Yapılandırmacı yaklaşımın, dünya genelindeki eğitim programları üzerindeki
etkisinin son yıllarda hızlı bir şekilde arttığı görülmektedir. Yapılandırmacı
yaklaşımın çeşitli yansımaları, Türkiye’deki eğitim programlarında yapılan reform
hareketlerinde de 2005 yılından itibaren kendisini yoğun bir şekilde hissettirmeye
başlamıştır. 2012 yılında zorunlu eğitimin 12 yıla çıkarılmasıyla birlikte, fen eğitimi
programının bir sonraki yıl yenilenmesi kararlaştırılmıştır. Bu çalışma, fen bilimleri
öğretmenlerinin 2013 yılında yenilenen fen bilimleri öğretim programına yönelik
düşüncelerini ortaya çıkarmayı hedeflemiştir. Bu amaçla, bir yaz bilim kampına
başvuran fen bilimleri öğretmenlerine yapılandırılmış açık uçlu bir ölçme aracı uygulanmıştır.
Elde edilen nitel veriler içerik analizi yaklaşımı kullanılarak analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda, fen bilimleri öğretmenlerinin yenilenen öğretim
programı hakkında hem olumlu hem de olumsuz düşüncelere sahip olduğu görülmüştür.
Birçok öğretmen yenilenen programın daha sade ve anlaşılır olmasını olumlu
bir gelişme olarak değerlendirmiştir. Ayrıca yeni programın etkinliklere dayalı
öğrenme sürecine ve araştırma-sorgulamaya dayalı öğretim yaklaşımına verdiği özel
önem, öğretmenler tarafından memnuniyetle karşılanmıştır. Diğer taraftan, kalabalık
sınıflar ve laboratuvarlardaki yetersiz kaynaklar, programda yer alan öğrenci merkezli
etkinliklerin uygulanmasının önündeki en önemli engeller arasında gösterilmiş-
tir. Öğretmenlere yeni programla ilgili yeterli eğitimin verilmemesi ve yeni programın
ilgili paydaşlarca (öğretmenler, öğrenciler, veliler ve yöneticiler) yeterince anla-
şılmaması, katılımcı öğretmenler tarafından eleştiri konusu yapılmıştır.
Hizmet-içi Fen Bilimleri Öğretmenleri Fen Bilimleri Eğitimi Programı Öğretmen Algıları
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 18 Sayı: 1 |