Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınav Kaygısını Azaltmaya Yönelik Bilişsel-Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grup Rehberliği Programının Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 1, 199 - 213, 17.04.2017
https://doi.org/10.17556/erziefd.295479

Öz

Bu çalışmanın amacı, Bilişsel-Davranışçı Terapiye dayalı grup rehberliği
programının, sekizinci sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı üzerindeki etkisini
incelemektir.

Araştırmada ön test son test kontrol gruplu seçkisiz desen
kullanılmıştır. Kaygı düzeylerini ölçmek için veri toplama aracı olarak Sınav
Kaygısı Envanteri kullanılmıştır

Araştırmanın çalışma grubu toplam 24 öğrenciden oluşmaktadır.
Öğrencilerden 12’si deney grubuna, 12 si ise kontrol grubuna Sınav Kaygısı
Envanteri’nden aldıkları puanlar doğrultusunda yansız olarak atanmışlardır.
Deney grubuna Bilişsel-Davranışçı terapiye dayalı grup rehberliği programı
uygulanırken, kontrol grubu hiç bir programa katılmamıştır.







Sonuçlara göre, Bilişsel Davranışçı Terapiye dayalı grup
rehberliği programı öğrencilerin sınav kaygısı düzeylerini azaltmada etkili
olup, dahası bu etki bir ve üç aylık izleme dönemi sonunda da devam etmiştir.

Kaynakça

  • Baltaş, A. ve Baltaş, Z. (1998). Başarılı Ve Sağlıklı Olmak İçin Stresle Başa Çıkmanın Yolları, Remzi Kitabevi Yayınları: İstanbul.
  • Bozanoğlu,İ.(2005). Bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı grup rehberliğinin güdülenme, benlik saygısı, başarı ve sınav kaygısı düzeylerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(1), 17–42.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Deneysel desenler. Öntest- Sontest Kontrol Grubu Desen Ve Veri Analizi. Pegem Akademi Yayınları: Ankara.
  • Corey, G. (2005). Psikolojik Danışma Ve Psikoterapi Kuram Ve Uygulamaları. Mentis Yayıncılık: Ankara, ss.297-316.
  • Dattilio, F. M. (2012). Bilişsel Davranışçı Çift Ve Aile Terapisi. Benveniste, M., Kızıltaş, S. ve Turanlı, P. (Çev.), (2. Baskı), Psikoterapi Enstitüsü Eğitim Yayınları 77: İstanbul.
  • Deffenbacher, J.L. (1986). Cognitive And Psychological Components Of Test Anxiety On Real Life Exams. Cognitive Therapy And Research, 10(6), p.p.635-647.
  • Demirci, İ. ve Erden, S. (2016). Bilişsel Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grupla Psikolojik Danışma Uygulamasının 8. Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısına Etkisi. Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 43, 67-83.
  • Dobson, K.S. ve Dozois, D.J.A. (2010). Historical And Philosophical Bases Of The Cognitive - Behavioral Therapies. Handbook Of Cognitive-Behavioral Therapies, Dobson, K.S. (Ed.). Guilford Publications: New York, pp.4.
  • Ekenel, E. (2005). Matematik Dersi Başarısı İle Biliş Ötesi Öğrenme Stratejileri Ve Sınav Kaygısının İlişkisi. Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Ellis, R. (1994). The Study Of Second Language Acquisition. Oxford University Press: Oxford.
  • Erözkan, A. (2004).Üniversite Öğrencilerinin Sınav Kaygısı Ve Başa Çıkma Davranışları. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Bahar, 13-38.
  • Kabalcı, T. (2008). Akademik Başarının Yordayıcısı Olarak Sınav Kaygısı, Benlik Saygısı Ve Sosyo-Demografik Değişkenler. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Koruklu, N., Altıok, H. Ö. ve Oktaylar H. C. (2006). Sınav Kaygısı İle Baş Çıkma Programının Sınav Kaygısına Yönelik Deneysel Bir Çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 5-11.
  • Liebert, R. M. ve Morris, L.W. (1967). Cognitive And Emotional Components Of Test Anxiety: A Distinction And Some İnitial Data. Psychological Reports, 20, 975-978.
  • McIlroy, D., Bunting, B. ve Adamson, G. (2000). An Evaluation Of The Factor Structure And Predictive Utility Of A Test Anxiety Scale With Reference To Students' Past Performance And Personality Indices. British Journal Of Educational Psychology, 70, 17-32.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). Erişim tarihi: 08.04.2011, http://www.meb.gov.tr.
  • Neuderth, S., Jabs, B. ve Schmidtke, A. (2009). Strategies for reducing test anxiety and optimizing exam preparation in German university students: A Prevention-Oriented Pilot Project Of The University of Würzburg. Journal of Neural Transmission, 116(6), 785-790.
  • Öner, N. (1990). Sınav Kaygısı Envanteri El Kitabı. Yüksek Öğrenimde Rehberliği Tanıtma ve Rehber Yetiştirme Vakfı Yayını: İstanbul.
  • Öner, N. ve LeCompte, A. (1998). Süreksiz Durumluk/Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi: İstanbul.
  • Özer, A.K. (1990), Sınav ve Sınanma Kaygısı. Varlık Yayınları: İstanbul.
  • Pekrun, R. (2004). (Ed.Neil J. Smelser ve Paul B. Baltes). Test Anxiety And Academic Achievement. International Encyclopedia Of The Social And Behavioral Sciences, 15610-15614.
  • Sarason, I. G. (1984). Stress, Anxiety, And Cognitive Interference: Reactions to tests. Journal of Personality & Social Psychology, 46, 929-938.
  • Selçuk, Z. (2000). Gelişim Ve Öğrenme, (7.Baskı), Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • Spielberger, C. D. (1966). Spielberger (Eds.), Theory And Research On Anxiety. In C.D. Anxiety And Behavior. Academic Press: New York.
  • Spielberger, C. (1972). Theory And Research In Anxiety. Academic Press: New York.
  • Spielberger, C. D. (1980). Test Anxiety Inventory: Preliminary Professional Manual. Consulting Psychologists Press: Palo Alto, CA .
  • Spielberger, C. D. ve Vagg, P. R. (1995). C. D. Spielberger & P. R. Vagg (Eds.). Test Anxiety: A transactional Process Model. In Test anxiety: Theory, Assessment, And Treatment. Washington, DC: Taylor & Francis.
  • Uşaklı, H. ve Yapıcı, Ş. (2001). Grup Rehberliğinin Sınav Kaygısına Etkisi Üzerine Öğrenci Görüşleri. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 101-14.
  • Zeidner, M. (2004). (Ed. Charles Spielberger). Test Anxiety. Encyclopedia of Applied Psychology. Burlington: Elseveir.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülşah Karaburç

Erhan Tunç

Yayımlanma Tarihi 17 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karaburç, G., & Tunç, E. (2017). Sınav Kaygısını Azaltmaya Yönelik Bilişsel-Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grup Rehberliği Programının Etkisinin İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 199-213. https://doi.org/10.17556/erziefd.295479