Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Gelecekteki Derslerinde Teknoloji Kullanma Kabullerinin Sınıf Düzeylerine ve Branşlara Göre Farkı

Yıl 2019, Cilt: 21 Sayı: 1, 74 - 89, 29.04.2019
https://doi.org/10.17556/erziefd.322663

Öz

Bu çalışmanın amacı
sınıf ve Türkçe öğretmeni adaylarının gelecekteki derslerinde teknoloji kullanma
kabullerinin sınıf düzeyi ve bölümler bazındaki 
farklılıklarını ortaya çıkarmaktır.

Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden nedensel karşılaştırmalı desen
kullanılmıştır. Çalışmada ölçek geliştirme ve ölçeğin uygulanması amacıyla iki
farklı katılımcı grubuyla çalışılmıştır. Çalışmanın ölçek geliştirme aşamasında
iki farklı üniversitede öğrenim 121 Türkçe öğretmeni adayı yer almaktadır.
Uygulama verilerinin toplandığı ikinci aşamada ise Sınıf (159) ve Türkçe (146)
öğretmenliği bölümlerinde 305 öğretmen adayına ulaşılmıştır. Çalışmada yer alan
faktörlerin sınıf düzeyi ve branşlara göre farkını belirlemek amacıyla iki
yönlü MANOVA testi kullanılmıştır. Sonuçlara göre Türkçe ve Sınıf öğretmenliği
bölümlerinde eğitim alan öğretmen adaylarının gelecekteki derslerinde Bilişim
Teknoloji kullanma niyetleri arasında farklılık belirlenmiştir. Öğretmen
adaylarının sınıf düzeyleri arasında da anlamlı farklılık ortaya çıkmıştır. 

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2010). İlköğretim okullarında öğretim teknolojilerinin durumu ve sınıf öğretmenlerinin bu teknolojileri kullanma düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 1-17.
  • Anderson, S., & Maninger, R, (2007). Preservice teachers' abilities, beliefs, and intentions regarding technology integration. Journal of Educational Computing Research, 37(2), 151-172.
  • Atlı, Ş., Aksüt, M., Atar, G. Yıldız, N. (2007). Türkçe öğretmen adaylarının bilişim teknolojilerine yaklaşımı. Akademik Bilişim 07-IX. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya, 737- 741.
  • Baydas, O., & Goktas, Y. (2016a). Influential factors on preservice teachers’ ıntentions to use ICT in future lessons. Computers in Human Behavior, 56(2016), 170-178.
  • Baydaş, O., & Göktaş, Y. (2016b). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının BT kullanma niyetleri: BT’yi okullarla bütünleştirmede anahtar faktörler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1). 145-162.
  • Büyüköztürk, S. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (11. baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Dargut, T. ve Çelik, G. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 28-41.
  • Dexter, S., Doering, A., & Riedel, E. (2006). Content area specific technology integration: A model and resources for educating teachers. Journal of Technology and Teacher Education, 14(2), 325–346.
  • Eyüp, B. (2012). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğretim Teknolojilerini Kullanmaya Yönelik Öz Güvenleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 77-87. Field, A. P. (2009). Discovering statistics using SPSS. London, England : SAGE.
  • Goktas, Y., Yildirim, S., & Yildirim, Z. (2009). Main barriers and possible enablers of ICT integration into preservice teacher education programs. Educational Technology & Society, 12(1), 193-204.
  • Kalaycı, Ş. (2010). Faktör analizi, (Ed. Şeref Kalaycı), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Lei, J. (2009). Digital natives as preservice teachers: What technology preparation is needed? Journal of Computing in Teacher Education, 25(3), 87−97.
  • Sadaf, A., Newby, T. J., and Ertmer, P. A. (2012). Exploring factors that predict preservice teachers’ intentions to use Web 2.0 technologies using Decomposed Theory of Planned Behavior. Journal of Research on Technology in Education, 45(2), 171-196.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Boston: Pearson Education.
  • Teo, T., & Tan, L. (2012). The theory of planned behavior (TPB) and pre-service teachers' technology acceptance: A validation study using structural equation modeling. Journalof Technology and Teacher Education, 20(1), 89-104.
  • Ulaş, A. H. & Ozan, C. (2010). Sınıf öğretmenlerinin eğitim teknolojileri açısından yeterlilik düzeyi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 63-84.
  • Valtonen, T., Kukkonen, J., Kontkanen, S., Sormunen, K., Dillo, P., & Sointu, E. (2015). The impact of authentic learning experiences with ICT on pre-service teachers' intentions to use ICT for teaching and learning. Computers & Education, 81(2015), 49–58.
  • Valtonen, T., Pontinen, S., Kukkonen, J., Dillon, P., Vaisanen, P., and Hacklin, S. (2011). Confronting the technological pedagogical knowledge of Finnish net generation student teachers. Technology, Pedagogy and Education, 20(1), 1-16
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Bu Sayıda
Yazarlar

Serap Uzuner Yurt

Özlem Baydaş

Elif Aktaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2019
Kabul Tarihi 23 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uzuner Yurt, S., Baydaş, Ö., & Aktaş, E. (2019). Öğretmen Adaylarının Gelecekteki Derslerinde Teknoloji Kullanma Kabullerinin Sınıf Düzeylerine ve Branşlara Göre Farkı. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 74-89. https://doi.org/10.17556/erziefd.322663