Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

3-6 Yaş Çocuklarının Öğretmenlik Kavramına İlişkin Algıları

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 3, 246 - 259, 17.12.2017
https://doi.org/10.17556/erziefd.325914

Öz



Bu çalışmanın amacı okul öncesi çocuklarının öğretmenlik
kavramına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla incelemektir. Bu
araştırmada, 3-6 yaş okul öncesi çocuklarının öğretmenlik kavramına yönelik
metaforik düşünme durumlarını belirlemek için nitel araştırma desenlerinden
olgu bilim kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim
öğretim yılında Ağrı ili merkez ilçede eğitim gören 3-6 yaş grubundaki 199
çocuk oluşturmaktadır. Elde edilen bulgulara göre çocuklar öğretmen kavramına
ilişkin 41 metafor üretmişlerdir. Çocukların öğretmenlik kavramına en çok
yüklemiş oldukları metaforlar tavşan (29), aslan (20), kedi (12), köpek (9),
koyun (9), kelebek (8) olduğu görülmektedir. Çocukların ürettikleri metaforlar
en çok evcil hayvan ve vahşi hayvan kategorisinde toplanmaktadır. Araştırma
sonuçlarına göre çocukların öğretmen algıları cinsiyete ve yaşa göre
değişmektedir.




Kaynakça

  • Agafonichev, V. (2007). Animotrerapia, bıyıklar, patiler ve kuyruklar bizim ilacımızdır. Moskova. Агафонычев В. Анималотерапия. Усы, лапы, хвост - наше лекарство – Москва.
  • Artut, K. (2007). Okul öncesinde resim eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cameron, L. (1996) Discourse context and the development of metaphor in children, Current Issues in Language and Society, 3(1), 49-64.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712, 2008.
  • Çankırılı, A. (2011). Çocuk resimlerinin dili. İstanbul: Zafer Yayınları.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 269-283.
  • Çetin, M. ve Evcim, U. (2009). Örgütsel kültürün algılanmasında metaforların rolü, İletişim Fakültesi Dergisi, 28, 185-220.
  • Di Leo, J. H.(1983). İnterpreting children’s drawing. New York. Brunner/ Mazel.
  • Halmatov, S. (2015). Çocuk resimleri analizi ve psikolojik resim testleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Halmatov, S. (2016) Oyun terapisinde pratik teknikler-çocuklar için psikoegzersiz eğitim programları. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Kabadayı, A. (2008). Analysing the metaphorical images of Turkısh Preschool teachers, Teaching Education. 19(1), 73-87.
  • Kriajeva, N. L. (2009). Kedi ve köpek yardıma koşuyorlar (çocuklar için animoterapia) Кудрина А.В. Методы арт-терапии в практике психологического консультирования ş// Психологический журнал Международного университета природы, общества и человека «Дубна». Jaroslavl. (Н.Л.Кряжева.Кот и пес спешат на помощь(анималотерапия для детей). – Ярославль.
  • Lakoff, G. & Johnson, M.(1980). Methaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (çev. G. Bulut). İstanbul: BZD Yayıncılık.
  • Malchiodi, A. C. (1998). Çocukların resimlerini anlamak. (çev. T. Yurtbay). İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Gürbüz, O. ve Gündüz, M.(2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 293-311. Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “Öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A., Koçkeber, B. N. ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2),461-522.
  • Venger, A. (2003). Psikolojik resim testleri: Resimli rehber. Moskova: Vlados Yayınevi.
  • Yavuzer, H. (1998). Resimleriyle çocuk: resimleriyle çocuğu tanıma. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde sosyal araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Emine Kızıltaş

Sultanberk Halmatov

Yayımlanma Tarihi 17 Aralık 2017
Kabul Tarihi 24 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kızıltaş, E., & Halmatov, S. (2017). 3-6 Yaş Çocuklarının Öğretmenlik Kavramına İlişkin Algıları. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 246-259. https://doi.org/10.17556/erziefd.325914