Bu araştırmanın amacı, sorgulamaya
dayalı öğrenme yaklaşımı çerçevesinde işlenen Fen Bilimleri dersinin ortaokul
7. sınıf seviyesindeki öğrencilerin üstbiliş düzeylerine etkisini
araştırmaktır. Araştırmada hem nicel hem nitel veri toplama yöntemleri
kullanılmıştır. Bu bakımdan araştırma
karma bir yöntem içermektedir. Araştırma süreci eşzamanlı dönüşümsel karma araştırma tasarımına göre
yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim
öğretim yılında, Türkiye’nin batı bölgesinde bir ilçede, devlet okulunda
öğrenim görmekte olan 7. sınıf seviyesinde 40 öğrenci oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak Çocuklar İçin Üstbilişsel Farkındalık Ölçeği B Formu
(ÜBFÖ-B) ve Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanılmıştır. Araştırmada
fen bilimleri dersi deney grubunda Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımına uygun olarak yürütülürken kontrol grubunda 2013 Fen Bilimleri dersi
öğretim programına bağlı olarak yürütülmüştür. Elde edilen
veriler istatistiksel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma
sonucunda, deney grubunda yer alan öğrencilerin üstbiliş düzeylerinin kontrol
grubunda yer alan öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde arttığı
görülmüştür. Nitel verilerin analizinde elde edilen sonuçlar da nicel
verilerden elde edilen sonuçları desteklemektedir.
Fen Bilimleri eğitimi sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımı üstbiliş
The aim of this research is to investigate the effect of a Science course which is based on an inquiry based learning approach on 7th-grade students’ metacognition levels. Both quantitative and qualitative data collection methods were used in the study. Considering that both quantitative and qualitative data collection methods are used, the study involves a mixed-method. The research process was carried out according to the simultaneous transformational mixed research design. The study group consists of 40 students at the 7th grade who were studying in the 2016-2017 academic year in public schools in a district in the western part of Turkey. The data analysis is carried out via the Metacognitive Awareness Scale B form (MAI-B) and Semi-Structured Interview Form. The obtained data were analyzed using statistical methods. As a result of the study, it was determined that the metacognition levels of the students in the experimental group increased statistically significantly compared to the students in the control group. In addition, the results obtained in the analysis of qualitative data support the results obtained from the quantitative data.
Science education inquiry-based learning approach metacognition
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Kabul Tarihi | 12 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 22 Sayı: 3 |