-416. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.07.020
  • Çiltaş, A., Güler, G., & Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • Demirer, V., & Sak, N. (2016). Programming education and new approaches around the world and in Turkey/Dünyada ve Türkiye'de programlama eğitimi ve yeni yaklaşımlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(3), 521-546.
  • Eguchi, A. (2014). Learning Experience Through RoboCupJunior: Promoting Engineering and Computational Thinking Skills through Robotics Competition. In 121st ASEE Annual Conference & Exposition (Vol. 9844). https://doi.org/10.18260/1-2—20743
  • Eguchi, A. (2017). “Bringing robotics in classrooms”. In Robotics in STEM Education: Redesigning the Learning Experience, Springer International Publishing, 3–31. https://doi.org/10.1007/978-3-319-57786-9_1
  • Erdoğan, Ö., Toy, M., & Kurt, M. (2020). Robotik uygulamaların fen bilgisi öğretmen adaylarının bazı 21. Yüzyıl becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(4), 117-137.
  • Erdoğmuş, U. F., & Çağıltay, K. (2016). Türkiye’de Öğretim Teknolojileri Alanında Yayımlanan Yüksek Lisans ve Doktora Tezlerinde Genel Eğilimler, (Ed. Çağıltay K. & Göktaş Y.) Öğretim Teknolojilerinin Temelleri (s. 333-343). Pegem Akademi.
  • Göksoy, S., & Yılmaz, İ. (2018). Bilişim teknolojileri öğretmenleri ve öğrencilerinin robotik ve kodlama dersine ilişkin görüşleri. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 178-196.
  • Gubenko, A., Kirsch, C., Smilek, J. N., Lubart, T., & Houssemand, C. (2021). Educational Robotics and Robot Creativity: An Interdisciplinary Dialogue. Frontiers in Robotics and AI, 8, 178. https://doi.org/10.3389/frobt.2021.662030
  • Gülbahar, Y. & Kalelioğlu, F. (2018). Bilişim teknolojileri ve bilgisayar bilimi: Öğretim programı güncelleme süreci. Milli Eğitim Dergisi, 47 (217), 5–23.
  • Hangün, M. E. (2019). Robot Programlama Eğitiminin Öğrencilerin Matematik Başarısına, Matematik Kaygısına, Programlama Özyeterliğine ve STEM Tutumuna Etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Fırat Üniversitesi.
  • Julià, C., & Antolí, J. Ò. (2016). Spatial ability learning through educational robotics. International Journal of Technology and Design Education, 26(2), 185-203. https://doi.org/10.1007/s10798-015-9307-2
  • Jung, S. E., & Won, E. S. (2018). Systematic review of research trends in robotics education for young children. Sustainability, 10(4), 905. https://doi.org/10.3390/su10040905
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Karataş, H. (2021). 21. Yy. Becerilerinden Robotik Ve Kodlama Eğitiminin Türkiye Ve Dünyadaki Yeri. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(30), 693-729.
  • Kasalak, İ. (2017). Robotik Kodlama Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin Kodlamaya İlişkin Özyeterlik Algılarına Etkisi Ve Etkinliklere İlişkin Öğrenci Yaşantıları. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Kert, S.B., & Uğraş, T. (2009). Programlama eğitiminde sadelik ve eğlence: Scratch örneği. I. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale.
  • Kert, S. B., Erkoç, M. F., & Yeni, S. (2020). The effect of robotics on six graders’ academic achievement, computational thinking skills and conceptual knowledge levels. Thinking Skills and Creativity, 38, 100714. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100714
  • Kirçali, A. Ç., & Özdener, N. (2022). A Comparison of Plugged and Unplugged Tools in Teaching Algorithms at the K-12 Level for Computational Thinking Skills. Technology, Knowledge and Learning, 1-29. https://doi.org/10.1007/s10758-021-09585-4
  • Klassner, F., & Anderson, S. D. (2003). Lego Mindstorms: Not just for K-12 anymore. IEEE Robotics & Automation Magazine, 10 (2), 12-18. https://doi.org/10.1109/MRA.2003.1213611
  • Korkmaz, Ö., Acar, B., Çakır, R., Uğur Erdoğmuş, F., & Çakır, E. (2019). Eğitsel robot setleri ile fen ve teknoloji dersi basit makinalar konusunun ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin STEM beceri düzeylerine ve derse dönük tutumlarına etkisi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve ve Uygulama, 9(2), 372-391. https://doi.org/10.17943/etku.518215
  • Kaya, M., Korkmaz, Ö. & Çakır, R. (2020). Oyunlaştırılmış robot etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin problem çözme ve bilgi işlemsel düşünme becerilerine etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 21(1), 54-70. https://doi.org/10.12984/egeefd.588512
  • Koditschek, D. E. (2021). What Is Robotics? Why Do We Need It and How Can We Get It?. Annual Review of Control, Robotics, and Autonomous Systems, 4, 1-33. https://doi.org/10.1146/annurev-control-080320-011601
  • Nam, K. W., Lee, G., & Lee, E. (2021). A study on the analysis of voluntary questioning of children in the exploration of educational robots. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 12(13), 6022-6031.
  • Numanoğlu, M., & Keser, H. (2017). Robot usage in programmıng teachıng-mbot example. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(2), 497-515. https://doi.org/10.14686/buefad.306198
  • Papert, S. (1980). Mindstorms. Children, Computers and Powerful Ideas. Basic Books, Inc.
  • Papadopoulos, I., Lazzarino, R., Miah, S., Weaver, T., Thomas, B., & Koulouglioti, C. (2020). A systematic review of the literature regarding socially assistive robots in pre-tertiary education. Computers & Education, 155. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103924
  • Pedersen, B. K. M. K., Larsen, J. C., & Nielsen, J. (2020). The effect of commercially available educational robotics: A systematic review. In M. Merdan, W. Lepuschitz, G.
  • Koppensteiner, R. Balogh, & D. Obdržálek (Eds.), Advances in intelligent systems and computing. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-26945-6_2
  • Roberts, P., Priest, H., & Traynor, M. (2006). Reliability and validity in research. Nursing Standard, 20(44), 41- 45. https://doi.org/10.7748/ns2006.07.20.44.41.c6560
  • Sáez-López, J. M., Román-González, M., & Vázquez-Cano, E. (2016). Visual programming languages integrated across the curriculum in elementary school: A two year case study using “Scratch” in five schools. Computers & Education, 97, 129-141. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.03.003
  • Sáez-López, J. M., Sevillano-García, M. L., & Vazquez-Cano, E. (2019). The effect of programming on primary school students’ mathematical and scientific understanding: educational use of mBot. Educational Technology Research and Development, 67(6), 1405-1425. https://doi.org/10.1007/s11423-019-09648-5
  • Sargent, R. (1995). The programmable LEGO brick: Ubiquitous computing for kids. Cambridge, MA: Media Laboratory Master’s Thesis, Massachusetts Institute of Technology.
  • Schina, D., Esteve-González, V., & Usart, M. (2021). An overview of teacher training programs in educational robotics: characteristics, best practices and recommendations. Education and Information Technologies, 26(3), 2831-2852. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10377-z
  • Silik, Y. (2016). Eğitsel Robotik Uygulamalarının Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerine Etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Spolaôr, N., & Benitti, F. B. V. (2017). Robotics applications grounded in learning theories on tertiary education: A systematic review. Computers & Education, 112, 97-107. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.05.001
  • Stewardson, G. A., Robinson, T. P., Furse, J. S., & Pate, M. L. (2019). Investigating the relationship between VEX robotics and student self-efficacy: An initial look. International Journal of Technology and Design Education, 29(4), 877-896. https://doi.org/10.1007/s10798-018-9461-4
  • Şimşek, İ. (2018). Dünyada Programlama Öğretimi, Y. Gülbahar ve H. Karal (Editörler). Kuramdan Uygulamaya Programlama Öğretimi. Ankara. Pegem Akademi Yayınları, s. 38-65.
  • Şişman, B., & Küçük, S. (2019). An Educational Robotics Course: Examination of Educational Potentials and Pre-Service Teachers' Experiences. International Journal of Research in Education and Science, 5(2), 510-531. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1205775.pdf
  • Talan, T. (2020). Eğitsel Robotik Uygulamaları Üzerine Yapılan Çalışmaların İncelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 34(2), 503-522. https://doi.org/10.33308/26674874.2020342177
  • Tekin, A., & Özdemir, O. (2018). Programlama Öğretimine İlişkin İlkokul, Ortaokul ve Lise Düzeyinde Araştırmalar, Y. Gülbahar ve H. Karal (Editörler). Kuramdan Uygulamaya Programlama Öğretimi. Ankara. Pegem Akademi Yayınları, s. 159-188.
  • Toh, L. P. E., Causo, A., Tzuo, P. W., Chen, I. M., & Yeo, S. H. (2016). A review on the use of robots in education and young children. Journal of Educational Technology & Society, 19(2), 148-163. http://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.19.2.148
  • Tselegkaridis, S., & Sapounidis, T. (2021). Simulators in Educational Robotics: A Review. Education Sciences, 11(1), 11. https://doi.org/10.3390/educsci11010011
  • Turan, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinin geliştirdiği oyun ve robot projelerinde probleme dayalı öğrenmenin problem çözme be bilgi işlemsel düşünme becerilerine etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Üçgül, M. (2013). History and educational potential of Lego Mindstorms NXT. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 127-137.
  • Üçgül, M. (2017). Eğitsel Robotlar ve Bilgi İşlemsel Düşünme, Y. Gülbahar (Editör). Bilgi İşlemsel Düşünmeden Programlamaya. Ankara. Pegem Akademi Yayınları, s. 295-317.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. Genişletilmiş Baskı) Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız Durak, H. (2020). The effects of using different tools in programming teaching of secondary school students on engagement, computational thinking and reflective thinking skills for problem solving. Technology, Knowledge and Learning, 25(1), 179-195. https://doi.org/10.1007/s10758-018-9391-y
  • Yolcu, V., & Demirer, V. (2017). Eğitimde robotik kullanımı ile ilgili yapılan çalışmalara sistematik bir bakış. SDU International Journal of Educational Studies, 4(2), 127-139.
  • Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
  • Wood D. F. (2003). Problem based learning. BMJ (Clinical research ed.), 326 (7384), 328–330.
  • Zhong, B., & Xia, L. (2020). A systematic review on exploring the potential of educational robotics in mathematics education. International Journal of Science and Mathematics Education, 18(1), 79-101. https://doi.org/10.1007/s10763-018-09939-y
Toplam 64 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Mehmet Emin Hangün 0000-0003-2427-5917

Yusuf Kalınkara Bu kişi benim 0000-0001-6077-9800

Harun Bayer Bu kişi benim 0000-0002-8649-4026

Ahmet Tekin 0000-0001-9261-8243

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2022
Kabul Tarihi 16 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Hangün, M. E., Kalınkara, Y., Bayer, H., Tekin, A. (2022). Eğitimde Robotik Kullanımına Yönelik Araştırmaların İncelenmesi: Bir İçerik Analizi Çalışması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 558-578. https://doi.org/10.17556/erziefd.944933